Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Rovný přístup? Ne, od legend čekám prostě víc

aktualizováno 
Kdysi byli legendami. Dnes jejich jména vidíme znovu, avšak v nemálo případech se jimi zaštiťují prapodivné projekty, které s ideou a nápady původních her mají společné právě jen to jméno.

SimCity BuildIt | foto: Ondřej Zach

Zatím poslední nemilé překvapení mi připravila mobilní verze budovatelské strategie SimCity s přídomkem BuildIt. Zbystřil jsem už u použitého obchodního modelu free 2 play, v němž často neexistující herní mechanismy nahrazuje ochota utrácet peníze. Překvapilo mě ovšem něco úplně jiného: že tuhle hru už vlastně velmi dobře znám.

Jmenuje se Hay Day, staráte se v ní o farmu, a mají ji na svědomí tvůrci pohádkově úspěšné strategie Clash of Clans. Mobilní SimCity je Hay Day v městských kulisách. Nekecám. Aby se město rozrostlo, hráč zadává výrobu různých předmětů, z nichž pak vyrábí další a další předměty, a ty pak použije pro stavbu budov. Je tu totožný obchodní stánek, loď se zbožím i skladiště s omezenou kapacitou jako v Hay Day. V podstatě celá strategie, týkající se správného rozložení budov a starání se o obyvatelstvo je napojena primárně na ochotu utrácet a čekat. Hay Day je přitom lépe zpracovaný a zábavnější.

Hay Day
SimCity BuildIt

Vlevo Hay Day, vpravo SimCity BuildIt. Ačkoliv obě hry vypadají jinak, hrají se stejně. Hay Day tu ovšem bylo dřív, je propracovanější a zábavnější, zatímco SimCity se ocitá v pozici kopírovače.

Kdyby se SimCity BuildIt jmenovalo třeba My Super City XY Builder a pocházelo od neznámého studia, mávl bych nad tím rukou. Většina klonů rychle zapadne, pokud tvůrci nepřidají nové prvky a neposunou hru dál. Vykrádání úspěšných konceptů je přitom více než kdy dříve velký byznys, do kterého se pustily i velké společnosti doufajíce, že v záplavě klonů protlačí právě svůj produkt skrze známé jméno. Od značky SimCity, která před sedmadvaceti lety inovovala herní průmysl, však čekám víc než jen horší kopii hry-nehry.

Změny, které ve společnosti Electronic Arts probíhají, prozatím nijak nedolehly na mobilní divizi. Jinak si těžko vysvětlit, že se společnost nepoučila z loňského propadáku Dungeon Keeper. Také v tomto případě šlo jen o plivnutí do tváře fanouškům značky Dungeon Keeper (šlo o klon Clash of Clans). Do stejné kategorie patří i mobilní on-line hra na hrdiny Ultima Forever, která dokonce už po roce ukončila provoz. Co měla společného s Ultimou? Snad jen ten název a že se hrála on-line.

Dungeon Keeper (2014)

Dungeon Keeper (2014)

Ultima Forever

Ultima Forever

Electronic Arts v tom není samo. Loni vyšel tragický RollerCoaster Tycoon 4 od Atari. Activision Publishing má na svém kontě jeden z klonů Clash of Clans nazvaný Call of Duty: Heroes, mobilní divize Disney loni náhle ukončila dvě Star Wars hry. Mrzí mě tenhle levný přístup, kdy jsou známá jména očividně jen dojena, dokud tečou prachy.

U nezávislých studií chápu, že musí vsadit na free 2 play obchodní model. Nic není zadarmo a mám pravidlo, že přispívám jen u her, které mi za jednorázovou platbu poskytnou trvalý bonus, například odstranění reklam, novou postavu či kapitolu. Na velké firmy mám ovšem větší nároky. Jsou to právě ony, které si mohou dovolit nejenom placené hry, ale i inovátorský přístup. Zatím to nedělají a svými produkty jen škodí celému mobilnímu odvětví.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.