Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Glory Days 2: Brotherhood of Men – kluci v akci

aktualizováno 
Chcete vztyčovat fůru amerických vlajek? A zauzlujete si pro USA prsty? Tak tuhle hru vám snad sesílá sám Pentagon.
65

Glory Days 2: Brotherhood of Men

Platforma: DS
Výrobce: ODenis Studio

  • Třeskutá směs
  • Dokončit kampaň je výzva
  • Slušný zvuk
  • GBA grafika
  • Místy brutální obtížnost
  • Se stylusem to chce dost cviku

Budgetovým vzhledem matoucí mix divoké letecké akce a hektické strategie, s návykovým potenciálem. Co to děláte? Nedupejte na to NDS! Pozdě.

Herní karta

Glory Days 2: Brotherhood of Men

Glory Days 2: Brotherhood of MenVybaví se vám něco, když čtete jméno vydavatele Ghostlight? Ano, správně: jde o firmu, která přináší do našeho regionu prapodivnou, leč dobře hratelnou JRPG sérii Shin Megami Tensei. A co to zčistajasna v obchodě nevidím? Hru Glory Days 2 od téhož vydavatele a krabička dí, že jde o střílečku, kombinovanou s realtime strategií. Váhám. „Stojí 449 Kč, ale dám vám ji za 400,“ podezřele ochotně nabízí slevu ještě originálně zabalené gamesky prodavač. Vidina výhodné koupě zaslepuje mé ovládací a rozpoznávací schopnosti, lovím z peněženky dvě dvousetkoruny a odnáším si potenciální poklad domů. Na základě zkušeností s Ghostlightem nečekám nic menšího než naprostou úchylnost. Nu, v tom jsem se tedy nezmýlil – je tu ovšem pár ale.

Přes co se převalí fronta, to lehne, vlaječka nevlaječka.

Glory Days 2: Brotherhood of MenZkusili jste někdy nějakou PC freewarovku typu „Hrady“? Takových titulů je celá řada: vlevo základna, vpravo základna, mezi tím krátké z boku viděné území, po němž běhají z obou stran vojáčci, jakoby hnáni Koněvem – hurá dopředu, zpátky ni krok. Základ GD2 se takovým kouskům dosti podobá, až na to, že z boku viděné území je docela dlouhé a tudíž skrolovací. A další odlišností je, že nad svými vojáčky sami svištíte v bojovém stroji: začíná se s vrtulníkem, ale postupně usednete do pístového mustangu, několika typů proudových stíhaček a dalších typů vrtulníků. Každý bojový prostředek má trochu jiné vlastnosti, výzbroj a z toho plynoucí možnosti.

Základem je přehřívající se kulomet a pár bomb, postupně ale přibydou i rakety vzduch-vzduch nebo vzduch-země. Kromě toho nařizujete speciální útoky: výsadek parašutistů, podpůrný kobercový nálet, odpálení balistické rakety nebo vypuštění Glory Days 2: Brotherhood of Men„bojového drona“. Tím úplně hlavním jsou ale vaše pozemní jednotky – jen ty totiž mohou likvidací protivníkovy základny zakončit level, tudíž na ni sami zbytečně neplýtvejte municí. Výběr postupně košatí, až máte nakonec k dispozici nejen poněkud mravencoidní vojáky, ale i tanky, stíhače tanků, zvané zde „supertanky“, muniční náklaďáky, džípy s protileteckými raketami a dokonce i sanitky. To pro bezprizorní civilisty, kterých se na bojišti hemží a natahuje bačkory slušná řádka. Jsou modrobílí jako šmoulové a když je vezmete do helikoptéry, případně pro ně pošlete zmíněnou sanitku, odvděčí se tvrdou měnou. Naopak za jejich zabití stejně tvrdě zaplatíte. Ani sanitka ostatně není zadarmo a navíc se její životnost v dešti bomb počítá na vteřiny. Bleskově kalkulovat tak musíte stále.

Vyplatí se koupit supertank za osm peněz, anebo raději čtyři standardní obrněnce po Glory Days 2: Brotherhood of Mendvojce za kus? Vojáci ve vozidlech ale neobsazují vypálené bunkry a vy přitom obydlená opevnění nutně potřebujete, neboť bez nich skřípe válečná ekonomika – takže to chce taky nakoupit pěšáky. Pokud jste pro misi obdrželi zrovna helikoptéru, můžete maníky i nakládat a vozit na místo určení ručně, případně využít speciální útok a vysypat je z letadla s padáky. Rovněž jim lze zadat, aby vyráželi vpřed z nejvysunutějšího bunkru, místo až odzadu ze základny. Bunkr má následně tři stupně rozvoje, dle počtu svých obyvatel – čím výš vlaje americká vlajka na střeše, tím tužší stavbička je. Teoreticky. V praxi přes co se převalí fronta, to lehne, vlaječka nevlaječka. Taky se vyplatí nějaké ty protiletadlové džípy – sice nic nevydrží, ale občas nějakou náhodou i něco sestřelí, čímž vám přece jen ulehčují práci.

Vítězíte nezřídka ani ne tak strategií, jako spíš koncentrovanou zuřivostí.

