Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: To je ale mládež. Kde jsou ve hrách senioři?

aktualizováno 
Senioři či lidé středního věku nebývají populárním materiálem, po kterém by sahali herní scénáristé při vymýšlení hlavního hrdiny. Přestože ojedinělé příklady z nedávné doby ukazují, že takové postavy skýtají potenciál k vymýšlení zajímavých zápletek.

Abych pravdu řekl, původně jsem plánoval podělit se s vámi o výčet her, v nichž hlavní hrdinové nepatří k nejmladším. Uvědomil jsem si navíc, jak málo jsou starší lidé obsazováni do hlavních rolí her s opravdu výraznou dějovou linkou.

Je za tím samozřejmě především snaha naservírovat nám protagonistu, s nímž se může většina hráčské obce snáze identifikovat. Nebo také smutná skutečnost, že lidé pokročilejšího věku zkrátka neinklinují k atletickým výkonům hodné Lary Croft, zabíjení draků obouručním mečem nebo záchraně světového míru s rotačním kulometem v jedné a plamenometem v druhé ruce. To se prostě nehodí, to už je moc velká fikce. Asi cítíte, že je podobné uvažování ve jménu realismu poněkud mimo.

Temná hra Dragon Age: Inquisition hledá hrdinného Inkvizitora

Dragon Age: Inquisition

Miranda v Mass Effect

Mass Effect

Hlasové ovládání některých kouzel dává Skyrimu novou dimenzi

The Elder Scrolls V: Skyrim

Hry na hrdiny jako Dragon’s Age vám sice dají možnost vytvořit si postavu, která už má leccos za sebou, příběh hry to však v lepším případě buď vůbec neovlivní, v tom horším vznikají evidentní rozpory v logice děje. Přitom předpoklad, že staříci netáhnou a že to s nimi prostě nefunguje, je zcela mylný.

Voják nebo asasín, jde to

Skvělým příkladem hry se seniorem v hlavní roli je Metal Gear Solid 4. Hlavní hrdina slavné ságy Solid Snake se v MGS4 vydává na svoji finální misi, do které vkládá poslední zbytky sil. Snake je klonem legendárního vojáka, navrženého k plnění téměř sebevražedných misí. Při klonování se s dlouhým životem nepočítalo, Snakovo tělo tak stárne výrazně rychleji. A zatímco v předchozích dílech byl hrdina v plné síle, ve čtyřce hrajeme najednou za starého pána s kódovým označením Old Snake.

Metal Gear Solid 4
Metal Gear

Metal Gear Solid 4

Oddaní fanoušci v reálném světě i přátelé hlavního hrdiny ve hře samotné jsou tak trýzněni pohledem na umírajícího vojáka, který sice během misí dokáže nepřátelům stále zatopit, jeho čas se však nemilosrdně rychle krátí a na konci hry se už sotva drží na nohou.

Druhý příklad, v němž se tvůrcům povedlo přijít se zajímavým příběhem točícím se kolem zestárlého hlavního hrdiny, představuje Assassin’s Creed: Revelations. Hra samotná bývá často označovaná za nejslabší z trilogie AC 2, AC: Brotherhood a AC: Revelations. Za sebe můžu říct, že i když mi ona nechvalně proslulá minihra s obranou asasínských základen pila krev, mám právě Revelations ze zmíněné trojice naopak nejraději.

Assassin's Creed: Revelations
Assassin´s Creed: Revelations

Assassin ́s Creed: Revelations

Může za to mimo jiné právě příběh a starý Ezio. Ten se z Říma přesunul do Konstantinopole, v němž se na něj už hledí s úctou jako na legendu řádu. A teď mi řekněte, kolikrát ve hrách musíte neustále něco dokazovat, šplhat nahoru a polykat urážky chrlené na vás snobskými záporáky ignorující váš postup hrou? Tady to bylo přesně naopak, Ezio byl zkrátka autorita těšící se nemalému respektu ze všech stran. Mentor a vůdce, který v rámci vedlejších úkolů školil nezkušené mladé asasíny na jejich prvních misích.

Hlavní dějová linie pak sledovala milníky v životě arabského asasína Altaira. I ten postupně stárl a jednotlivé mise byly přizpůsobovány jeho postupujícímu věku. Celý příběh hry (a především fantastický závěr) se točil kolem těchto dvou postav a naplnění jejich životního poslání.

