Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gothic 3 – KONEČNĚ!!!

  12:13aktualizováno  31. října 10:45
Po několika strastiplných letech úmorného čekání se fanoušci série Gothic dočkali. Na svět se dostává finální verze dlouho očekávaného třetího dílu a pokud vás zajímá, jak dopadl, nahlédněte do následující recenze.
88

Gothic 3

Platforma: PC
Výrobce: Piranha Bytes

Herní karta

Gothic 3. Pod tak krátkým názvem se skrývá tak mnoho. Tři dlouhé roky jsem na něj netrpělivě čekal, hltal každičký Gothic 3 screenshot, stále dokola si pouštěl zveřejněná videa. Ten den konečně nastal a když jsem si přinesl domů krabici se sběratelskou edicí, radostí jsem až poskakoval. Když instalační DVD mizelo v mechanice, probleskla mi hlavou myšlenka, zda mě čeká opět tak unikátní herní zážitek jako dříve. Při instalaci jsem vzpomínal na téměř dokonalý herní svět a parádní zážitky, které jsem si z něj odnesl. Čeká mě to zase? Posvátně jsem kliknul a ikonku na ploše a hlavou mi v rychlosti projel příběh předchozích dílů...

Jak to tenkrát začalo...
Král Rhobar, vládce Myrtany, je ve válce se skřety (orky). Ti jsou ale mnohem silnější a dokáží rozmáznout člověka jako mravence kladivem. Jedinou nadějí jsou zbraně ukované z magické rudy, která se těží na jediném místě – ve „Valley of the Mines“ na ostrově Khorinis. Každý, kdo se od této chvíle byť jen nepatrně provinil proti zákonům, je okamžitě poslán do dolů těžit pro krále rudu. Aby toto strategicky důležité místo nepadlo do rukou nepřátel, je povoláno pět nejmocnějších mágů, s úkolem vztyčit kolem dolů ochrannou bariéru. Něco ale kixne a mágové zůstanou uvězněni uvnitř bariéry a každý, kdo je uvnitř už nemůže ven. Trestanci se vzbouří a král je nucen přistoupit na jejich požadavky – za rudu jim bude posílat suroviny a potřebné další věci. Do kolonie je poslán hlavní hrdina a hra začíná. Postupem událostí zjišťuje, že za vše může starověký démon „The Sleeper“, kterého vyvolali Gothic 3skřeti a stopy ho zavedou až k temnému nekromantovi jménem Xardas. S jeho pomocí se náš hrdina dostal k unikátnímu meči Urizielu, který energií z ohromné hromady magické rudy nabil mocnou energií a Sleepera porazil. S jeho smrtí ale explodovala magická bariéra, chrám se ale zřítil a náš hrdina zemřel pod troskami,...

...aby byl za pár dnů zachráněn Xardasem a mohl se vydat na dobrodružství ve druhém dílu. Sleeper totiž s posledním smrtelným výkřikem probudil daleko horší nebezpečí – draky, kteří teď decimují údolí v Khorinisu úspěšněji než dřevorubci deštné pralesy. Navíc bez ochranné bariéry je ostrov napaden skřety a jedeme na novo a to doslova, protože hrdina díky zmrtvýchvstání zapomněl vše, co se naučil. Statečný rek tedy pobil čtyři draky ve Valley of the Mines, obstaral si loď Esmeraldu a odplul do Irdorathských síní, kde na něj čekal Kostěný drak, záporák se silou od samotného Beliara. Poté se na místě zjevil Xardas, vysál z něj veškerou temnou sílu a zmizel. Kam? Od toho je tu už třetí díl...

