Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gran Turismo PSP je další závodní přípravkou

  0:01aktualizováno  0:01
Trvalo to dlouho, ale dočkali jsme se. Slavná závodní série Gran Turismo startuje na handheldu PSP.
85

Gran Turismo PSP

Platforma: PSP
Výrobce: Polyphony Digital

  • Výborný závodní zážitek
  • Navíc rozumně přizpůsobený handheldu
  • Stovky aut se budou hodit i v GT5
  • Grafika
  • Poněkud rozmělněné schéma
  • V úvodu lehčí dezorientace
  • Pouze tři počítačoví oponenti

Kostra hry je sice až příliš zjednodušená, ale závodění je to zkrátka parádní.

Herní karta

Gran Turismo PSP

Gran Turismo PSPNa úvod menší ohlédnutí. Když před lety firma Sony představila na výstavě E3 svůj nový herní handheld PSP, zároveň byla oznámena i kapesní verze asi nejslavnější závodní série Gran Turismo. Několik let pak bylo naprosté ticho, abychom se letos opět na E3 dozvěděli, že Gran Turismo PSP vyjde už za pár měsíců, tedy zároveň s novou verzí PSP.

Přestože je Gran Turismo svým způsobem značně tradicionalistickou záležitostí, na PSP hodně překvapuje. Otázkou ovšem zůstává, zda se jedná o překvapení milé, či naopak nepříjemné. Rozhodnout si to musí každý hráč sám. GT PSP totiž je spíš "závoděním" než "hrou".

V úvodu budete ve hře tak trochu tápat

Záhy po vstupu do hry totiž vychází najevo, že systém je značně nepodobný tomu, Gran Turismo PSPco známe ze všech předchozích dílů GT. Máme tady sice stovky vozů a desítky tratí, ale chybí závodní série, šampionáty či jejich rozdělení do kategorií podle obtížnosti. Funguje to tedy tak, že si vyberete typ závodu, auto a trať a jdete na to. A to je v kostce zhruba všechno.

Za umístění v závodech získáváte peníze, za které si kupujete nová auta. Svým způsobem je to ale vcelku zbytečné, protože jakmile objevíte nějaký model, který vám sedí, tak s ním můžete jezdit až do zblbnutí, protože díky zmíněné absenci závodních sérií a šampionátů vás nic nenutí pořídit si například americký bourák, kabriolet nebo čtyřkolku. Jelikož tu nejsou šampionáty, tak tu tím pádem ani nemohou být žádné vstupní podmínky do nich.

Gran Turismo PSPA je opravdu skoro jedno, s jakým autem jezdíte, protože další tři oponenty vám do závodů hra vygeneruje podle toho, v čem aktuálně sedíte. Na trati tak jsou vždy čtyři výkonnostně srovnatelné vozy. Odpadá tak například i spekulování nad tím, zda si nepřiplatit a nekoupit si něco výkonnějšího, abyste měli nad soupeři navrch alespoň po stránce síly motoru.

Další věcí, která odpadá, je tuning. Respektive neodpadá, ale je značně zjednodušen. U každého vozu samozřejmě můžete podrobně měnit řadu nastavení, jako například světlou výšku, aerodynamiku nebo tuhost tlumičů, ale pokud byste si chtěli například zakoupit a nainstalovat nějaké nové díly, rovnou na to zapomeňte. Přinejmenším jsme to tedy ve hře nenašli.

Tím se dostáváme k další nepříjemnosti, kterou je ne úplně ideální přehlednost při orientaci ve hře, respektive v základním menu. I po nějaké době hraní si asi úplně Gran Turismo PSPnezvyknete například na to, že do garáže se dostanete přes položku "View Records". Ačkoliv to tedy není nic, co by mělo u závodní hry nějaký zásadní význam, svým dílem to přispěje k tomu, že v úvodu budete ve hře tak trochu tápat.

