Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BonusWeb.cz

  • Čtvrtek 18. prosince 2014. Miloslav


Gooka 2 – po šesti letech ve 3D

  12:00
Hra Gooka byla ve své době nejlepší českou adventurou. Budeme moci něco podobného říct i o druhém dílu? Více v našich prvních dojmech z prezentace pracovní verze hry - rozhodně neváhejte a čtěte!

GOOKA 2
Výrobce: Centauri Productions
Vydavatel: Cenega Publishing
Datum vydání: květen 2003
Žánr: adventure

České adventury si, narozdíl od ostatních žánrů, píší vlastní historii. Už téměř deset let. Historii kvantitativně docela bohatou, kvalitativně ovšem velice chudou. Prakticky všechny české dobrodružné produkty, vydané v devadesátých letech minulého století, nelze v současnosti označit jinak než za amatérské, a to platí i o titulech, které si v době svého vydání vysloužily poměrně dost chvály. Za první českou adventuru, srovnatelnou se zahraničními projekty, byla počátkem roku 1997 považována Gooka. Hra, která sice přišla s konečně pořádným vážně pojatým příběhem vycházejícím z knižního díla českého spisovatele Vlado Ríši alias Richarda D. Evanse, ale která tradičně ztroskotala na vizuálním zpracování, a to i přesto (a nebo právě proto), že se na něm podílela profesionální malířka paní Zdeňka Boušková.

Gooka 2

Na konci devadesátých let se lidé pracující pro tehdejší společnost Bohemia Interactive rozhodli vytvořit pokračování, které mělo být svému předchůdci velmi podobné, a to hlavně v rozporuplném grafickém zpracování (nic proti malbám paní Bouškové, ale grafika počítačových her má přece jen vypadat jinak, než obrazy či plakáty na stěnách). Co bychom si namlouvali, takto zpracovaná hra by dnes měla pramalou šanci na úspěch, což si naštěstí uvědomili i autoři. "Zhruba před dvěma lety měla paní Boušková kompletně hotovou 2D grafiku pro původní hru", vzpomíná Mirek Papež, vedoucí projektu. "Mohl jsem to tenkrát uzavřít a hru vydat, ale jelikož jsem měl spoustu práce i jinde a navíc jsem s projektem pořád nebyl spokojený, zůstalo to v šuplíku." A tak došlo zhruba před rokem k ráznému kroku, kterým byl přechod Gooky 2 do plného 3D. A že to byl krok správným směrem, to vám mohu potvrdit už nyní, neb díky Mirkově prezentaci jsem mohl pracovní verzi hry vidět na vlastní oči a ujistit se tak, že se jedná o projekt, který se v konkurenci letošních adventur rozhodně neztratí.

Než se ale vrhneme na všechny ty novinky související s 3D prostorem, bylo by vhodné zmínit se o zápletce. Ta opět vychází z knihy Vlado Ríši (s názvem Gooka a Yorimar) a opět se - jak jinak - odehrává na planetě Jantaris. "Na konci prvního dílu se hlavní hrdina Gooka oženil s půvabnou Lidrou, stal se z něj vážený soudce a se svou ženou měl synka Yorimara", nastiňuje příběh Mirek. Gooka 2 "Když se ale jednoho dne vrátí domů, nalezne svůj příbytek naprosto zničený. Jeho milovaná žena, vážně zraněná, bojuje o život a jeho syn byl unesen." Co bude následovat, si jistě dokážete domyslet sami. Gooka se vydá po stopách únosce, pokusí se svého syna zachránit a spravedlivě potrestat zločince, který mu způsobil tolik utrpení.

Děj bude tentokráte rozdělen do čtyř samostatných kapitol. Každá z nich nás zavede do jiné lokality a každá bude nasáknutá jinou, pro dané prostředí specifickou atmosférou, čemuž výrazně napomáhá design lokací a v neposlední řadě i hudební doprovod. První kapitola začíná v rozbořeném Gookově domku. Prostřednictvím mapy se můžeme přesunout na několik dalších lokací, z nichž asi nejpodstatnější je Parenti, město připomínající svojí architekturou středověk. A už v něm je znát, jak si dali tvůrci záležet na atmosféře. Středověk tady dýchá ze všeho, ať už z úzkých uliček, po nichž se procházejí desítky dobově oděných neinteraktivních postav, vysokých kamenných budov, mlhového oparu, který zahaluje vzdálené konce dlouhých ulic, nebo veselého "jarmarkového" hudebního doprovodu, hraného taktéž na dobové hudební nástroje. Logicky ne všechny domy ve městě jsou přístupné; Gooka bude moci navštívit jen pár z nich, kupříkladu sklad, krámek nebo tavernu.