Gothic 3 Gothic 3 Gothic 3

Sága pokračuje
Po moc neříkající úvodní animaci připlouvá Esmeralda s naším hrdinou a jeho věrnými přáteli Diegem, Lesterem, Gornem a Gothic 3Miltenem na hlavní kontinent, konkrétně do malé rybářské vesničky Ardea, a to, jak bude příběh pokračovat, už je jen a jen na vás. Hned na začátku bohužel nemáte jakýkoliv čas se rozkoukat, či zjistit, zda počítač zvládá nastavené detaily, protože se objevíte přímo uprostřed bitvy vesničanů se skřety. Osobně bych uvítal klidnější začátek, kde si má člověk čas vyzkoušet ovládání a trochu se přizpůsobit. Tutoriál zde opět není a těch pár mizerných tipů na začátku si autoři mohli nechat od cesty. No nic, jedeme dál. Nakousl jsem ovládání, takže si o něm něco řekneme. Ačkoliv je to škoda, první a druhý díl vzdala spousta hráčů hned na začátku, právě kvůli naprosto nevhodnému ovládání, na které si člověk musel hodně dlouho zvykat. Vývojáři se naštěstí poučili a Gothic 3 má ovládání znatelně lepší a přehlednější, stačí pár kliků a jste doma, můžete vesele pařit. Postupně se tedy dozvíte, že Xardas zcela zablokoval ohnivou magii a podporuje skřety v jejich ovládnutí celé země. Váš první hlavní úkol je jasný – najít Xardase. Než se s ním ale setkáte, uplyne hodně vody...

Prakticky téměř celý svět je hráči přístupný hned od začátku, jde jen o to, se tam dostat. Na cestách totiž číhá spousta nebezpečí od banditů až po dravou zvěř, takže je dobré se předem připravit.

Jak se tedy Gothic 3 hraje? Prakticky jak chcete. Ihned na začátku se třeba můžete otočit, nechat vesničany, ať si se skřety poradí Gothic 3sami, vykašlat se na hlavní příběhovou linii a toulat se herním světem. Svobody si ale užijete dost i když se nebudete držet příběhu. Rozloha celé země je obrovská, oficiální stránky uvádějí pětinásobek oproti světu Gothicu 2 a ten už nějaký ten kilometr čtverečný měl. Je jen na vás, do jakého města se vydáte nejdřív. Prakticky téměř celý svět je hráči přístupný hned od začátku, jde jen o to, se tam dostat. Na cestách totiž číhá spousta nebezpečí od banditů až po dravou zvěř, takže je dobré se předem připravit. Na některé místa také nebudete vpuštěni, protože nesplňujete jisté požadavky. Měst je ve hře celá řada a v každém si musíte dobrou reputaci nejprve zasloužit. Za plnění úkolů pro jednotlivá města vám naskakují bodíky oblíbenosti a ty jsou nezbytné k získání přístupu k důležitým lidem nebo do jistých lokací. Např. abyste byli v puštěni za vůdcem některého města, musíte se dostat do hradu, ale k tomu potřebujete reputaci minimálně 75%. Až ji získáte plněním menších úkolů, budete vpuštěni a zde vás opět čekají další questy. Jak prosté. Svou polívčičku si ale musíte přihřívat i u jednotlivých frakcí. Těch je ve hře celkem šest a jsou to skřeti, rebelové, hraničáři, hashishini, nomádi a seveřané. Gothic 3 Dobré je, že se tentokrát nemusíte upsat jedné straně, ale můžete plnit úkoly pro všechny zároveň. Samozřejmě se spousta úkolů kryje, takže zatímco od rebelů získáte za úkol vyčistit nedaleké městečko od skřetů, jejich náčelník chce vůdce rebelů mrtvého apod. Splněním každého úkolu pro tu kterou stranu, získáváte opět body přízně, které se hodí buď k získání přístupu do jistých lokací nebo třeba i na nákup kvalitního brnění (logicky vám skřetí obchodník neprodá brnění jejich elitních válečníků, když sympatizujete s rebely).

