Ghost Recon: Island Thunder

• 87
Speciální jednotka ""Duchů"" je opět na scéně. Po zažehnání konfliktu s ruskými povstalci a urovnání problémů v rozpálené Africe je čeká další úkol, tentokráte boj s drogovými kartely na Kubě. Pokud jste si taktickou akci Ghost Recon oblíbili, jistě vás tento přídavek s novou kampaní, samostatnými scénáři a zbraněmi potěší.
Jak vypadá obal hry?
USA
Evropa + ČR

O tom, jak je taktická akce Ghost Recon populární, asi není třeba dlouho polemizovat, konec konců vysoká hodnocení většiny herních magazínů a několik ocenění hovoří za vše. Je proto více než logické, že se vydavatelé snaží z tohoto úspěšného jména vytřískat co nejvíce a vydávají již druhý datadisk, který tentokráte nese podtitul Island Thunder. První expanze s názvem Desert Siege nebyla ničím zajímavým, a to asi hlavně proto, že krátká singleplayerová kampaň se odehrávala v nudném pouštním prostředí a jediným větším přínosem tak byly nové kousky ve výzbroji Duchů a dva nové módy, tedy záležitosti, které si užili jen hráči multiplayeru. Ač se Island Thunder nese (co se novinek týče) v podobném duchu, je jeho hratelnost a zábava určitě vyšší, než v případě první expanze.

Tom Clancy's Ghost Recon: Island Thunder

Většinu z vás asi bude nejvíce zajímat singleplayerová kampaň. Pokud jste si přečetli třeba naši nedávnou novinku, pak jistě víte, že její děj je zasazen na exotickou Kubu. Ostrov svobody se totiž v blízké budoucnosti ocitá bez vlády, jelikož Fidel se odebral do komunistického nebe (nebo spíš pekla) a nevychoval si žádného důstojného nástupce. Po intervenci OSN je jasné, že v zemi se budou konat svobodné volby, zároveň jsou si ale všichni vědomi toho, že prosadit demokracii bude velmi obtížné. Na Kubě si totiž lebedí drogové kartely a těm by jakákoliv spravedlivě smýšlející vláda samozřejmě byla velkým trnem v oku. Snaží se tak všemi způsoby volby překazit a bude tedy na speciální jednotce, kterou samozřejmě povedete právě vy, aby drogové bose zlikvidovala a umožnila tak občanům Kuby svobodně vyjádřit svůj politický názor.

Hlavní kampaň obsahuje osm misí a oproti prvnímu datadisku je o dost pestřejší. Architektura jednotlivých scénářů je o něco zajímavější, Tom Clancy's Ghost Recon: Island Thunder mise jsou o něco delší a herní prostředí je mnohem bohatší. Postupně se podíváte na tabákové plantáže, vyčistíte tábor drogové guerilly, budete zachraňovat posádku sestřeleného letounu, umisťovat nálože na zchátralém letišti uprostřed bažin a páchat podobné vojenské vylomeniny, aby vaše snažení úspěšně skončilo zajetím hlavního zločineckého bosse v jeho horské pevnosti. Kromě vyloženě přírodních lokací vás čeká také jeden scénář čistě městský, a to přímá ochrana volební místnosti spojená se záchranou několika civilistů. Tato mise je opravdu zajímavá a docela obtížná, ale zároveň nejvíce trpící nedostatkem civilních osob - je dost nerealistické, když se (notabene v den voleb) pohybujte po totálně prázdných ulicích města a jediný, koho občas potkáte, je nepřítel. Je sice pravda, že ve většině taktických akcí jsou civilisté vzácností, a pokud už na ně narazíme, tak v souvislosti s plněním úkolu (obvykle záchrana rukojmích), ale třeba vývojáři z NovaLogic slibují ve svém připravovaném titulu Delta Force: Black Hawk Down kromě jiného i civilní obyvatelstvo, takže uvidíme, zdali se podobnou cestou vydají i další autoři.

Multiplayerové zápolení je opět obohaceno o nové mapy, mody a zbraně, s nimiž se můžete pustit do souboje s kamarády. Pro klasické pěšáky (riflemany) je připravena výborná puška SOCOM M4 s tlumičem a také několik kousků, se kterými se většinou setkáváme jen na straně nepřátel - ruské AK 47 a AK 74 (i ve verzi s granátometem), pro vlastence je jistě přitažlivý český samopal CZ vz. 58. Tyto sady jsou pak doplněny ruskou „devítkou“. Pro demoliční experty je přichystán elegantní automatický granátomet MM1 s bubnovým zásobníkem a příruční automatické zbraně SA 25 a 9mm Z-84. Zkrátka samozřejmě nepřijdou ani kulometčíci, jelikož jejich arzenál je rozšířen o M 240 G a ruské zbraně RP 46 a 7.62 DP, opět doplněné ruskou pistolí. Asi nejméně novinek si užijí odstřelovači, jelikož pro ty je navíc připravena pouze puška SR 25 v normální i tiché verzi.

