Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

GLOSA: To je ale mládež. Kde jsou ve hrách senioři?

  • 44
Senioři či lidé středního věku nebývají populárním materiálem, po kterém by sahali herní scénáristé při vymýšlení hlavního hrdiny. Přestože ojedinělé příklady z nedávné doby ukazují, že takové postavy skýtají potenciál k vymýšlení zajímavých zápletek.

Abych pravdu řekl, původně jsem plánoval podělit se s vámi o výčet her, v nichž hlavní hrdinové nepatří k nejmladším. Uvědomil jsem si navíc, jak málo jsou starší lidé obsazováni do hlavních rolí her s opravdu výraznou dějovou linkou.

Je za tím samozřejmě především snaha naservírovat nám protagonistu, s nímž se může většina hráčské obce snáze identifikovat. Nebo také smutná skutečnost, že lidé pokročilejšího věku zkrátka neinklinují k atletickým výkonům hodné Lary Croft, zabíjení draků obouručním mečem nebo záchraně světového míru s rotačním kulometem v jedné a plamenometem v druhé ruce. To se prostě nehodí, to už je moc velká fikce. Asi cítíte, že je podobné uvažování ve jménu realismu poněkud mimo.

Dragon Age: Inquisition

Mass Effect

The Elder Scrolls V: Skyrim

Hry na hrdiny jako Dragon’s Age vám sice dají možnost vytvořit si postavu, která už má leccos za sebou, příběh hry to však v lepším případě buď vůbec neovlivní, v tom horším vznikají evidentní rozpory v logice děje. Přitom předpoklad, že staříci netáhnou a že to s nimi prostě nefunguje, je zcela mylný.

Voják nebo asasín, jde to

Skvělým příkladem hry se seniorem v hlavní roli je Metal Gear Solid 4. Hlavní hrdina slavné ságy Solid Snake se v MGS4 vydává na svoji finální misi, do které vkládá poslední zbytky sil. Snake je klonem legendárního vojáka, navrženého k plnění téměř sebevražedných misí. Při klonování se s dlouhým životem nepočítalo, Snakovo tělo tak stárne výrazně rychleji. A zatímco v předchozích dílech byl hrdina v plné síle, ve čtyřce hrajeme najednou za starého pána s kódovým označením Old Snake.

Metal Gear Solid 4
Metal Gear

Metal Gear Solid 4

Oddaní fanoušci v reálném světě i přátelé hlavního hrdiny ve hře samotné jsou tak trýzněni pohledem na umírajícího vojáka, který sice během misí dokáže nepřátelům stále zatopit, jeho čas se však nemilosrdně rychle krátí a na konci hry se už sotva drží na nohou.

Druhý příklad, v němž se tvůrcům povedlo přijít se zajímavým příběhem točícím se kolem zestárlého hlavního hrdiny, představuje Assassin’s Creed: Revelations. Hra samotná bývá často označovaná za nejslabší z trilogie AC 2, AC: Brotherhood a AC: Revelations. Za sebe můžu říct, že i když mi ona nechvalně proslulá minihra s obranou asasínských základen pila krev, mám právě Revelations ze zmíněné trojice naopak nejraději.

Assassin's Creed: Revelations
Assassin´s Creed: Revelations

Assassin ́s Creed: Revelations

Může za to mimo jiné právě příběh a starý Ezio. Ten se z Říma přesunul do Konstantinopole, v němž se na něj už hledí s úctou jako na legendu řádu. A teď mi řekněte, kolikrát ve hrách musíte neustále něco dokazovat, šplhat nahoru a polykat urážky chrlené na vás snobskými záporáky ignorující váš postup hrou? Tady to bylo přesně naopak, Ezio byl zkrátka autorita těšící se nemalému respektu ze všech stran. Mentor a vůdce, který v rámci vedlejších úkolů školil nezkušené mladé asasíny na jejich prvních misích.

Hlavní dějová linie pak sledovala milníky v životě arabského asasína Altaira. I ten postupně stárl a jednotlivé mise byly přizpůsobovány jeho postupujícímu věku. Celý příběh hry (a především fantastický závěr) se točil kolem těchto dvou postav a naplnění jejich životního poslání.

Pravda je, že Ezio v Assassin’s Creed Revelations nebo Snake v Metal Gear Solid 4 neměli problém po většinu hry držet krok s mnohem vitálnějšími nepřáteli. V tom nevidím problém, oba byli zkrátka extrémně dobří, zkušení a po realismu nebo nemilosrdné biologii tady nikdo nevolá. Vyššího věku a řekněme usedlejších postav by se tedy scénáristé neměli bát.

GTA V

Red Dead Redemption

Rodinná pouta

Přitom nemusí jít vyloženě o staříky. Geralt ze Zaklínače má k teenagerovi daleko (jen ta představa, brr!), to samé bychom mohli tvrdit o skvěle napsané postavě Johna Marstona z westernu Red Dead Redemption nebo „fotříkovi“ Michaelovi z pátého GTA. Marston se snažil zachránit svou rodinu a vykoupit se z hříchů mládí, Michael De Santa zase bojoval s krizí středního věku a nefunkčními rodinnými vztahy, samozřejmě poněkud svérázným, mafiánským způsobem.

Okatá snaha tlačit věk hlavní postavy dolů navíc občas leze na nervy. Nejlepším příkladem toho byla snaha autorů hry Infamous 2 dát zavedenému hlavnímu hrdinovi zcela novou, zhruba o deset až patnáct let mladší vizáž. Bez jakéhokoliv vysvětlení v rámci příběhu, čistě z marketingových důvodů. Fanoušci protestovali, autoři tedy ustoupili a fracka nám vnutili až v Infamous: Second Son.

InFamous: Second Son

inFamous 2

Podobné myšlení ostatně vidím i za změnou hlavního hrdiny ve Watch Dogs. Ten byl často kritizovaný za nedostatek charismatu, autoři si to vyložili po svém a ve dvojce na nás čeká hackerská omladina. Jak to ve výsledku dopadne, ještě uvidíme.

Samozřejmě je třeba zdůraznit, že nechci záplavu důchodců či tatíků a mamin napasovaných do každé počítačové hry. Ale jak ukazují mimo jiné i uvedené příklady, vyšší věková kategorie hlavního hrdiny nebývá důvodem nižších prodejů a může být naopak jednoznačným plusem.