Glory Days 2: Brotherhood of MenKde jsou úskalí titulu? Normální hráč dříve či později zjistí, že hra nejspíš nebyla vyvinuta pro tvory, kteří mají dvě ruce a jednu hlavu, nýbrž pro jakýsi vyspělejší druh, o jakém snil Nietzsche. Pokud chtěli tvůrci v minimalistické zkratce simulovat válečný chaos, kdy není na nic čas a jedno vynuceně špatné rozhodnutí střídá druhé, nemohl se jim záměr vydařit lépe. Zřejmě si byli vědomi toho, že všechno opravdu stihnout nemůžete, takže umělá inteligence U.S. Army ví, že má občas nějaký ten tank vyprodukovat sama. Jenomže. Bez vaší asistence vyjíždějí jednotky ze základny přerývaně až skandálně lajdácky i v době, kdy netrpíte chudobou, takže se co chvíli opakuje infarktová situace. S vypětím sil vyčistíte nebe od konkurenčních stíhačů, pak s úlevným uspokojením stočíte oko na ukazatel postupu vojsk – a vlasy vám ztuhnou hrůzou: na nepřátelské obrněné kolony se hrne jediný váš tančík, doprovázený sanitkou, za kteroužto dojemnou dvojkou se potměšile šklebí kilometrová mezera! Je tudíž nezbytné dirigovat výrobu ručně. Jenže Glory Days 2: Brotherhood of Menkde na to vzít čas, když současně musíte být leteckým esem? Trávím život hraním her a postrádám trénink zaměstnaných matek!

Bomb a střel je navíc jen hrst a pro nové se musíte zdlouhavě vracet na základnu. Máte-li na bojišti muniční náklaďák, můžete o něj křísnout břichem a doplnit si pumovnici – zdraví však nikoli. A pozor, aby vám pojízdný muničák nevybuchul: pak smete všechno kolem. Říkal jsem už, že „přátelská palba“ funguje v plném rozsahu? Ne? Tak „přátelská palba“ funguje v plném rozsahu. To vše jsou pouhé drobné ukázky z pestré herní palety, jež disponuje hromadou pravidel a provázaných zákonitostí, jaké byste od budgetovky nečekali. Bohužel, vzhledem k explozívnímu guláši na displejích – horní sleduje vás a spodní celkem nadbytečně „frontu“ - vítězíte nezřídka ani ne tak plánovitou strategií, jako Glory Days 2: Brotherhood of Menspíš koncentrovanou zuřivostí.

Jakž takž se ale odvíjí level za levelem až do úrovně devět. Kolikrát bylo tady restartů? Dvacet? Možná víc – lotrovská AI byla pokaždé rychlejší. Dokud jsem čirou náhodou neodhalil, že nepřítel doplňuje posádky bunkrů poblíž své základny z nepochopitelného důvodu o dost laxněji než v bunkrech u frontové linie – ač jsou všechny stejně životně důležité a posily by to měly tři kroky – takže jsem mu ty zadní začal vybombardovávat přednostně a tím ho ekonomicky udolal. Level 10 jsem toutéž metodou vyhrál během několika minut. Následovala upocená „pohoda“ – i když třeba úroveň, kdy letíte s vrtulníkem proti stíhačkám je rovněž vypečená – až do levelu 14, kde se oživila situace se zákysem v levelu 9. S tím malým rozdílem, že zde se již úlet AI se zadními bunkry neopakoval – účinný trik si tentokrát najděte sami. Levelů je celkem 16, což se zdá málo, ale kdo dorazí až na konec, bude tu Glory Days 2: Brotherhood of Mennoc opravdu dobře spát. Nikdy nebylo mé NDS tak blízko mechanickému poškození.

Mise slepuje dohromady jakýsi „román v dopisech“, jenž nás seznamuje s několika generacemi vojáků až po současnost. Dopisy jsou prosáklé americkým patosem a protiválečně maskovanou válečnou propagandou a oplývají spíš nechtěným humorem – viz. infobox. To, že patetická nota k mravenečkům a šmoulům hrubě nepasuje, už je jen peckou v olivě.

Američtí vojáci píší do USA

Mise 5, Bill: „Armáda se o mě dobře stará. Všechno je podřízeno tomu, udělat z nás ty nejlepší piloty. Každé ráno vstáváme a sprchujeme se. A potom nám radí, jak si správně čistit zuby.“
Mise 11, Ben: „Nejsme žádní váleční štváči s rosolem místo mozku. Hromada kluků byla na univerzitě.“
Mise 12, Ben: „Okolní země pomáhají nepříteli. Vím, že naše diplomacie dělá, co může, aby to zastavila, ale zdejší situace hrozí přerůst v krizi.“
Mise 13, Ben: „Nepřítel právě zaútočil na náš domov, naši vlastní zem. Zprávy o bombardování našich měst vnímám jako kopanec do žaludku. Nikdy jsem si nepomyslel, že by válka mohla takto eskalovat. Nyní ale vím, proč bojuji.“

Glory Days 2: Brotherhood of MenVzhledem k tomu, že i v singlu nezřídka rakety a střely pokrývají celý displej, lokální multiplayer až osmi hráčů je přesně taková šílená řežba, jakou byste čekali, bohužel si však každý hráč musí přinést svou hru. Vychytávky proti kamarádům se odemykají za postup v single kampani. Pro osamělý trénink si pak můžete i zkomponovat vlastní mise s pomocí širokého menu nastavení.

Po světě hra sbírá dosti šokující hodnocení – z deseti serverů dává šest 80 a více procent, GameZone dokonce 86%! Graficky zastaralý titul, kde jednou prolomíte zákys jen díky evidentní chybě v AI a jindy pro vřavu ani nevíte, proč se štěstí přehouplo na vaši stranu, si však podle mě tolik nezaslouží. Sběratelé ultimátních kuriozit ale vědí, co mají dělat - tím spíš, pokud oprašují ve vitríně předchozí díl pro GBA.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

55 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 14 čtenářů



Nejčtenější

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Black Mirror Remake
Pocta nebo svatokrádež? Český Posel Smrti se dočká podivného remaku

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek
Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek

Pohon, světla, automatické houpání a ohřívač stravy vám usnadní každý výlet.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.