Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Global Agenda: velkorysá online akce, v níž sami hráči ovlivní svět

aktualizováno  8:42
Tento titul má vskutku dalekosáhlé ambice. Chce konečně etablovat masivně multiplayerové akce jako plnohodnotný žánr.

Global Agenda

Global AgendaMultiplayerových stříleček je na trhu poměrně značné množství, přičemž uspějí jen ty nejlepší. Buď je tak třeba zaujmout nápadem či značkou, nebo to celé pojmout o dost megalomanštějším způsobem než ostatní.

Vždyť, když mají takový úspěch masivně multiplayerová RPG, proč by nemohly být podobným zlatým dolem také střílečky v perzistentním prostředí?

Takovou otázku už si položilo několik herních společností, a popravdě: trh jim na ní většinou odpověděl spíše negativně. Stačí si vzpomenout na zajímavý, ve výsledku však neúspěšný pokus o MMO akci Planetside.

Global AgendaNějaký ten neúspěch ale odvážlivce nemůže zviklat. A odvážné, to studio Hi-Rez zcela určitě je. Jinak by se do takového podniku nepouštělo. Odvahu má především jeho zakladatel, Erez Goren.

Tento úspěšný softwarový vývojář si s projektem Global Agenda plní svůj životní sen. Vždycky totiž snil o obřím virtuálním světě, který si vytvoří podle svých představ. Co už nedodává, ale co se dá předpokládat, je to, že tento svět zaplní statisíce až miliony hráčů, kteří panu Gorenovi dají náležitě vydělat.

Ale přesto, člověk se nemůže zbavit pocitu, že pro tohoto člověka není finanční úspěch zcela prvořadý. Nebudeme si nic nalhávat; lít obrovské peníze do projektu, jehož uchycení se na trhu je krajně nejisté (už jen proto, že vůle MMO hráčů je nevyzpytatelná), vyžaduje určitou dávku odhodlání až altruismu.

Global AgendaErez Goren přitom do Global Agendy nalil a ještě nalije dvacet milionů dolarů z vlastní kapsy. Pokud se hra chytí, bude mít obrovský důvod k radosti, protože mu pokynou velké zisky bez nutnosti dělit se o ně s vydavatelem. Pakliže to ale nevyjde, zůstane hodně hluboko v červených číslech.

Ale nechme finance stranou. Tento výlet do zákulisí vývoje jsme si udělali jen proto, že takový postup v dnešní herní branži ani zdaleka není standardní. O Global Agenda však v první řadě píšeme proto, že je to hodně zajímavá hra.

Sami autoři nazývají svět, v němž je Global Agenda ukotvena, jako spy-fi. Z toho se dá vyvodit, že se bude odehrávat v budoucnosti (konkrétně 22. století) a že její důležitou součástí bude špiónský element. Zdá se, že agenti se dostávají do módy. Touto tematikou se zabývá i The Agency, ovšem poněkud odlehčenou a komiksovější formou.

Global AgendaOproti tomu Global Agency se bere na první pohled vážně. Lidstvo se stalo pouhou hračkou několika frakcí bojujících o moc. Nejde ale o boje ve smyslu současného stylu vedení války. Masovost z bitev zcela vymizela.

Nahradili ji speciálně vyškolení agenti, kteří nejenže dokáží opatřovat zpravodajské informace, ale navíc se dovedou s grácií chopit pořádného kvéru, případně využít technologických vychytávek, kterých by ve hře rozhodně nemělo být málo.

Masivně multiplayerová akce se dost dobře nedá udělat bez určitých RPG prvků. V Hi-Rez Studios se jim rozhodně nebrání, ba spíše naopak. RPG element se zdá být dosti silný. Na počátku si tak vytvoříte vlastní postavu a lehce načrtnete její budoucí směr vývoje, po němž se pak budete ubírat. Nepůjde ale o nic zásadně závazného – kladení překážek hráčskému experimentování je to poslední, o co tvůrci usilují.