Co je dále nového?
Celkově je princip hry shodný s předchozími díly. Hrdina se potlouká světem, kecá se spoustou NPC a plní úkoly. Za splnění úkolů a zabíjení nepřátel získává zkušenosti a po dosažení určité hranice postoupí na další úroveň, čímž získá pět tréninkových bodů (zdraví už se nezvýší), které lze u některých osob nebo oltářů proměnit v různé dovednosti nebo zlepšení některých atributů. Systém dovedností je velice přehledný, jak je vidět na jednom screenshotu někde okolo, je jich celkem sedmdesát a zahrnují jak bojové, magické Gothic 3nebo zlodějské schopnosti, tak i alchymii, kovařinu, resistence a další libůstky. Samozřejmě ne na všechno vám budou stačit skill pointy, takže si musíte předem rozvrhnout, jakou cestou se vydáte. Nově lze používat i dvě zbraně současně a také se ve hře konečně objevují štíty a helmy.

Questů jsou ve hře stovky a přestože jde často o známe variace jako „dojdi támhle a přines mi tohle/zabij tamtoho“, je radost je plnit. Některé úkoly jdou vyřešit během několika minut, jiné se s vámi potáhnou velkou část hry. Bohužel postěžovat si musím na dost nekvalitní log, kam se úkoly zapisují. Můžete si sice úkoly roztřídit podle měst, ale jejich popis sestává pouze z části rozhovoru, kde jste s ním souhlasili. Často je popis úkolu pouze něco jako „Dobře, udělám to pro tebe.“ – „Dík“. Jakoukoliv nápovědu nebo poznámky do mapy byste hledali marně.

Gothic 3 Gothic 3 Gothic 3

Jak jsem psal výše, rozloha světa je více než obrovská. Kontinent se dělí na tři velké země. Začínáte uprostřed v zemi Myrtana, která je Gothic 3poseta hustými lesy, zelenými loukami, potůčky a malebnými zákoutími, no prostě odmyslet si všechny ty skřety a další verbež, bylo by to ideální místo pro bydlení :-). Severně od Myrtany se rozprostírá zasněžený Nordmar s kilometry zasněžených plání a obrovských ledovců. Naopak jižně se nachází vyprahlé a nehostinné pouště země Varant. Všechny tři země jsou perfektně zpracovány, nejsou v nich žádná prázdná místa a všude to působí jako reálný svět. Tu je malebné jezírko s vodopádem, tamhle zase vidím rozpadlý opuštěný dům, tamhle smečka vlků nahání nebohého mrchožrouta, no prostě paráda. Všude je něco, co nutí hráče jít dál, podívat se, co je támhle v té jeskyni, zda není za tím kopečkem něco zajímavého, co to támhle stojí za postavy atd. Nic ale není tak klidné, jak se zdá. Na každém rohu číhá nebezpečí v podobě dravé zvěře, skřetí hlídky nebo třeba banditů. Celkově je obtížnost nastavena poměrně vysoko a pokud se budete bezhlavě vrhat do každé akce, příliš šancí nemáte. Prostředí sice neleveluje s hráčem jako třeba v Oblivionu, ale dokud se pořádně nevycvičíte, budete mít slušné problémy. Gothic 3Bohužel je to částečně způsobeno i velkou nevyvážeností. Když hrdina přijede z ostrova Khorinis a Irdorathských síní, ovládá už některé schopnosti, má docela dobrou zbraň a celkem bez problémů si poradí se skřetem, ale udolá ho bez problémů obyčejné prase. A nejen to. Prase ho udolá i když bude třeba na třicátém levelu! Některá zvířata jako třeba prasata totiž disponují sérií velice rychlých a brutálních útoků, které nejdou zablokovat a jakmile se o vás zvíře trefí, je téměř jistě po vás. Nezáleží, zda na sobě máte to nejlepší brnění a disponujete pěti sty životy, pokud po vás půjdou dvě a více prasat, doufejte v rychlý úprk.

