Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Blíží se konec klasického singleplayeru?

  10:48aktualizováno  10:48
Dříve byly hry vnímány jako zábava pro asociály, teď nám každá druhá hra umožňuje sdílet, lajkovat a kooperovat. Ale opravdu o to stojíme?

Selfie s potvorami z pekla ve hře Doom | foto: Bonusweb.cz

Počítačové hry jsou natolik novým oborem, že se i ve svých 30 letech cítím jako zasloužený pamětník a občas se přistihnu, že nad některými aktuálními trendy jen nechápavě vrtím hlavou. Snažím se tomu bránit, protože sám jsem alergický na řeči typu „jó, za mého mládí jsme uměli vylézt na strom a pořád běhali venku, to dnešní mládež jen tupě sedí u svítících obrazovek“ a vzpomínám, že jsme nebyli o nic lepší.

Jak vypadá Minecraft na PlayStation 3.

Doom má sice lepší grafiku, ale buďme rádi, že hitem mezi mládeží je dnes Minecraft.

Že má video, v němž si hyperaktivní klučík maže Nutellu po obličeji dva miliony zhlédnutí, je sice znepokojující, ale herní vzor mé generace zase zaplácl 80 procent článku nesouvisejícími řečmi o nadržených jeptiškách, vibrátoru Cindy Crawfordové a vyhřezlých vnitřnostech, jen aby se poté stal magnátem v pololegální sféře prodejného sexu.

Minecraft se asi stavebnicím Merkur nebo Lego Technics z hlediska praktičnosti nevyrovná, nicméně pořád lepší, než kdyby všechny děti hrály Dooma, jak bylo v 90. letech běžnou praxí. No a dnes tolik populární Free 2 Play mobilní tituly jsou sice blbé už ze samotné podstaty, ale já se v dětství při čekání na autobus mohl tak maximálně šťourat v nose. Jediné, pro co však pochopení nenalézám, je neustálé cpaní sociálních nástaveb do titulů, kam se vůbec nehodí.

Smazávání hranic

Výběr cizích avatarů v Dragon’s Dogma byl ještě možností dobrovolné volby.

On-line hry příliš nevyhledávám, a když už ano, tak spíše ty kooperační. Na kouzlo společného hraní nedám dopustit a je jedno, jestli se s pivkem v ruce s kamarády špičkujeme u fotbalu, nebo se ženou proháníme Raymana. Takže ano, přestože jsem introvert a hraji především kvůli příběhům, dokážu ocenit hry navržené pro více hráčů.

Jenže doba si žádá své, a tak už se dnes čistě singleplayerový zážitek tak nějak nenosí. Popravdě nedokážu vystopovat, kdy tento plíživý trend začal, já si toho poprvé všiml u poměrně hardcore her na hrdiny Demon’s Souls a Dragon’s Dogma, kdy se do klasické kampaně pro jednoho promítly fragmenty z her jiných hráčů. V té první jste nalézali vzkazy zanechané předchozími dobrodruhy, v té druhé jste si do party mohli přizvat rovnou cizí postavy.

V obou případech šlo o celkem vkusně zakomponovanou funkcionalitu, která lehce ozvláštňovala jinak poměrně stereotypní hratelnost. Přesto ve mně v momentě, kdy jsem se rozhodoval, zda do obtížného souboje půjdu s kouzelnicí jménem Lady Gaga, nebo lučištníkem FuCkOfChElSeA začal hlodat červíček pochybností. Co si budeme povídat, obrovská spousta hráčů se rekrutuje z teenagerů v tzv. telecím věku, jejichž představa o zábavě je od té mé diametrálně vzdálená a podobné úlety mi jen kazí atmosféru a konzistenci herního světa. Ale to byl pouze počátek.

Nikdy nebuď sám...

Mass Effect 3

Kvůli kritice zakončení Mass Effect 3 se téměř zapomnělo na otravnou nutnost hrát multiplayer.

Jako by už dnes nebylo hlavním cílem autorů drahých AAA titulů zcela vtáhnout hráče do hry, udržet ho tam co nejdéle a poté vyplivnout do obyčejné každodenní reality, která oproti předchozím zážitkům působí až nudně. Namísto toho mám pocit, že mi na každém kroku cpou okolní svět přímo před oči, aniž bych o to měl sebemenší zájem.