Na druhou stranu, co se týče samotného hraní, respektive jízdy, funguje tu všechno k naprosté spokojenosti. Pokud jste tedy měli obavy, že vzhledem k výkonu PSP budou muset autoři přistoupit k jistým ústupkům, máte sice pravdu, ale strachovat se rozhodně nemusíte.

V redakci jsme se ponejvíce obávali toho, že na handheldu obecně není příliš vhodné hrát ortodoxní závodní simulaci, přičemž GT PSP nám to hodně suverénně vyvrací. Přináší totiž závodní zážitek plně srovnatelný s verzemi pro domácí konzole a zároveň je i dostatečně benevolentní na to, abyste si mohli dobře zazávodit například Gran Turismo PSPi ve vlaku. Hra totiž dokáže lehčí jízdní chybky odpustit, což je v této konkrétní konfiguraci jedině dobře.

Své v tom ale pochopitelně dělají i nastavení jízdních asistentů, jako je například kontrola trakce či vyznačení ideální stopy. Takže pokud se vám bude zdát hra příliš jednoduchá, můžete si je všechny vypnout; nebo naopak zapnout, pokud se vám zrovna příliš dařit nebude.

Z hlediska tratí je nabídka značně pestrá

S tím souvisí i menší úlevy v oblasti jízdní i kolizní fyziky, kdy oboje funguje velmi dobře, ale například lehčí kontakty s protivníky nemívají nijak fatální následky. Svou roli v tom hrají i penalizace, které zde sice jsou, ale jsou téměř neviditelné a započítávají se tak prakticky pouze v jízdách na čas nebo v klasických řidičských Gran Turismo PSPlicencích, které v žádném Gran Turismu zkrátka nemohou chybět. Závodníky až za hrob by ale možná mohlo znechutit, že při předjíždění je možné v zatáčkách vcelku úspěšně využívat opření vašeho vozu o auto soupeře.

Handheldovému hraní přizpůsobili autoři i umělou inteligenci protivníků, kteří nás vracejí do PS2 časů. Dělají sice chyby a čas od času se dostanou i do vzájemné kolize, ale stále je patrná jejich snaha, dostat se co nejrychleji do ideální stopy. Jak již ale bylo několikrát řečeno, vzhledem k cílové platformě to považujeme spíše za plus.

Hra má v podstatě pouze dva režimy: singleplayer a ad hoc multiplayer, trochu stranou pak stojí samostatná položka, v níž plníte jízdní licence. V singleplayeru pak je možné jet klasický závod, vyzkoušet si souboj s časem nebo driftovací podniky, v nichž jde o to, předvádět co nejlepší a co nejdelší smyky. A ačkoliv by se z úvodu Gran Turismo PSPrecenze mohlo zdát, že je to tu jen o takovém nezávazném ježdění, jistá motivace k hraní zde přeci jen je.

Na každé z více než čtyř desítek tratí totiž začínáte na té nejnižší úrovni a s tím, jak si v závodech vedete, se vaše úroveň zvyšuje. To s sebou pak nese vedle obtížnějších závodů na vyšších úrovních v prvé řadě i vyšší finanční odměny za umístění. A čím více peněz máte, tím více nových aut si pochopitelně můžete koupit.

A to taky není úplně bezvýznamné nebo pouze záležitostí pro "sběratele", ale je potřeba mít na paměti jednu důležitou věc. GT PSP totiž bude možné propojit s nadcházejícím Gran Turismem 5, takže čím více aut si tu odemknete, tím více jich budete mít k dispozici tak říkajíc v plné palbě v GT5. Ku cti hře budiž navíc přičteno, že peníze na vašem účtu naskakují docela rychle, takže se docela brzy můžete Gran Turismo PSPdostat už i k opravdu nabušeným závodním speciálům.

Mimochodem, když už jsme zmínili ty nákupy nových vozů. To zde funguje opět značně svérázným způsobem, protože nemůžete zkrátka přijít a koupit si cokoliv, co vám finanční situace dovoluje. Hra totiž pracuje se svým vlastním plynutím času ve dnech a každý den má dealer na skladě pouze určité vozy, respektive pouze určité značky. Pokud si tedy budete chtít koupit třeba skyline od Nissanu, ale v daný den budou na skladě pouze mazdy, vauxhally, citroëny a fordy, tak máte zkrátka smůlu a musíte si vyčíhnout den, kdy budou v prodeji nissany.

