Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Golden Axe - trpaslík je nejlepší!

  12:00aktualizováno  13. září 7:11
Když jsem zjistil, že jsme ještě nepsali o nesmrtelné arcade klasice Golden Axe, mé ruce okamžitě vzlétly k hlavě v gestu zmaru a sebezpytování. Jak je možné, že ještě nikoho nenapadlo přispět do rubriky klasika článkem o této skvělé hře? Jakmile pak lítost opadla, dostavila se nostalgie - a já se vrhl do datlování...

Golden Axe V herní (a koneckonců i jakékoli jiné) branži není zrovna nejlehčí stát se klasikou, žijící legendou svého druhu, i po mnoha letech obdivovanou řadou nadšenců. Kdybyste chtěli znát recept, jak tohoto bohulibého stavu docílit, musel bych vás zklamat. Takový recept totiž neexistuje – a je tomu tak dobře, protože si lze snadno představit pracovníky marketingových oddělení, kterak nařizují vývojářským týmům výrobu stále stejných titulů dle "ideální" šablony. Absence takového prostředku činí vývoj počítačové hry mnohem větší loterií, ale přesto se čas od času stává, že se nějaká ta klasika urodí. Nepozná se to ovšem hned (ba dokonce se leckdy stane, že recenzenti hru podcení a odsoudí), ale až po mnoha letech, kdy zájem hráčů stále neopadá a novináři začnou využívat příslušného titulu jako měřítka pro podobné hry téhož žánru (příběh je sice pěkný, grafika dokonce skvělá, ale hratelností se klasice XY dnes recenzovaný titul těžko může rovnat – kolikrát jste už něco podobného četli?). Zamyslíme-li se nad tím, jaké hry se stávají klasikou nejčastěji, dojdeme asi k následujícím závěrům: Jsou to hry, které ve své době nabídly originální a funkční nápady, založily zcela nový žánr, uchvátily hráče propracovaným příběhem, Golden Axe úžasnou atmosférou, parádním designem úrovní, či převratným technickým zpracováním. Golden Axe, o které si budeme dnes povídat, je ovšem z úplně jiného soudku…

Hra, kterou hráli všichni…
Kdybyste v roce 1993 uspořádali anketu za účelem zjištění, která že gameska sídlí na největším počtu harddisků, dost možná by zvítězila právě nenápadná akční arkáda Golden Axe. Zatímco pařani, kteří se ke hrám dostali teprve nedávno, povětšinou nemají ani páru, oč ve Zlaté Sekerce jde, ti, kteří inkriminované období zažili, vyskočí samou nostalgickou radostí tři metry do vzduchu (nedbajíce na současnou hodnotu světového rekordu ve skoku vysokém a odpor betonového stropu ve třech čtvrtinách dráhy), načež vás zasvěceně poučí o tom, že nejlepší bijec je trpaslík a ve dvou je dobré mít s sebou ještě ženskou, která má nejsilnější magii, jakým způsobem je možné nasednout na ohnivého draka… (zde si představte circa půlhodinový výklad o taktice a strategii hry na nejtěžší obtížnost) Jak je možné, že si i takřka po deseti letech tak zevrubně pamatují detaily Golden Axe z na první pohled tuctové akční hry? Ač se to zdá vzhledem k množství podobných titulů neuvěřitelné, Golden Axe hráli zkrátka a dobře všichni a její znalost byla ve své době základem pařanské gramotnosti. Důvod, proč se tomu tak stalo, by někdo mohl hledat v možnosti výběru ze tří postav, rozmanitých příšerách a bossích, či snad multiplayeru, který obcházel nutnost split-screenu, nicméně vysvětlení je prozaičtější – může za to skloubení všech zmíněných a ještě řady dalších prvků do geniálně hratelného celku.

Trpaslík je nejlepší!
Na začátku každé hry, ať už se do ní pouštíte sami či spolu s kamarádem, vás čeká výběr postavy. Jsou tři a mírně se od sebe liší vlastnostmi, byť o žádném RPG nemůže být v tomto případě ani řeči. Nejsilnější postavou je bezesporu trpaslík. Jeho nevýhodou je ne zrovna rozvinutá schopnost čarování, na druhou stranu se však tento malý, leč mocný válečník umí tak rychle a přesně ohánět svou dvoubřitou bitevní sekerou, že v boji muže proti muži (či muže proti příšeře), který tvoří dominantní část Golden Axe, nenalézá konkurenci. Golden Axe O poznání hůře svým obouručním mečem vládne velký, svalnatý, conanovitý barbar. Jeho bojové nedostatky jsou však vykompenzovány o něco silnějšími kouzly. Ze všech tří charakterů je pak co do fyzické síly nejslabší jediná zástupkyně ženského pohlaví (a nakonec nejen pohlaví, ale i ostatních tělesných součástek) – amazonka. Tento handicap si ovšem plně vynahrazuje magickými schopnostmi, které kupodivu nevyužívá k vylepšování očních stínů a rovnoměrnému rozpatlávání make-upu po obličeji, ale ke smažení příliš dotěrných nepřátel.