Global AgendaV průběhu hry pak svého agenta budete pochopitelně vylepšovat v celé řadě činností – od práce s různými zbraněmi až po špionské schopnosti. Speciálních talentů má být značné množství, takže by se hra neměla jen tak omrzet. Vylepšovány ale budou i obyčejné vlastnosti postav.

To s sebou přináší poměrně zásadní otázku> bude hrát prim akce stavící na skillech samotných hráčů (například reflexech), nebo převládne síla vyšlechtěných postav. Autoři tvrdí, že se chtějí vydat zlatou střední cestou.

To by znamenalo, že na tom, jak jste schopni střílet a vůbec pracovat s herními mechanismy, bude dosti záležet, na druhou stranu však nebudou zcela vytrženy z RPG kontextu a vývoj postavy tak zůstane důležitým faktorem. Samozřejmě bude záležet na tom, zda se povede najít ten správný balanc.

Global AgendaSilným tahákem, kterým se Hi-Rez Studios ohání kde mohou, je možnost hráčů budovat vlastní perzistentní svět. Celé to má být postaveno na zmíněných frakcích přetahujících se o moc. Už ty by měly zakládat samotní hráči. Nově příchozí se tak k nim budou připojovat, případně se mohou pokusit založit frakci novou. Ale jen těžko s ní uspějí, pakliže nebudou disponovat dostatečně širokou členskou základnou.

Dá se tedy spíše očekávat, že se po nějaké době následující spuštění hry etabluje několik frakcí a k nim se hráči budou připojovat. Ale jak už jsme řekli, zakládání nových není vyloučeno.

Na různých serverech přitom narazíte na odlišné frakce. V Global Agenda se totiž tvůrci nesnaží o kontinuálně fungující svět. Půjde spíše o jednotlivé partie trvající určitou dobu, třeba měsíc, dokud některá z frakcí nezvítězí.

Global AgendaNa začátku takové partie dostanou frakce stejné podmínky a bude záležet jen na nich, jak s nimi naloží. Cílem je pochopitelně obsadit co možná největší část území, ovšem nejen to. Hraje se i o vliv, výzkum technologií, lepší zbraně apod.

Ačkoliv je Global Agenda v první řadě akcí, hráč nebo skupina hráčů se za tu kterou frakci budou moci chopit manažerského rozhodování. To spočívá zejména ve výstavbě budov základny a těžbě surovin. Tady však s největší pravděpodobností bude snažit načrtnout určitý směr vývoje a hra další úkony zautomatizuje.

Z rozdělení na frakce jasně vyplývá, že Global Agenda bude silně zaměřená na bitvy hráčů proti hráčům (PvP), byť by neměly chybět ani PvE mise, v nichž si střihnete úkoly, jež pro vás připraví gamemasteři.

Global AgendaVelkou roli by ve hře měly dostat jetpacky, s jejichž pomocí se na herní ploše budete pohybovat výrazně vyšší rychlostí, a to nejen na zemi, ale také ve vzduchu. Bitvy by tak mohly být doopravdy zajímavé, jelikož jetpack by měli mít prakticky všichni.

Podle dosud vypuštěných obrazových materiálů vypadá Global Agenda na MMO titul překvapivě k světu. Do značné míry je to dílem licencovaného Unreal engine 3. Vypadá to navíc na vydařenou sci-fi stylizaci.

Netroufneme si tvrdit, zda Global Agenda ve velké a navíc silné MMO konkurenci uspěje. Jistě, je to akce a sci-fi, což jsou faktory zvyšující její originalitu, na druhou stranu se ukazuje, že hráči baží spíše po fantasy a RPG. Vždyť i Tabula Rasa od Richarda Garriota musela nedávno ukončit činnost. Doufejme tedy, že ji Global Agenda po svém vydání nebude následovat.

Autor:


Témata: hračky, virtuální, Zisk


Nejčtenější

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.