Bitkami živ je hrdina
Tím jsem nakousl bojový systém. Ten od minula také prodělal některé změny – s pomocí levého a pravého tlačítka myši lze provádět i různá komba, ale osobně jsem to moc nevyužíval a každý souboj připomínal závody v klikání. I tak jsou ale boje přehlednější než minule a uživatelsky příjemnější. Gothic 3Bohužel mě občas zlobilo automatické zaměřování protivníků, protože pokud jsem bojoval např. s několika rebely proti skřetům, často mi hra zaměřila mého spolubojovníka, kterého jsem samozřejmě kvalitně majznul mečem po zádech, což je většinou kvitováno jeho útokem na mě (případně i celou skupinkou spolubojovníků), tudíž následuje load. Zastoupeny jsou zde samozřejmě i střelné zbraně, konkrétně luky a kuše. Zaměřování už u těchto zbraní není automatické, ale musíte hezky zaměřit a také počítat s balistickou křivkou. Novinkou je několik druhů šípů jako ohnivé, výbušné nebo omračující. Občas vás na cestách bude doprovázet i najatý spolubojovník. Tyto...ehm...posily jsem si pracovně nazval „debilové“ a je asi jasné proč.

Umělá inteligence těžce hapruje i u normálních NPC. Pokud se necháte někdy někam dovést, nejprve uložte hru a podívejte se, kam to bude, protože NPC vás povedou naprosto nesmyslnou cestou.

Umělá inteligence je doslova a do písmene strašná. Parťáci jsou naprosto vymaštění - pokud na vás někdo zaútočí, nijak nereagují, Gothic 3dokud nepadne první rána „do živého“ a pokud už se do boje zapojí, je to spíše k pláči. Téměř nikdy se netrefí, pořád se někde zasekávají, překážejí, pokud jim přikážete počkat na nějakém místě, stejně někdy přijdou, no hrůza. Totéž platí i pro zbytek herního světa. Při boji proti více protivníkům se zaměříte na nejbližšího a zbytek nepřátel okolo vás zmateně pobíhá, jako by tancovali nějaké havajské tance a do boje nezasáhnou, dokud neskončíte se zaměřeným zmetkem. Umělá inteligence těžce hapruje i u normálních NPC. Pokud se necháte někdy někam dovést, nejprve uložte hru a podívejte se, kam to bude, protože NPC vás povedou naprosto nesmyslnou cestou. Naprosto ignorují veškerá divoká zvířata a bez mrknutí oka proběhnou třeba stádem prasat, která samozřejmě okamžitě útočí a díky výše popsanému megaútoku samozřejmě úspěšně. Je tedy dobré se nejprve podívat, jakým směrem se NPC vydá, nahrát pozici, cestu vyčistit a teprve poté se nechat odvést.

Gothic 3 Gothic 3 Gothic 3

Skutečně pohádkový svět
Ano, řeč bude o tom, na co se fanoušci tolik těšili, o novém enginu a tedy i grafice. Ta, jak už jste jistě poznali ze screenshotů a videí, je naprosto úchvatná a překypuje detaily. Gothic 3Prakticky každé místečko ve hře je nadesignováno s úžasným citem pro detail. Pokud máte dostatečně silnou sestavu, užijete si všech možných i nemožných efektů, povedeného střídání dne a noci, zažijete různé druhy počasí, budete se kochat nad vlnící se trávou nebo příjemnými pohledy do dálky, no prostě krása. Většinu z vás určitě zajímá, jak si stojí grafika Gothicu 3 v porovnání s úžasným Oblivionem, co? No vězte, že v něčem má navrch Gothic 3, v něčem zase triumfuje Oblivion, názory s různí, každopádně obě hry vypadají naprosto úžasně a je radost na ně pohledět. Stejně vychválit musím i zvukovou stránku hry, která je profesionální a dobře se poslouchá. Každá věta ve hře je výtečně namluvena, každá aktivita ozvučena. Hraní zpříjemňuje hudba německého orchestru Bochumer Symphoniker, který ze sebe vydal doslova nemožné a zplodil naprosto fantastické dílo, zvedající atmosféru hry o notný kus nahoru. Bravo!

Gothic 3 je bezesporu nejnáročnější hra současnosti a ještě hodně dlouho zůstane.

