Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RETRO: Český Gooka s nápaditou grafikou kladl na hráče velké nároky

aktualizováno 
V roce 1997 vyšla česká adventura Gooka, na kterou už dnes vzpomínají zřejmě pouze skalní fanoušci žánru. Tato významná a v mnoha směrech pokroková hra by však neměla upadnout v zapomnění.

Gooka | foto: Bonusweb.cz

Příběh hry je adaptací knihy Vlada Ríši Gooka a Dračí lidé. Odehrává se ve fantasy světě Janatris a hlavním hrdinou je zavalitý Gooka, jenž je v úvodu hry obviněn z vraždy svého otce. Gooka se rozhodne pátrat na vlastní pěst, ale než odhalí motiv vraždy, musí rozplést složitou síť spiknutí a záhad.

Jestliže se na první pohled hra tváří jako přímočará a předvídatelná výprava do středověkého fantasy světa, setkání s mytologií dračích lidí (uctívači boha Gluxe s podobou draka) a odhalení, kdo Glux vlastně je, bylo zřejmě pro mnohé hráče překvapením.

Česká adventura

Česká herní scéna zažila po pádu železné opony prudký rozvoj. Je sice pravda, že za prvními vlaštovkami českých porevolučních her nestála velká profesionální studia, ale ve své práci pokračovali průkopníci herní scény a díky dostupné technice se přidávali další nadšenci. I přesto, že chybělo institucionální zaštítění, vznikají obzvláště v druhé polovině 90. let nezapomenutelná díla a především žánr adventur nachází v českém prostředí živnou půdu.

Po obrovském úspěchu humorného Tajemství oslího ostrova, které spatřilo světlo světa v roce 1994, se začínají objevovat další tituly. Už o rok později původní česká adventura také promluvila a zanedlouho přišla etapa proslulých Poldů a Horkého léta, adventur, které vážněji pojatého Gooku odsunuly do pozadí.

Gooka je klasickou point’n‘click adventurou, která se ovládá obligátně myší. Součástí bylo sbírání předmětů, jejich kombinace v inventáři, obsáhlé rozhovory s postavami a frustrující kiksy.

Gooka

Gooka

Gooka byl nesmírně zrádnou hrou. Pokud hráč nepostupoval v nějakém bodě správně, špatně použil nalezené předměty, nebo nějaký zásadní přehlédl, hra jej na to nijak neupozornila. To později nevyhnutelně vedlo k neřešitelnému záseku (pokud si hráč hru průběžně neukládal), který mohl vyústit až ve vzteklé rozmlácení myši a dalších periférií.

Ambiciózní projekt

Na první pohled dodnes Gooka zaujme nápadným vizuálem; ručně malovaná grafika, které však bylo často spíláno, je prací výtvarnice Zdeňky Bouškové. Gooka vznikal v JRC Interactive, na vývoji pracovali i někdejší pionýři české herní scény Miroslav Fídler a Tomáš Rylek. Produkci zaštítil Slavomír Pavlíček, zakladatel a někdejší spolumajitel distribuční sítě JRC a Miroslav Papež. Miroslav Papež se s Miroslavem Fídlerem a Vladem Ríšou podíleli také na scénáři.

Gooka

Gooka

Gooka

Gooka

Gooka byl kompletně profesionálně namluven. Postavám propůjčili hlasy slavní herci jako například Tomáš Borůvka, Rostislav Čtvrtlík, Gabriela Filippi, Miroslav Táborský nebo Karolina Frýdecká. Nutno zpětně dodat, že si herci s tímto typem postav a médiem příliš nevěděli rady, a proto některé dialogy dnes působí rozpačitě a neuměle.

Vedle profesionálních hlasů hra také obsahovala velmi komplexní zvukovou stopu i hudbu, nezapomenutelná je také úchvatná úvodní a závěrečná videosekvence. Gooka byl navíc určen pouze pro systém Windows a obecně se dá považovat za nejpropracovanější českou adventuru své doby.

Ve stínu Poldy

Dnes si mnoho hráčů v souvislosti s českou adventurou 90. let vybaví spíše než Gooku hlášky Zdeňka Izera z Horkého léta nebo kotletky na hrášku a Pankráce z Poldy. Gooka zapadl do šedého průměru.

Fotogalerie

Byl pojat odlišně, na rozdíl od Poldy a Horkého léta neobsahoval hrubozrnný humor a kladl na své hráče větší nároky.

Své fanoušky si však našel a v roce 2004 se dočkal také pokračování Gooka 2: Záhada Janatrisu. Ve druhém dílu však vývojáři upustili od point’n‘click rozhraní, ručně malovanou grafiku vystřídala kompletně polygonová 3D grafika a přidaly se prvky z her na hrdiny.

Gooka byl unikátní a profesionální českou adventurou, která je bohužel poněkud opomíjena, ale pro hráče, kteří se nenechají odradit složitostí (v kontextu tehdejší české adventury), může i dnes znamenat výzvu.

Autor:


Témata: Retro


Nejčtenější

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout ve virtuální realitě je prý to nejúžasnější, co jsme kdy viděli

Tvůrci Falloutu ve spojení s virtuální realitou nešetří chválou. Titul bude upravenou verzí Falloutu 4, kterou si půjde vyzkoušet na herní show E3 v červnu v...  celý článek

Mafia 3
Odradila vás kritická hodnocení Mafie 3? Vyzkoušejte demo

Zároveň s prvním placeným příběhovým rozšířením akce Mafia 3 vychází i demoverze.   celý článek

Prince of Persia
Jak vznikal legendární Prince of Persia: čtyři roky bez výplaty

Z dnešního pohledu už nemusí být zřejmé, že animace v Prince of Persia v roce 1989 představovaly grafickou špičku. Celý Prince of Persia byl progresivní hrou,...  celý článek

Film Tomb Raider
Alicia Vikanderová jako nezkušená Lara v chystaném filmu. Podívejte se

Povedený restart známé herní série Tomb Raider z roku 2013 ukázal Laru jako křehkou, nezkušenou dívku. Zároveň se stal předlohou i pro restart filmové série.   celý článek

The Keep
RECENZE: Český The Keep je vydařený dungeon ze staré školy. A nestojí moc

Čekání se vyplatilo. Po třech letech vyšla upravená a vylepšená PC verze krokovacího dungeonu The Keep. A hraje se jedna báseň.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.