Všechno podřízeno
výkonu...
NVIDIA v čipu GeForce 6800 (NV40) zrychlovala na všech
frontách, a protože algoritmy pro akceleraci a optimalizaci výpočtu
stínů byly začleněny již do řady GeForce FX, prošly osvěžovací kúrou i ony.
Pod názvem Ultra Shadow II podávají
nyní údajně 4x (!) rychlejší výsledky než jejich první verze v čipech FX,
takže takový Doom III (který bude
tajemnými stíny jen hýřit :-) a hry založené na jeho enginu nebudou
s NV40 rozhodně strádat. Technologie Ultra Shadow II účinkuje i tehdy,
není-li pro ni daná hra nijak adaptována, nicméně vývojář má možnost vhodnými
zásahy do kódu její efektivitu ještě zvýšit – zejména definováním rozmezí, mimo
něž už stíny nemohou být viditelné.
... ale i kvalita obrazu
se zlepšila
Po kritikách vznášených na adresu kvality antialiasovaného
obrazu přichází NV40 s výraznými změnami k lepšímu, jejichž vliv na
rychlost je (v režimu 4x FSAA) kupodivu jen velmi malý. Dá se říci, že
technologie IntelliSample 3.0 díky
metodě rotování subpixelového vzoru prakticky dostihla kvalitu konkurenčních
čipů značky ATI, čímž si NVIDIA může odmazat další rest.
Separátní videoprocesor –
jdeme ATI po krku
Uvnitř čipů rodiny NV4x sídlí de facto samostatný
programovatelný „podčip“ určený výhradně k zacházení s filmovými daty.
Umí nejen akcelerovat přehrávání, ale přebírá navíc od centrálního procesoru
i starost o dekódování dat z komprimovaného zdroje (například
MPEG 1/2/4), případně kódování dat do podporovaných formátů. Majitelé DVD disků
s příliš komprimovaným záznamem filmu jistě uvítají funkci deblocking, která se po vzoru čipů ATI
(FULLSTREAM) snaží eliminovat ony nepříjemné obdélníky vzniklé přemrštěnou
kompresí. S proudem filmových dat lze provádět i další zajímavé
operace jako zoomování, nasazování různých filtrů, adaptivní deinterlacing apod.
NVIDIA se zde evidentně snaží dohnat náskok ATI a etablovat se
i v této oblasti.
Benchmarky mluví jasně
Jak jsem už podotkl v prvním článku, NVIDIA dokázala s čipem
GeForce 6800 Ultra znovu získat výkonové prvenství, které jí nikdo nemůže upřít.
Přičteme-li k tomu kvalitu obrazu při zapnutém antialiasingu
a anizotropickém filtrování, těžko zde něco NVIDII na její práci vyčíst.
Recenzenti sice zaznamenali pár drobných problémků, ale ty budou velmi
pravděpodobně odstraněny ve finální verzi ovladačů ForceWare 60. Uznání vyslovil
i John Carmack, který nyní používá NV40 jako svou primární platformu
a posloužil tak NVIDII jako příjemný marketingový trumf.
Prakticky ve všech nyní dostupných hrách ukazuje NV40 co umí až ve vyšších rozlišeních (nad 1024x768) a při zapnutých vylepšovadlech obrazu (FSAA, AF), protože jinak je bržděna procesorem. Při pořádné zátěži překonává své nejsilnější konkurenty někdy až dvojnásobně, což je od NVIDIE skutečně husarský kousek. Pokud náhodou někdo v ATI začal usínat na vavřínech (věřím, že ne :-), čekalo ho jistě nepříjemné probuzení. Už za pár dní nás ale čeká nový čip z dílen ATI, R420, a pokud se mu povede přeskočit GeForce 6800 Ultra, bude rok 2004 znamenat pro grafickou branži mílový posun vpřed.
Co dodat na závěr?
NVIDIA se po rozpačité řadě GeForce FX vrací na scénu s něčím, co
vypadá jako slibný základ nové rodiny grafických karet. Příznivci výkonu bez
kompromisů, kterým nevadí hlučnější větrání a monumentální energetické
nároky, mají v tento okamžik jasnou volbu – ale byli by sami proti sobě,
kdyby si chvíli nepočkali na to, s čím přijde ATI. Nás ostatní bude jistě
zajímat, jak to bude s odlehčenými variantami čipu NV40; pro rychlý nástup
her plně využívajících vymožeností DirectX 9 by bylo velmi dobré, aby se karty
GeForce FX co nejdříve sesunuly do spodní části žebříčku a na jejich posty
se přemístila generace NV4x.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, FiringSquad