Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GeForce3 Ti 200 nebo Radeon 8500LE?

  12:00aktualizováno  12:15
Patříte k těm, kteří pošilhávají po grafických kartách s pixel/vertex shaderem, tedy s čipy GeForce3, GeForce4 nebo Radeon 8500? Nechcete utrácet peníze za špičkové modely a chcete získat optimální poměr cena/výkon? Pak by vás mohlo zajímat srovnání dvou v titulku uvedených kandidátů na koupi.

Mnoho hráčů se staršími grafickými kartami dnes nepochybně přemýšlí o vstupu do hájemství pixel/vertex shaderů, neboli domény čipů GeForce3, GeForce4 a Radeonů 8500. Ten, kdo zvažuje poměr cena/výkon, si nemůže v cenících nevšimnout karet s čipy GeForce3 Ti 200Radeon 8500LE – v tomto ohledu asi nejzajímavější kandidáty (pomineme-li poněkud rozporný čip GeForce4 MX). GeForce3 Ti 200 stojí o pár stovek (až tisícovku) víc; záleží samozřejmě na konkrétním výrobci. Jak si tyto karty stojí proti sobě – je vyšší cena Titania opodstatněná? Celkem dobrou odpověď na tuto otázku dává nedávný test modelu Hercules 3D Prophet FDX 8500LE, který provedli naši přátelé z FiringSquadu.

NVIDIA dala minulý rok svými aktivitami jasně najevo, že ten výrobce grafických karet, který si něco začne s čipy Kyro, může počítat s její nemilostí. Hercules se stal firmou, která se s Kyrem „zapletla“ nejvíc, takže jeho vztahy s NVIDIÍ prudce ochladly. Není tedy vůbec divu, že se obrátil směrem právě opačným a 10. ledna tohoto roku ohlásil strategické partnerství s největším konkurentem NVIDIE, kanadskou společností ATI, a od té doby kráčí pevně po této stezce. Čipy Kyro a Kyro II se přes svou nepochybnou zajímavost ukázaly být po marketingové stránce slepou uličkou; jejich následovníci (budou-li nějací) se doufejme ještě v té či oné podobě objeví. S čipy od ATI by podobný osud hrozit rozhodně neměl – tento podnik je pro Hercules podstatně méně riskantní.

Radeon 8500LE se liší od plnokrevného Radeonu 8500 především nižší frekvencí jádra, která činí 250 MHz (model 8500 má 275 MHz). Co se týče paměti, mohou si výrobci karet sami vybrat, jaký typ, velikost a pracovní frekvencí použijí. Hercules má ve svém 3D Prophetu FDX 4nanosekundovou DDR SDRAM o kapacitě 64 MB, která pracuje na frekvenci 240 MHz (Radeon 8500 má 275MHz paměť). Kromě těchto kmitočtů je Radeon 8500LE stejný jako 8500 – najdeme zde všechny vymoženosti jako SMARTSHADER, TRUFORM, SMOOTHVISION a čip Rage Theater pro (de)kódování videa.

Benchmarky ukazují, že Radeon 8500LE je plnohodnotným konkurentem (nejen) GeForce3 Ti 200. Slušným rozdílem vede například ve 3DMarku2001.

3DMark2001

Situace se poněkud obrací ve hrách, které jsou založeny na rozhraní OpenGL. Zde ve většině benchmarků a rozlišení vítězí (ovšem s miniaturním náskokem) Ti 200.

Wolfenstein

Po stránce přetaktování si 3D Prophet FDX 8500LE nevedl špatně, ale výkonnostně dostihnout model 8500 se mu nepodařilo – a to všechno kvůli paměti. Jádro, které má vzhledem ke shodnosti se svým silnějším bratrem slušné rezervy, se podařilo vyhnat až na 306 MHz (!), jenže paměť od firmy Hynix měla svůj strop už na 255 MHz. Tady je „úzké hrdlo“ 3D Prophetu – zlepšení výkonu po přetaktování se pohybovalo jen do 10 %. Zájemci o 8500LE z řad overclockerů by si asi měli počkat, jestli se na trhu neobjeví karta s lepšími paměťmi, protože takhle se jedná o mrhání potenciálem jádra.

Dáme-li si všechna fakta dohromady, je karta s Radeonem 8500LE celkem lákavou koupí. Dražší GeForce3 Ti 200 je v Direct3D o něco slabší a v OpenGL většinou nepatrně až neznatelně rychlejší. Oproti ní nabízí 8500LE navíc podporu dvou zobrazovacích jednotek a specializovaný videočip Rage Theater. V tomto okamžiku jsem nakloněn vám Radeon 8500LE doporučit; je samozřejmě otázkou, jak (a v jakém časovém horizontu) s cenami zatočí masovější nástup karet s čipy GeForce4, a zda si v něm Radeon 8500LE udrží svou konkurenceschopnost.

Zdroje: FiringSquad, ATI

Autor:




Nejčtenější

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.