Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Gran Turismo 5 Prologue – dojmy z hraní

  12:03aktualizováno  22. září 3:57
Letošní Tokyo Game Show je podle očekávání nabito zajímavými hrami, a tak nám o to více přišlo vhod, že jsme si některé z nich mohli zahrát již o den dříve. Třeba GT5 Prologue.

Gran Turismo 5 Prologue na TGS 2007 Letošní Tokyo Game Show je podle očekávání nabito zajímavými hrami (ať již jde o skutečně špičkové tituly nebo nejrůznější japonské šílenosti), a tak nám o to více přišlo vhod, že jsme si některé z nich mohli zahrát již o den dříve, a přímo na výstavní loše jsme se tak mohli věnovat dalším potenciálním hitovkám. Na úvodním večírku Sony jsme tedy jako první zamířili k pohodlnému gaučíku, před nímž trůnila luxusní televize s ukrutnou úhlopříčkou, na níž běželo Gran Turismo 5 Prologue.

První dojem byl samozřejmě úchvatný. Nádherně ostrá a detailní grafika, díky níž se zdálo, že zdejší auta vypadají snad ještě lépe než jejich skutečné vzory. Bohužel se ale tento dojem postupně spíše zhoršoval. V prvé řadě šlo o to, že tvůrci dali k dispozici okruh v japonské Suzuce, což je zcela jistě na akci odehrávající se v Japonsku masivně stylové, ale skutečně dobrému dojmu z hraní to příliš neprospívá. Suzuka totiž patří k těm náročnějším okruhům a víceméně v každé hře trvá poměrně dlouho než se jej naučíte opravdu dobře jezdit. Ne nadarmo tak v plných verzích Gran Turisma tradičně začínáme na veskrze cvičných Gran Turismo 5 Prologue na TGS 2007 okruzích. Hodit nás tedy rovnou na Suzuku, to už nám tam mohli říznout rovnout proslulou Nordschleife, zvanou též velmi přiléhavě „zelené peklo“. Ale budiž, na okruhu přece zase tak nesejde a dobrý pilot si přece poradí i s okruhem v Monaku, že?

Co se týče jízdní fyziky, je na tom nové Gran Turismo opět naprosto skvěle.

K dispozici byla odhadem zhruba polovina vozů, které se budou vyskytovat v plné verzi, z nichž jsme vyzkoušeli defaultně nastavený Volkswagen Golf, dále náš oblíbený Lotus Elise a nakonec jsme se pochopitelně museli svézt i v jedné plečce značky Ferrari, která zde slaví premiéru v GT sérii. Nejlepší předpoklady k úspěšné jízdě má díky své nízko dimenzované výkonnosti samozřčejmě VW Golf, nicméně pravdou je, že celkový dojem z jízdy v tomto modelu byl jednoznačně nejhorší ze všech třech zmínených aut. Jízda v něm totiž působila dost utahaným dojmem, zdálo se, že na jakž takž rozumnou rychlost zrychluje snad celou věčnost Gran Turismo 5 Prologue na TGS 2007 a když už se to podařilo, ukazoval tachometr již dost přes 100 mil za hodinu (přes 160 km/h), nehledě na to, že v takovémto okamžiku byl již nejvyšší čas začít brzdit. To s Lotusem a Ferrari byla jízda již značně svižnější, ale samozřejmě bylo potřeba nenechat se pobláznit a začít brzdit včas, což znamená o poznání dříve než s Golfem.

Co se týče jízdní fyziky, je na tom nové Gran Turismo opět naprosto skvěle, a pokud tedy nejste schopni nebo ochotni přistoupit na všechny fyzikální zákonitosti, vyberte si raději jakoukoliv jinou závodní hru, ale GT5 rozhodně ne. Tyto závody vám totiž neodpustí zhola nic, což ostatně pocítíte v závodech sami v okamžicích, kdy vám soupeři začnou zoufale ujíždět a přemíra vaší snahy povede v drtivé většině případů k neméně fatální chybě, která veškeré vaše naděje na úspěch spolehlivě pohřbí. Ne nadarmo tak byl již v případě GT4 prezentován Prologue jako jakási přípravka na plnou hru. V případě GT5 tomu rozhodně není jinak.

Po prvotním nadšení jsme našli i nějaké ty mušky na grafickém zpracování.