Vezměte si takový Assassin’s Creed: Unity. Tato bedna nejde otevřít, dokud si nenainstalujete aplikaci do telefonu, tuto misi jde splnit jenom v kooperaci a tady po vás autoři požadují zpětnou vazbu ohodnocením právě absolvované mise. O posledních několika Need for Speedech ani nemluvě: přestože si chci jen dát pár kol závodu na odreagování, hra se pořád někam připojuje a cpe mi nechtěné spoluhráče. Třetí Mass Effect pak do uspokojivého konce nedotáhnete bez několika hodin strávených v on-line bitvách. A vypadá to, že bude daleko hůř.

Koho to zajímá?

Need for Speed (2015)

Nejsem na počítačová hry příliš starý? Na Need for Speed tedy určitě.

„Kamarádova hra se stane součástí vašeho příběhu,“ láká producent Marcus Nilsson na připravované „nýdy“ a dále vysvětluje revoluční systém automatického sdílení obrázků, které ostatní hodnotí a na základně počtu lajků pak získá hráč herní měnu.

Znamená to, že když nemám Facebook tak si nezahraju? Anebo tu bude další samostatné komunitní centrum s dalšími desítkami „přátel“, s nimiž mě pojí pouze to, že jsme projeli serpentinou podobnou rychlostí? Kolik fotek budu muset ohodnotit, abych postoupil na další úroveň? A naopak, kde všude budu muset žebrat o lajky, abych měl konečně na ferrari? Co se týče socializace, daleko více bych ocenil prostou rozdělenou obrazovku a funkční match making, který mě nebude spojovat s vulgárními ruskými dětmi.

Snad jsem jen paranoidní, vždyť těch opravdových titulů, v nichž se dá ztratit kontakt s realitou je stále dostatek. Na druhou stranu koho by kdy napadlo, že potřeba podělit se o své soukromí bude jednou tak důležitá, že tlačítko pro sdílení screenshotů naleznete přímo na gamepadu.

Autor:




Nejčtenější

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

John Romero prodává svoje originálky s Doomem 2
Kupte si originální diskety Dooma 2 přímo od Johna Romera

Slavný vývojář prodává originální kopii jedné ze svých nejslavnějších her. V tuto chvíli je cena zhruba 11 000 Kč a stále stoupá.   celý článek

Bethesda.net Launcher
Blýská se na lepší časy? Nový Quake nebude vyžadovat vlastního klienta

Plná verze hry Quake Champions již nebude vyžadovat instalaci Bethesda.net Launcheru jako aktuální beta verze.   celý článek

Days Gone
V krvavém Days Gone budete zabíjet zombie po stovkách

Chystaná akční hra vás zavede do světa, kde se zbytky lidstva snaží přežít ať to stojí, co to stojí. Stovky zombies najednou a až nechutně realistické násilí...  celý článek

Assassin's Creed: Rebellion
Chystaný mobilní Assassin's Creed: Rebellion děsí infantilní grafikou

Chystaná mobilní hra na motivy populární série kopíruje úspěšný Fallout Shelter. Model free 2 play a dětská grafika však běžné příznivce série příliš...  celý článek

Další z rubriky

Dishonored 2
Designér Prey, Dishonored či Arx Fatalis odchází z herního průmyslu

Raphael Colantonio z Arkane Studios se po vydání úspěšné hry Prey rozhodl stáhnout z herního průmyslu a věnovat se rodině. Za 17 let kariéry dokázal z malého...  celý článek

Hosteska na E3 2003
Komentář: Je výstava E3 svátek všech hráčů, nebo jen oslava konzumu?

E3 je tradičně pro herní průmysl událost roku. Vzhledem k tomu, že většina zásadních oznámení je zveřejněna na tiskových konferencích vysílaných v přímém...  celý článek

Xbox vs PS
Autoři playstationových exkluzivit provokují majitele Xboxu

Na oficiálním twitterovém kanálu hry Detroit, která vychází jen na PlayStation 4, se krátce objevil příspěvek, který provokuje majitele konkurenční konzole...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.