Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Hloupost majitelů, srabáctví šéfů. Proč vychází tolik nehotových her?

  • 54
Předčasně vydané produkty jsou morem dnešní doby. Proč tomu tak je a jak z toho ven?

Nová doba přináší nové problémy. Na tomto banálním prohlášení není samozřejmě nic objevného, přesto, vysokorychlostní internet či automatické aktualizace mají i svoje stinné stránky.

Mnozí vývojáři a manažeři pracují s vědomím, že kód, který posílají do lisovny, může být nehotový, nefunkční, tedy zcela bezcenný. Čas, který uplyne mezi vylisováním a skutečným vydáním hry, využijí k opravám toho, co se nestihlo, výsledkem čehož jsou několik GB velké tzv. „day one“ patche.

Zakoupená hra v obchodě tak poslouží už ne jako nosič hotového produktu, ale maximálně jako aktivace, u konzolí pak jako protipirátská ochrana. A to je špatně. Když pracujete s vědomím, že pevně daný termín stojí na hliněných nohách, nestihnete to.

Nezralé plody však poslední dobou sklízíme až nepříjemně často. Je dobře, pokud dá komunita hlasitě najevo, že tudy cesta nevede, protože v opačném případě nás velcí výrobci salámovou metodou postupně otupí, až vydávání nedodělků přijmeme jako normu. Nenechat si to líbit, je jedna z efektivních cest, jak se bránit.

Není přitom nijak překvapivé, že jsou to právě velké korporace, které selhávají. Jen těžko můžeme obviňovat vývojáře. Klíčem k pochopení je samotná podstata korporátu, který smýšlí v intencích absolutní nahraditelnosti kohokoliv (držet hubu a krok), zatímco akcionáři vyžadují svůj podíl na zisku (na čemž není nic špatného).

Problém je, že bohatý člověk nemusí být nijak moudrý, i kdyby vlastnil polovinu planety. Pokud akcionáři za každou cenu vyžadují svoje dividendy, jednoduše upřednostní krátkodobý zisk na úkor budoucnosti.

Vývojář řekne: ne, nestíháme. Vedení pak stojí před problémem: buď hru odloží, kvůli čemuž nestihnou účetní uzávěrku, a rozzlobí akcionáře. Nebo hru zkrátka vydají v takovém stavu, v jakém je. A protože lidé ve vedení nechtějí ohrozit své místo, respektive plat, zavelí hru vydat.

Cesta ven z marastu, kdy je zisk upřednostňován na úkor kvality, což je cesta do pekel, se ovšem hledá obtížně. S neschopnými vysokými manažery se firmy stále loučí podle stejného klíče, kdy jim poděkují za skvělou práci, a ti, místo aby skončili v propadlišti dějin, se vynoří v jiném korporátu na ještě lepší pozici.

Jak situaci s nehotovými, málo testovanými produkty vnímáte vy?