Gran Turismo 5 Prologue na TGS 2007 Nicméně když jsme již zmínili ty soupeře, nebudeme dále chodit kolem horké kaše a podíváme se rovnou na největší slabinu hry, kterou jsou tedy právě soupeři. Šestnáctka vozů na trati je sice luxus, o jakém jsme si zatím v celé sérii mohli nechat pouze zdát, ale bohužel jsme nabyli dojmu, že zvýšení počtu je tak zhruba to jediné, co se od minula v kauze soupeři změnilo. Je totiž zcela evidentní, že v GT5 Prologue setrvávají počítačem řízení oponenti nadále v režimu „kroužení po kolejnicích“, což u next-gen hry s tak vysokými ambicemi, jaké GT5 určitě má, působí poněkud nepatřičně. Pokud jste tedy pomalejší než vůz za vámi, pak se dost často stane, že vám po předjetí hodí dost drsnou „myšku“ a ještě se tváří, jako kdyby se nechumelilo. Jinými slovy – počítačem ovládané vozy mají striktně naprogramovanou trejektorii, po níž mají jet, a pokud z ní musí vyjet, snaží se na ni co nejrychleji vrátit a vůbec je nezajímá, co se děje za nimi. Dokonce jim programátoři dávají dost nefér výhodu v tom, že vás v rámci této snahy klidně předjedou i vnějškem tratě. Pokud tedy chcete o pozici bojovat tak říkajíc „na krev“ s tím, že se snažíte dotěrného soupeře například vytlačit ven z tratě do trávy nebo štěrku, „penalizuje" vás hra tím, že vás soupeř nakonec stejně předjede. Na jednu stranu to sice může být fajn, protože vás to nutí jezdit maximálně čistě, ale na Gran Turismo 5 Prologue na TGS 2007 stranu druhou to působí možná až příliš sterilním dojmem a nutí to hrát pokud možno stejně strojově přesně, jako to předvádí počítač. Trochu více možností pro „improvizaci“ nebo zapojení lidského elementu a důvtipu by nemuselo být na škodu. Rozhodně nechceme, aby bylo možné beztrestně řezat zatáčky o desítky metrů, ale když vás soupeř po trávě předjede, zatímco pro vás tam závod prakticky definitivně končí v hodinách, tak to člověku nepřipadá úplně fér.

Po prvotním nadšení jsme našli i nějaké ty mušky na grafickém zpracování. Jak již bylo řečeno, na první pohled vypadá vše téměř dokonale, zejména pak auta, ale na pohled druhý to zas taková pecka není. Jistě, při jízdě si pitominek kolem trati rozhodně nevšímáte, ale opět se ukazuje, že volba Suzuky byla pro tuto prezentaci ne zcela šťastnou volbou. Jednak je tento okruh až na obří ruské kolo vizuálně poměrně sterilní a jednak se v jeho závěru vyskytuje značně zákeřná šikana, která vám napoprvé (a ani na řadu dalších pokusů) nedovolí neprozkoumat okolní bariéry z pneumatik. V tu chvíli vyjde najevo, že zde se dost šetřilo polygony, takže gumy nejsou ani zdaleka kulaté a zadruhé se ani při sebeprudším nárazu ani nehnou. Gran Turismo 5 Prologue na TGS 2007

Gran Turismo 5 Prologue tak jistě uspokojí všechny závodní maniaky. Těm totiž bude úplně jedno, co se děje kolem trati a agresivně přitroublé soupeře budou považovat za skvělou výzvu. Ostatní by ale možná měli ještě zvážit zda jim to stojí za to. Na druhou stranu se má jednat o jakýsi „tutorial“ ke GT5, takže Prologue by měl být určen pávě pro ně. Dá se rovněž předpokládat, že plná verze vás neuvrhne rovnou do spárů Suzuky, takže adaptace bude pozvolnější. To vše je ovšem stále otázkou, a tak zatím zůstáváme poněkud opatrnější, přinejmenším do té doby, než nám v redakci přistane plná verze.

Index očekávání: 80%

Témata: jízdné
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

novinky 20. 4. 2024 52

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

novinky 18. 4. 2024,  aktualizováno 19. 4. 2024 130

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

novinky 22. 4. 2024 7

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

magazín 21. 4. 2024 18

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

novinky 18. 4. 2024 9

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Hry ze známých sérií najdete i v mobilech. Co si zahrát?

magazín 25. 4. 2024 8

Zlatá éra mobilních her je sice dávno pryč, ale i tak se dá najít celá řada mobilních variant her...

Škoda představila závodní elektroauto, objeví se ve hře Gran Turismo

novinky 24. 4. 2024,  aktualizováno  6

Poprvé ve víc než čtvrt století dlouhé historii závodní série Gran Turismo dostanou její hráči...

Autoři prvních The Elder Scrolls chystají novou hru. Má být zase obrovská

novinky 24. 4. 2024 10

Dvojice herních vývojářů, která stála u zrodu dodnes oblíbené série The Elder Scrolls, představila...

85 %

RECENZE: Stellar Blade je poctivá řežba, která se nebojí násilí ani erotiky

ps5 24. 4. 2024 5

Měla to být jen klasická výplňovka vydavatelského plánu ve slabším období roku, nakonec se však...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...