Pokud nemáte možnost hrát Ghost Recon po síti nebo internetu, nemusíte ještě zoufat, že si nových zbraní vůbec neužijete. Tom Clancy's Ghost Recon: Island Thunder Několik z nich si můžete vyzkoušet i v kampani pro jednoho hráče, jelikož mezi oblíbenými specialisty (kterých je v tomto datadisku 6, včetně několika starých známých) jsou i tři chlapíci, kteří právě novými zbraněmi vládnou - konkrétně si tak můžete užít střelbu ze SOCOM M4 (určitě si ji díky solidní optice a integrovanému tlumiči oblíbíte), SR 25 a granátometu MM1. Když už mluvíme o vybavení, zmíním ještě jednu změnu k lepšímu - dalekohled, který jste si dříve museli do inventáře vzít třeba místo záložní zbraně či granátů, již ve výběru vybavení nenajdete, jelikož ho má každý voják automaticky, což je potěšitelné.

Autoři již před vydáním datadisku naslibovali všem hráčům výsadky z člunů a vrtulníků. Jak to tedy vlastně nakonec je? Do každé akce jste opravdu dopraveni jedním z těchto způsobů, přičemž samotné přistání a výsadek vašich vojáků vidíte formou animace běžící v herním enginu. Po započetí mise pak ještě obvykle zahlédnete odlétající helikoptéru, případně stojíte po pás ve vodě vedle nafukovacího člunu. Kromě vrtulníků se ve hře objevují i další stroje, zejména džípy ruské provenience, kterými disponují vaši nepřátelé. Tato auta můžete samozřejmě zlikvidovat Tom Clancy's Ghost Recon: Island Thunder protitankovou střelou nebo odstřelením posádky, zastavit ho lze také prostřelením pneumatik.

Technické zpracování je samozřejmě díky stejnému enginu velmi podobné jako v předchozích hrách, ale, jak jsem naznačil již výše, oproti Desert Siege je prostředí mnohem bohatší. Každou misi předchází již zmiňovaná sekvence s výsadkem vašeho komanda, úvodní intro hry mi připadá zatím nejzdařilejší ze všech tří kampaní. Avizované zlepšení umělé inteligence se bohužel rozhodně nedotklo členů vašeho týmu - sniper si klidně vezme do ruky pistoli v té nejméně vhodné situaci (a je úplně jedno, jestli má chování nastavené na Recon či Assault), vojáci vůbec nedodržují povely ohledně hlídání určeného směru (což se asi nejvíce projeví v misi, kde chráníte volební místnost, jelikož tam ani čtyři profesionálové bez vaší přímé kontroly nedokážou uhlídat dveře, do kterých po jednom vcházejí nepřátelé) a tak dále. Chování nepřátel se trochu zlepšilo a činí z nich docela nebezpečné protivníky, těžko ovšem říci, jestli je to změnou adaptivní AI nebo lepším naskriptováním; i u nepřátel ale přetrvávají neduhy, jako je zírání do zdi, při kterém stojí zády k jedinému vchodu do místnosti. Datadisk bohužel neodstraňuje ani další problémy, Tom Clancy's Ghost Recon: Island Thunder jako je nezničitelnost většiny objektů, neprůstřelnost jakéhokoliv materiálu kromě skla a nedostupnost některých kopců, trochu nepochopitelná je i nemožnost nahrát přímo ze hry jakoukoliv uloženou pozici kromě poslední.

Celkově lze říci, že Island Thunder je poměrně povedeným rozšířením oblíbeného titulu Ghost Recon, rozhodně zábavnějším než datadisk první. Nová kampaň, zbraně a mapy, to je asi přesně to, co se od přídavku očekává. Pro každého, komu se líbila původní hra, může být příjemným prodloužením této akčně taktické zábavy, pro ostatní se samozřejmě jedná o naprosto zbytečnou koupi, už proto, že se nejde o stand-alone záležitost a bez plné hry Ghost Recon tento datadisk ani nenainstalujete.

Výrobce: Red Storm
Distributor: UbiSoft
Distribuce v ČR: Playman, anglický originál