Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gorky 17

  7:54aktualizováno  15. února 2003 11:02
Gorky 17
Gorky 17 BonusWeb HIT

Další skvělá hra přichází na náš trh. Aby toho ale nebylo málo, díky Andrejovi Anastasovi a OnTime Solutions u nás vychází hra kompletně v češtině...

Něco se nepovedlo. Člověk si v posledních letech tohoto století zahrává s přírodou, tak jako nikdy předtím. Vědouc a tušíc, přesto zůstává chladný vůči všem indiciím, které napovídají, že cesta zkázy se nedá odvrátit. Jako odstrašující příklad by všem měla posloužit tajná Ruská základna Gorky 17 v Polsku, ve které se "něco nepovedlo". Jeden z průzkumných vrtulníků se ze své mise nikdy nevrátil zpět, cosi se mu přilepilo na sklo, následoval pád k zemi. Odpověď vládních činitelů na sebe nenechala dlouho čekat, rozhodlo se o kompletním zničení Gorky 17, o což se postaraly bomby leteckého útoku. Tím by se mohla daná záležitost považovat za uzavřenou, všechno by se ututlalo a navrátilo do normálních kolejí. Ne, ne, hoši z Metropolisu nám připravili pořádné dobrodružství, Gorky 17 vybombardováním základny vše teprve začíná. Přesně po deseti letech, kdy se mutanti na Gorky 17 rozrostli do netušených rozměrů, vysílá NATO svůj tříčlenný záchranný tým. Úkol je jasný, najít předchozí skupinu a zjistit, co se to tam, sakra, děje. Tým před vámi najdete docela bez problémů, torza zelených lidských těl ležící na zemi nikdo z vás asi hned tak nepřehlédne. Ale kam se poděla pravda? Můžete si být jisti, že pravdu vám neříká skoro nikdo...

Jak jsem již zmínil, hráč pod svým velením ovládá tři elitní vojáky složené z velké spousty polygonů. Samotná grafika dává tušit profesionálně odvedené práci, vojáci z polygonů se pohybují po vyrenderovaném 2D pozadí. Tím sice odpadá v dnešní době oblíbené natáčení prostředí do všech směrů, nicméně v perfektním designu celé hry nic takového ani nepotřebujete. Přehršel dnešních her bez špetky originality dostává od Gorky 17 pořádný nářez. Vaše (zatím) tříčlenná skupina prochází po onom 2D prostředí, občas sebere nějaký ten předmět, častěji zbraně, léčivo a munici. V okamžiku, kdy narazíte na jakéhosi neviditelného nepřítele, začíná nejdůležitější fáze hry Gorky 17 - souboj s mutanty na život a na smrt.

Říká se, nejlepší nakonec, proto se nejdříve podíváme na adventure část hry. Počkejte, neodcházejte, tahle adventure vložka mi připadá docela jednoduchá a příjemně naservírovaná. Všechny aktivní předměty u sebe zobrazí nápis, sebratelné pak lehce poblikávají. V případě, že chcete použít některý z vašich předmětů, kliknete nejdříve na místo (kam chcete předmět použít) pravým tlačítkem. Pokud se vám v následně zobrazené nabídce ukáže možnost použití nějakého předmětu z vašeho inventáře, máte vyhráno, jestliže ne, potřebný předmět vám chybí. Abych neodradil hráče, co se bez adventur klidně obejdou, uvedu příklad. Cestou jsem našel oxygenové láhve, které jsem položil na zem v zasypaném tunelu. Do lahví jsem následně střelil, následoval výbuch a za odmrštěnou zeminou se schovávala bednička s docela zajímavou výzbrojí.

