Gran Turismo 2 - geniální závody

První Gran Turismo tvrdě excelovalo grafikou a vytvořilo v podstatě nový standard, podle něhož se posuzovaly ostatní hry. Ani druhý díl nezůstává o mnoho pozadu, byť na Playstation 2 to bude vypadat mnohem lépe. To, čím vás Gran Turismo 2 dostane, je však absolutně geniální a bezkonkurenčně nejlepší hratelnost.
Gran Turismo 2

Čtvrtého března vypuklo v Japonsku naprosté šílenství a desetitisíce lidí se natlačily do obchodů, aby si domů mohli odnést mašinku, která nemá v krátké historii herního průmyslu obdoby. V ten den Sony vypustila Playstation 2. My si budeme muset počkat až přelom léta a podzimu, ale pokud si chcete čekání radikálním způsobem zkrátit, něco bych tu pro vás měl. To něco je Gran Turismo 2 a garantuji vám, že dohrávat ho budete už na nové mašince (je zpětně kompatibilní, jupí!).

Podtitul Gran Turisma 2 bych si mohl klidně vypůjčit z celovečerního South Parku, jenomže southparkští kluci by mě asi poslali někam, a tak vám jen řeknu, že aut i tratí je zhruba dvakrát tolik, čímž se nám Gran Turismo rozrostlo na dvě placky. Na první najdete klasickou arkádu, splitscreen a nově režim rallye. Na druhé pak klasický režim Gran Turisma.

První Gran Turismo tvrdě excelovalo grafikou a vytvořilo v podstatě nový standard, podle něhož se posuzovaly ostatní hry. Grafika je paradoxně jedinou věcí, Gran Turismo 2 kterou můžete hře vytknout, protože vůči kolegyním na PC vypadá poněkud zastarale, ale vzhledem k tomu, co všechno se podařilo do hry vměstnat, a také vzhledem k naprosté plynulosti a žádnému doskakování, je třeba programátorům s hlubokým úklonem pogratulovat k více než výtečné práci. (Ale co. Od grafiky je tu přece Playstation 2, ne?)

První díl měl cca 300 aut, jenomže byly převážně japonské provenience, což se některým šťouralům moc nelíbilo. GT2 jich nabízí téměř 600 od 33 renomovaných výrobců a vybere si skutečně každý. Najdete tu Mazdu, Mitsubishi, Hondu, Daihatsu, Shelbyho, Citroeny, Renaulty, Mercedesy, Opely, Chevrolety Peugeoty nebo z Drivera známé Fordy a Plymouthy. Projedete se i v mini autíčku Mr. Beana, Jaguaru i Aston Martinu Jamese Bonda - teď prý jezdí v BMW, ale to tu taky mimochodem najdete, nebo v novém Brouku od VW. Samozřejmě s 10 000 v kapse si nemůžete příliš vyskakovat, takže na začátku Gran Turisma si pořídíte maximálně ojetého Nissana nebo Toyotu. Ale stačí jen jezdit, jezdit, jezdit a máte na nové Mitsubishi nebo Subaru, koupíte lepší součástky, vylepšíte motor, k tomu nové pneumatiky a navrch redukci váhy a módní přestřik a závodní kára o 450 koních je na světě. Gran Turismo 2 Menší slabinou, alespoň v mých očích, byl u prvního Gran Turisma relativně malý výběr aut nad 500 koní. Mohli jste si vylepšit Hondu nebo Nissana, ale jinak nic moc. GT2 vám nabízí jednu nadupanou káru za druhou. Speciální auta vám nabízí snad každá ze značek, navíc mnohdy i ve třech různých exemplářích. Ačkoliv cena 2 000 000 není z nejnižších a bude vás stát spousty potu a dřiny.

Tratě rovněž drobet posílily a to na 28. Najdete mezi nimi i jednu jedinou licencovanou, Lagunu Secu Raceway. Jsou samozřejmě různě modifikované, tudíž každá z tratí má dlouhou a krátkou variantu, ale přesto je to úctyhodný počet, který se zvyšuje možností jet tratě i v obráceném směru.

Velkým trápením bylo pro mnoho virtuálních jezdců plnění tří licencí v prvním GT. V GT2 jich je sice šest, tj. 60 testů, jenomže naštěstí autoři trochu polevili na obtížnosti, takže nepředstavují takovou psychickou (vyteklé nervy) a fyzickou (rozbíjení Padu) zátěž. I když jedna z posledních zkoušek v Superlicenci zapříčinila, že můj DualShock měl letecký den. (pozn. Nezapomenout večer modlitbičku za Sony a její ovladače-co-hodně-vydrží!)

Gran Turismo 2

Obrovský příděl neminul ani počet závodů. Je jich několik desítek a vedle ligy Gran Turisma, rallye, jednotlivých šampionátů a závodů speciálních tu najdete i závody jednotlivých automobilek, které jsou dostupné přes jejich vlastní menu. Zatímco v prvním GT jste mohli projet vítězně všechny možné šampionáty se zhruba třemi, čtyřmi vozy, tady to tak lehké mít nebudete. Mnoho závodů je totiž omezeno nejen druhem vozu, ale nově i maximálním počtem koní daného vozu. Tím pádem se mnohem více než v GT1 stává, že do závodu s vámi vstoupí pět více než vyrovnaných soupeřů a vy nemáte jinou šanci, než se bezchybně a naprosto perfektně vyznat ve vašem autu, protože sebemenší chybička a zaváhání na trati vás stojí vítězství. Možná nebudete věřit, ale velice brzo poznáte, co dokáže rozdíl dvaceti koní.

Zmínit bych se měl i o rallye, protože netvoří jen třešničku na dortu, jak by se mohlo zdát, ale je plnohodnotným režimem, srovnatelným např. Colinem. A pokud jste Colina McRae hráli, jistě mi dáte za pravdu. Rozdíl je jen v tom, že GT2 se odehrává na okruzích.

Gran Turismo 2

Soundtracku vévodí řízná hudba s The Cardigans v čele. Samozřejmostí jsou různé tajnosti, např. speciální vozy a závody, kdy po splnění všech testů v licencích je tu režim, v němž si hra omaká data na paměťové kartě a k vašemu autu přiřadí automaticky trať a protivníky.

Čím více se v posledních několika měsících hovoří o příchodu Playstation 2, tím silněji se snaží její starší sestřička připomenout, že rozhodně ještě nepatří do starého železa. Odpověď na otázku komu Gran Turismo 2 doporučit je jednoduchá. Máte před sebou jednu z nejlepších her, které kdy pro jakoukoli platformu vznikly. V automobilových hrách nemá konkurenci a to ani v titulech jako Ridge Racer nebo Need for Speed. Zkrátka a jednoduše neexistuje lepší závodní hra než Gran Turismo 2. Na to vemte jed!