Gothic 3Bohužel jak už jistě tušíte, hra si za perfektní audiovizuální zážitek vybírá daň v podobě, ne krutých, ale krvavě krutých hardwarových nároků. Gothic 3 je bezesporu nejnáročnější hra současnosti a ještě hodně dlouho zůstane. Můj počítač je osazen pouze grafickou kartou GeForce 6600GT a to je pro hru naprosté minimum. Hra se sice dá hrát, ale o vyšších detailech si můžete nechat jen zdát, budou vám muset stačit ty nejnižší, na kterých hra vypadá asi tak jako lepší jednička, či horší dvojka. Stejně náročná je hra i na paměť , 1 GB je naprosté minimum, optimálně se doporučují 2 GB. Okolní screenshoty jsou pořízeny na sestavě s grafickou kartou ATI X1900XTX 512MB (díky patří Arthasovi z fóra vynikající české fan stránky Gothicz.net). Pro srovnání jsem se ještě můžete podívat, jak Gothic 3 vypadá na nejnižší (pixel shadery 1.4), střední (2.0) a vysoké (3.0) detaily. Zatímco mezi prvním a druhým stupněm je rozdíl propastný, mezi druhým a třetím už to tak znát není, posuďte sami.

Gothic 3 Gothic 3 Gothic 3

Gothic 3 Gothic 3 Gothic 3

Nějaká ta chybička...
...se občas vloudí, to ano, ale do Gothicu 3 se jich dostal bohužel pořádný pytel. Hra je doslova protkána většími či menšími chybami a přestože jsou v tuto chvíli na světe již dva patche, úplné vyladění si jich bude žádat ještě hodně. Drobnosti jako lens flare efekt i v noci nebo v jeskyních či domech se ještě dá prominout, ale mizející NPC nebo průhledné stěny už ne. Hra navíc není vůbec optimalizovaná, nahrává se úděsně dlouho a pokud musíte už potřetí za sebou loadovat, protože vás zabilo pitomé prase, to už je o nervy.

Klady a zápory

Plus Obrovský žijící svět
Plus Skvělá hratelnost a parádní design
Plus Fascinující audiovizuální zpracování

Mínus Brutálně hardwarově náročné
Mínus Spousta chyb, neoptimalizované
Mínus Umělá inteligence

Cena 999 Kč
EN Anglicky

Na některých sestavách také bylo pozorováno časté padání a grafické anomálie (i když mě osobně hra nespadla ani jednou). Bohužel tyto neduhy odradí spousty potenciálních hráčů a to je škoda, protože jinak je Gothic 3 skvělou hrou.

Verdikt: Gothic 3 je vynikající RPG, které hráče pohltí během několika prvních minut a dá sakra práci se od něj odtrhnout. Nabízí desítky, možná i stovky hodin zábav, obrovský a propracovaný herní svět, mraky úkolů a NPC, šest frakcí a několik možností, jak úkoly řešit, zkrátka je toho hodně. Gothic 3 se může pyšnit profesionálním hudebním doprovodem a povedeným dabingem a také nádherným grafickým zpracováním, díky kterému si budete připadat jako v pohádce. Bohužel vývojáři odflákli betatesting a ve hře zanechali značné množství chyb, nedodělků a nelogičností, které znepříjemňují hraní. Navíc optimalizace je dost mizerná a hraní na vysokých detailech vyžaduje skutečně hyperkomp. Doufejme, že alespoň něco z toho vyřeší patche.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

88 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1722 čtenářů

Témata: bitka, dabing


Nejčtenější

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Shenmue 3
VIDEO: Trailer k Shenmue 3 nejspíše sám o sobě nikoho nenaláká

Mezi všemi těmi naleštěnými trailery působí ukázka z Shenmue 3 jako ošklivé kačátko. Hra však sází na úplně jiné trumfy než jen líbivou grafiku.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Call of Duty: WW2
Letošní Call of Duty nabídne i prostor pro poflakování se s kamarády

Součástí Call of Duty: World War II bude i prostor pro socializaci nazvaný Headquarters, v němž se můžete setkávat s přáteli a soutěžit v různých disciplínách.  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.