Samotný souboj mi nejvíc připomíná variaci na nějaké bojové šachy. Vaši svěřenci, pohybující se po políčkách na tahy, Gorky 17 mohou totiž střílet z některých zbraní pouze horizontálně a vertikálně. S brokovnicí pak lze střílet i po úhlopříčce. Abych vás navnadil, představím vám některé ze zbraní: pistole, brokovnice, nůž, vrhací nůž, sekyra, baseballová pálka, granátomet, granáty, uzi. Každou ze zbraní reprezentuje její útočné číslo spolu s postihy proti různým typům brnění (lehké, střední, těžké). Možná se někteří z vás smějí, co tam dělají sečné zbraně, ale mohu vás ujistit, že například sekyra je silnější než obyčejná pistole. Navíc zde platí úsloví, stejně jako v životě, škoda kulky, která padne vedle. V bitvách vám jistě pomůže i nějaký ten spojenec, využijete také zbraně které nezraňují přímo, ale dokáží protivníka omráčit. Při pohledu na hrozivá monstra vám možná naskočí husí kůže, na druhou stranu se tím agresorem nestávají mutanti, ale vy. Například mutantní vosí královna pouze chrání své mladé, ale místo je tu pouze pro jednu rasu. Pro člověka. Při bitkách v Jagged Alliance jsem si docela liboval a ani v Gorky 17 si na styl bojů nestěžuji, ba naopak. Jenom se mi třeba nelíbí, když můj elitní voják z bezprostřední blízkosti netrefí z brokovnice (!!!) o tři hlavu větší nepřátelskou stvůru. Naštěstí tyto extrémy nedosahují občasné hlouposti v JA2, Gorky 17 zde víceméně záleží opravdu na RPG vývoji a tabulkách, na které přichází řada právě teď.

Každou postavu charakterizuje několik vlastností: počet HP (životů), dosah chůze, štěstí, přesnost a zpětný útok. Na rozdíl od ostatních her zde opravdu využíváte všech vlastností, velmi rychle jsem si oblíbil i to, že zkušenosti rostou poměrně rychle. A nejen to, vylepšují se i vaše dovednosti se zbraní - tj. čím více nějakou zbraň používáte, tím více s ní zraňujete nepřítele. Ještě k těm nepřátelům, téměř pokaždé narazíte na nějakou novou obludku, rovnou zapomeňte na tuny stejných jednotek, na které si během několika tahů připravíte neoblomnou strategii. Zážitek navíc umocňuje nemožnost ukládání pozice během bitvy, za což autorům děkuji. Při boji se také obvykle střídáte s nepřítelem, ovšem existují i vyjímky. Autoři povolili uzdu svojí fantazii, rozliční mutanti vzbuzují strach a respekt i z obrazovky vašeho monitoru.

Ve všem tom nadšení (animační střihy představující zajímavé nestvůry dokáží v člověku vypumpovat adrenalin na maximum, uff) bych vás rád seznámil s několika skutečnostmi, o kterých možná nevíte.

Gorky 17
Výrobce: Metropolis
Distributor: TopWare Int./OnTime Solutions
Minimální konfigurace: P 150, 32 MB RAM, 150 MB HDD
Doporučená konfigurace: P MMX 300 MHz, 64 MB RAM, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Skvělá RPG strategie, která si vás podmaní svou atmosférou.
Hodnocení 89%

Gorky 17 vytvořil polský tým Metropolis, u nás známý především díky adventuře Agent Mlíčňák, kterého precizně do češtiny přeložil Andrej Anastasov. Nyní, po několika letech se historie opakuje. Metropolis vydává další úspěšnou hru, která už se dočkala celosvětové distribuce a do češtiny nám jí přeložil opět Andrej Anastasov, který nyní pracuje na vysokém postu v nové herní distribuční firmě OnTime, která slibuje více uvádět na domácí trh více kompletně do češtiny přeložených titulů.

Co říci závěrem, u Gorky 17 se určitě moc nezasmějete - pokud se při pohledu na mrtvá těla mutantů (či vaše) za břicho nepopadáte. Ovšem chcete-li se trošičku bát, zabojovat si v bojích, ve kterých musíte používat hlavu a rozplést zajímavý příběh, jděte jednoznačně do koupě. A to možná ani nevíte, že se připravuje překlad do češtiny. Nebo víte co? Zapomeňte na všechnu tu humanitu, na ty kecy o vládách a přírodě, popadněte zbraň a zlikvidujte ty mutantský šmejdy.

Autor:


Témata: Vrtulník, bitka, nůž


Nejčtenější

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.