Gooka 2 Gooka 2 Gooka 2

V následujících kapitolách se s Gookou podíváme do prostředí rustikálního Xaragského kláštera, jenž se nese v nádechu exotiky, a posléze na hrad Avaral, který hráči prvního dílu důvěrně znají a budou si tak moci porovnat, jak se za těch 6 let jeho interiér změnil. Zhruba od druhé kapitoly bude atmosféra hry nabírat na temnotě, tomu se samozřejmě přizpůsobí i hudební doprovod a intenzita napětí zaznamená razantní zesílení především ve finální čtvrtině hry, která bude situovaná do tajemného prostředí inspirovaného knihami J. Vernea.

Gooka 2

První novinka, které si každý na Gookovi 2 všimne, je grafika. Kompletně polygonová. "Všechny herní lokace byly vymodelovány přesně podle kreseb paní Bouškové, které měly podle původního konceptu tvořit finální grafiku hry", vysvětluje Mirek Papež. Pro srovnání mi ukázal pár původních návrhů na papíře a jejich přerod do 3D podoby, a musím uznat, že obě verze jsou prakticky identické. Samozřejmě s tím rozdílem, že ve 3D vypadají znatelně lépe, přestože se jedná jen o hranaté polygony a ty se detailním 2D renderovaným lokacím (a obzvláště pak těm ze Syberie nebo z Posla Smrti) nikdy nevyrovnají. Na druhou stranu plně 3D hry nepůsobí natolik staticky, alespoň pokud v nich odvádí dobrou práci kamera a světelné efekty. A právě to je případ Gooky 2. Je vidět, že na umístění a dynamickém pohybu kamer si tvůrci dali záležet a zajistili tak hře alespoň částečný filmový nádech. Znatelné je to především během dialogů, kdy kamery střídavě zabírají hovořící postavy a to ze všech možných i nemožných úhlů. Během hry samotné jsou pak kamery buďto staticky umístěny a za hlavním hrdinou se otáčejí (především v interiérech), nebo hlavní postavu sledují zezadu á la Tomb Raider (v rozsáhlých exteriérech).

Ještě lépe jsou na tom efekty světla a stínů. "S těmi jsme si opravdu vyhráli", chlubí se Mirek, zatímco mi ukazuje jednu lokaci za druhou a předvádí jejich nasvícení a reálné stíny, které vrhají bez výjimky všechny viditelné objekty, židličkami počínaje a NPC postavami konče. Hlavní hrdina Gooka dokonce vrhá stíny i do více směrů, například když je místnost osvětlena několika loučemi. Dokonalou stínohru pak dokumentuje jedna situace, kdy Gooka prochází potemnělou chodbou s hořící loučí v ruce. Plamínky na louči se mihotají a stejně tak mihotavě osvětlují stěny úzké chodby. Stín Gookovy postavy je pak směsicí jeho pohybu při chůzi a pohybu plamenu louče a výsledný efekt je opravdu vynikající. Všechny tyto real-time efekty a dynamické pohyby kamer vcelku úspěšně zastiňují na současné poměry pouze průměrně detailní grafiku lokací a postav, které se skládají z přibližně jednoho až dvou tisíc polygonů. Jejich animace jsou ovšem velmi dobré a to i přesto, že na ně doposud nebyla aplikována technologie Motion-Capture. "Výhod Motion-Capture na zdokonalení animací zatím zvažujeme", dodává na závěr Mirek.

Gooka 2 Gooka 2 Gooka 2

Značných změn doznalo také ovládání. S přechodem do 3D padl klasický point-and-click systém, takže Gooku lze ovládat převážně na klávesnici. "Je to taky z toho důvodu, že myslíme dopředu na plánované konzolové verze", doplňuje Mirek, ale jedním dechem dodává, že "na využití myši jsme i přesto nezapomněli." Alternativa ovládání na myši je sice originální, ale poněkud zvláštní. Po stisknutí a držení pravého myšítka se hlavní hrdina rozejde a směr jeho chůze lze korigovat pohybem myši do stran. Postavičku je ovšem možno ovládat i standardním způsobem, tedy šipkami na klávesnici. Kromě šipek hojně využijeme ještě dvě klávesy - jednou se aktivuje běh postavy a druhou se provádějí veškeré její akce. V tomto směru jsou možnosti ve hře hodně omezené. Pokud Gooka projde kolem interaktivního předmětu nebo postavy, otočí se za ní a ve spodní části obrazovky se vypíše operace, kterou lze po stisknutí akční klávesy provést. Více možností, co s objekty na lokacích provádět (kupříkladu otevřít truhlu nebo ji jen prozkoumat), zde tedy neexistuje.