Pravda je, že Ezio v Assassin’s Creed Revelations nebo Snake v Metal Gear Solid 4 neměli problém po většinu hry držet krok s mnohem vitálnějšími nepřáteli. V tom nevidím problém, oba byli zkrátka extrémně dobří, zkušení a po realismu nebo nemilosrdné biologii tady nikdo nevolá. Vyššího věku a řekněme usedlejších postav by se tedy scénáristé neměli bát.

GTA V

GTA V

Red Dead

Red Dead Redemption

Rodinná pouta

Přitom nemusí jít vyloženě o staříky. Geralt ze Zaklínače má k teenagerovi daleko (jen ta představa, brr!), to samé bychom mohli tvrdit o skvěle napsané postavě Johna Marstona z westernu Red Dead Redemption nebo „fotříkovi“ Michaelovi z pátého GTA. Marston se snažil zachránit svou rodinu a vykoupit se z hříchů mládí, Michael De Santa zase bojoval s krizí středního věku a nefunkčními rodinnými vztahy, samozřejmě poněkud svérázným, mafiánským způsobem.

Okatá snaha tlačit věk hlavní postavy dolů navíc občas leze na nervy. Nejlepším příkladem toho byla snaha autorů hry Infamous 2 dát zavedenému hlavnímu hrdinovi zcela novou, zhruba o deset až patnáct let mladší vizáž. Bez jakéhokoliv vysvětlení v rámci příběhu, čistě z marketingových důvodů. Fanoušci protestovali, autoři tedy ustoupili a fracka nám vnutili až v Infamous: Second Son.

InFamous: Second Son

InFamous: Second Son

inFamous 2

inFamous 2

Podobné myšlení ostatně vidím i za změnou hlavního hrdiny ve Watch Dogs. Ten byl často kritizovaný za nedostatek charismatu, autoři si to vyložili po svém a ve dvojce na nás čeká hackerská omladina. Jak to ve výsledku dopadne, ještě uvidíme.

Samozřejmě je třeba zdůraznit, že nechci záplavu důchodců či tatíků a mamin napasovaných do každé počítačové hry. Ale jak ukazují mimo jiné i uvedené příklady, vyšší věková kategorie hlavního hrdiny nebývá důvodem nižších prodejů a může být naopak jednoznačným plusem.





Nejčtenější

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

Game of Thrones
Využijte velkou slevu na Hru o Trůny a další interaktivní seriály

Interaktivní seriály na motivy Hry o Trůny, Živých Mrtvých nebo Minecraftu jsou nyní v obchodě Humle Bundle k mání za zlomek původní ceny.  celý článek

Odhalení sochy na počest videoherní série Dragon Quest v japonském Sumotu.
V Japonsku postavili sochu slizu na počest oblíbené hry

Hra Dragon Quest zaznamenala miliony prodaných kopií, teď se jí však dostalo další cti, když jí v japonském městě Sumoto nechali vztyčit sochu.  celý článek

Neberte videohry moc vážně.
Mladí muži pracují stále méně. Podle vědců za to mohou lepší videohry

Podle amerických výzkumníků klesá průměrná doba strávená v práci u mladých mužů daleko významněji než u těch starších. Většinu tohoto času navíc pak tito lidé...  celý článek

Splatoon 2
Fantastická týmovka, která se obejde bez krve. Recenze Splatoon 2

V týmové akci Splatoon nejde jen o přesnou mušku, ale i taktiku související s přebarvováním herní plochy. Druhý díl, který vychází exkluzivně na Switch, je...  celý článek

Další z rubriky

Odhalení sochy na počest videoherní série Dragon Quest v japonském Sumotu.
V Japonsku postavili sochu slizu na počest oblíbené hry

Hra Dragon Quest zaznamenala miliony prodaných kopií, teď se jí však dostalo další cti, když jí v japonském městě Sumoto nechali vztyčit sochu.  celý článek

Neberte videohry moc vážně.
Mladí muži pracují stále méně. Podle vědců za to mohou lepší videohry

Podle amerických výzkumníků klesá průměrná doba strávená v práci u mladých mužů daleko významněji než u těch starších. Většinu tohoto času navíc pak tito lidé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Hackeři znechutili nezávislé vývojáře, svoji hru raději opustili

Více než čtyři roky fungovala unikátní nezávislá hra Moirai, než ji autoři letos kvůli hackerským útokům uzavřeli. Titul přitom vytvářeli amatérští nadšenci a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.