Za devatero horami a devatero lesy…
Příběh je slabou stránkou naprosté většiny arcade her. Navíc většina hráčů rozhovory hlavních postav na počátcích úrovní přeskakovala, čímž přišla o "úžasnou", "originální" a "chytlavou" zápletku Zlaté Sekerky. Představte si typické fantasy království. Poměrně poklidně si žije, daně se zvyšují, obchod i zlodějina kvete, hrdinové mizí v temných dungeonech a vracejí se s pytli zlaťáků, z nichž poctivě (heh :o) odevzdávají čtyřicet procent královské koruně. Přízraky a zlé kreatury se drží v mezích tolerance a jen mírně redukují počet Golden Axe obyvatel zmíněné zemičky. Těžko by ovšem mohla vzniknout počítačová hra, kdyby to takhle idylicky šlo i nadále. A skutečně – z hlubin pekelných se vynořil zlý polodémon v katovském hávu a unesl vládnoucí pár. Načež se hrdinové přestali pouštět bezhlavě do lecjaké temné díry, ale vyrazili za vidinou bezmezného bohatství a slávy, za záchranou krále a královny.

Cesta pomsty
Za účelem destrukce zrádného padoucha si projdeme dvanáct úrovní, které přímo přetékají jeho nohsledy. Systém hry je velmi prostý. V jednom či ve dvou procházíte izometricky viděnou 2D úrovní, kosíte řady nepřátel hrnoucích se ze všech stran, čas od času přeskočíte nějakou tu zrádnou jámu, čas od času zkopete (doslova!) skřítka a posbíráte bonusové životy či manu, nicméně důraz je kladen na akci. V přestávce mezi jednotlivými úrovněmi pak následuje krátká mezihra, kdy u táborového ohně dostanete další příležitost pomoci si k power-upům.

Golden Axe Skřeti, draci a jiná havěť
Alfou a omegou každé akčněji zaměřené plošinovky jsou pochopitelně nepřátelé. Na jejich rozmanitost (protože ničím jiným hry v té době bodovat nemohly – o umělé inteligenci protivníků se rozhodně mluvit nedalo) si vskutku nelze stěžovat – mezi základními monstry nalezneme něco skřetů a orků, nepříjemně rychlé amazonky či kostlivce a řadu dalších potvor. Mnohem zajímavější než tito řadoví nýmandi jsou draci. Když totiž shodíte jejich jezdce, můžete je na omezenou dobu osedlat a kosit protivníky za pomoci dračího dechu či ohnivých koulí. Kapitolu samu pro sebe pak tvoří závěreční bossové. Ti jsou patřičně monstrózní a leckterou ránu vydrží, ať už se jedná o obry s kladivy, "kováře" či závěrečného kata, kterému navíc není cizí ani magie, které si užívá po každém úspěšném zásahu vaší maličkosti, což jeho eliminaci činí pořádným oříškem i pro protřelého a všemi mastmi mazaného válečníka.

Dohráním zábava nekončí
Golden Axe Kdo by si myslel, že pokořením všech dvanácti levelů zábava se Zlatou Sekerkou končí, krutě by se spletl. Krom toho, že zde můžete vyzkoušet naprosto geniální multiplayer, kde dochází k tradičním hádkám mezi jednotlivými hráči („Já to mohl tušit, že ani toho pitomého orka nezabiješ…“; „Hej, tu manu jsem měl dostat já!!!“ apod.), nabízí Golden Axe ještě volbu Duel. Ta je velmi prostá – do arény o velikosti jedné obrazovky proti vám hra postupně staví čím dál tím silnější sestavy nepřátel a podle toho, kde na jeden kredit skončíte, se určí vaše "třída". A věřte mi, že dosáhnout té nejvyšší "AAA+", skutečně není nejjednodušší záležitost.

Grafika, zvuky a vůbec
Od hry, která má za sebou už bezmála deset let života, pochopitelně nemůžete očekávat zázraky, přesto mě při retro hraní za účelem napsání této klasiky VGA grafika a jednoduchá MIDI hudba příjemně překvapily.

Golden Axe Závěrem nelze dodat nic jiného, než že pokud dříve patřila detailní znalost všech zákoutí a nuancí Golden Axe k elementární hráčské gramotnosti, dnes, kdy vlivem data vydání této klasiky nároky trochu slevily, lze stále požadovat alespoň minimální povědomí, oč kráčí. Doufám, že tento účel můj článek splnil. Pokud vás pak dokonce vyprovokoval k nalezení hry na abandonware severech a vyzkoušení na vlastní kůži, tím lépe…

P.S.: Na internetu lze pochopitelně nalézt i některé méně legální utilitky, které si nemůžeme dovolit zkopírovat na náš server. Dobrou startovní adresou při hledání abandonware verzí, manuálů apod. může být kupříkladu tato stránka na známém serveru The Underdogs.

Autor:


Témata: Retro, Loterie


Nejčtenější

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Další z rubriky

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.