Gooka 2

Stejně tak zjednodušené budou i dialogy, které v podstatě probíhají automaticky, bez možnosti volby rozličných témat. "Větvení dialogů je podle mě zbytečné, protože se hráč stejně vždycky musí proklikat všemi větvemi," argumentuje Mirek. "Proto jsme se rozhodli udělat rozhovory co nejjednodušším způsobem." Snaha o zbytečnou nekomplikovanost je ze hry cítit každým coulem. Kupříkladu předměty v inventáři už tentokráte nebude možné prozkoumávat, ani je vzájemně kombinovat. Pokud bude spojení dvou předmětů nutné, stane se tak ve správný okamžik automaticky. I samotné herní úkoly by neměly být příliš složité, hledání miniaturních předmětů Mirek vyloučil a výskyt nelogických puzzlů jakbysmet: "Nesnáším hry, kde musíš používat nesmyslné věci na nesmyslné věci, aby ses dostal dál. V naší hře žádné šílenosti, na které by se nedalo přijít, rozhodně nebudou." Na rozdíl od prvního dílu se hráč nikdy nedostane do bezvýchodné situace a ani na něj nečekají žádné rozporuplné úkoly typu zapamatování si melodie a její pozdější reprodukce (jednoduše řečeno: kdo neměl hudební sluch, byl v prvním díle v koncích). To ale neznamená, že zvukové puzzly ve hře nebudou, protože jak říká Mirek: "Mají prostě svůj půvab."

Poslední novinka se týká Gookových speciálních schopností. Nemusíte mít strach, o žádné složité RPG prvky nepůjde, pouze se hráči tu a tam naskytne možnost využití síly, nebo telepatie. "Ve hře třeba narazíš na člověka, kterého budeš muset nějakým způsobem přemluvit," uvádí příklad Mirek. "A když se ti to nepovede prostřednictvím obyčejného dialogu, tak budeš muset použít právě tyto prostředky. Buď mu telepatií vnutíš svoji ideu, a nebo přijde na řadu hrubá síla." Bohužel tyto novinky prozatím nebyly do pracovní verze hry zabudovány, takže jsem si je nemohl vyzkoušet, ale Mirek mě ujistil alespoň v jednom: Podobných akčně laděných sekvencí ve hře nebude mnoho a navíc "půjde o inteligentní systém soubojů á la Final Fantasy, tedy žádné zběsilé klikání. Cestou k úspěchu je najít tu správnou strategii, jak danou postavičku porazit."

Gooka 2 Gooka 2 Gooka 2

Vývoj hry v těchto týdnech finišuje. Veškerá grafika je v podstatě hotová, hudba a zvuky jakbysmet. Zbývá jen dokončit pár animací, připravit dabing (obsazení prozatím není známé, ale o žádná zvučná jména patrně nepůjde) a všechno to poslepovat dohromady. Přestože datumy vydání se v případě Gooky 2 posouvají jako na běžícím pásu, ujistil mě Mirek, že "termín konec května je 100% reálný." Asi mu budu věřit i tentokrát :o). O distribuci se postará Cenega Publishing, a to nejen na území ČR, ale i jinde ve světě. Hardwarové požadavky nebudou nijak krvavé, za minimum je považován procesor 400 MHz a grafická karta TNT 2, naprosto plynule by pak hra měla běhat na procesoru 800 MHz s nějakým novějším GeForce 3D akcelerátorem.

Gooka 2

Abych tedy své dojmy z prezentované pracovní verze hry nějak shrnul, musím říct, že mě Gooka 2 svým způsobem příjemně překvapil. Přechod do 3D jedině vítám, protože obrázky paní Bouškové si mou přízeň zrovna nezískaly. A přestože samotná 3D grafika není bůhvíjak dokonalá, v rozlišení až 1600x1200 se všemi těmi světelnými efekty a s prostorovými zvuky nevypadá prostředí planety Jantaris rozhodně špatně. Otázkou ovšem zůstává samotná hratelnost a především to, jaký vliv na ni bude mít zpracování soubojů a možná až přehnaně zjednodušená interakce a rozhovory. Rovněž hrací doba je prozatím velkou neznámou. Na odpovědi si ale ty necelé dva měsíce, než bude hra dokončena, počkám rád.

VE ZKRATCE:
  • Pokračování úspěšné české adventury z roku 1997
  • 4 kapitoly, 4 originální herní prostředí
  • Nový 3D kabát s výbornými efekty světla a stínů
  • Zjednodušená interakce, ovládání na klávesnici
  • Datum vydání: konec května 2003

  • Autor:





    mobilní verze
    © Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.