Gran Turismo a licence

Série Gran Turismo je mimo jiné známá přítomností velkého množství aut od známých i méně známých výrobců. Paradoxně to je ale aspekt, který tvůrcům ze studia Polyphony Digital dělá nemálo vrásek.

Podle jejich slov jsou prý jednání s výrobci značně složitá a náročná. Dříve to tak byl třeba argument, proč se v sérii nevyskytuje poškození vozů - prý by s tím výrobci nesouhlasili a neudělili licenci na použití svých vozů ve hře. Jenže vedle toho existovaly hry, kde auta zdemolovat šla. Nyní se poškození aut chystá i do Gran Turisma 5.

Hráči pak dále volali po zařazení sporťáků od Ferrari. Taky to prý v té době něšlo, protože prý bylo Ferrari vázáno smlouvou se Segou, a navíc prý stejně ani nebyla z jejich strany vůle mít svá auta v GT. Pak ale přišel GT5 Prologue i s vozy Ferrari.

Nyní je prý podobná situace s německým Porsche, ale pokud si dobře vzpomínáme, tak poršáky se objevovaly už v prvních dílech Need for Speed. Takže si až tak trochu říkáme, co že si to vlastně Polyphony při jednáních o licencích vůbec všechno vymýšlejí.

Gran Turismo PSPTěžko říci, jak se na to vlastně dívat, ale vzhledem k tomu, že jak již výše zaznělo, můžete celou hru odjezdit prakticky s jediným autem, tak to zjevně ničemu v ničem nevadí.

Co se týče trvanlivosti, nelze proti GT PSP říci křivého slova, protože než splníte všechny licence, získáte hodnocení S na všech tratích i jejich obrácených verzích, a než prolomíte všechny traťové rekordy, chvíli vám to potrvá.

Z hlediska tratí je nabídka značně pestrá. Máme zde známé světové okruhy, jako například japonskou Suzuku, městské tratě (kupříkladu Seattle), tratě zcela smyšlené včetně vynikajícího El Capitana a je zde i několik tratí na hlíně či sněhu, na nichž se závodí v rallye stylu. Konkrétně rallye tratě jsou pak velice příjemné a je radost to na nich brát smykem, přestože obecně by nám nevadilo, kdyby některé jejich zatáčky nebyly až tak přehnaně utažené.

Gran Turismo PSPDocela by nás zajímalo, nakolik jsou tratě převedeny z předchozích dílů a nakolik byly upraveny pro PSP verzi. V drtivé většině případů se tváří naprosto stejně jako v minulých dílech, ale například na Suzuce se nám úvodní signifikantní pasáž střídajících se zatáček zdála o něco méně rytmická, než jsme zvyklí.

Výborný dojem ze hry pak dotváří pochopitelně i grafické zpracování, které bylo doménou série od samých začátků. Hra vypadá opravdu nádherně i přesto, že kvůli značně omezenému rozlišení displeje se dá zahlédnout sem tam nějaký ten zoubek a kupříkladu textury světlometů nejsou v přiblížených pohledech úplně dokonalé. Občas si pak lze všimnout probliknutí, které na trati dává tušit spoj dvou "dílů".Celkově se ale dá říci, že GT PSP vypadá již hned na první pohled jako Gran Turismo, a to včetně povedených modelů vozů i okolí tratí, což je samo o sobě bezpochyby velká pochvala.

Gran Turismo PSPVe výsledku tak Gran Turismo PSP představuje výborný závodní zážitek, který se s ničím předchozím na handheldech nedá srovnávat. Poněkud rozporuplné je členění hry, které z ní dělá spíše jen "závodění" než vyloženě hru s nějakým konkrétním cílem. Zřejmý je pak záměr navnadit potenciální zákazníky na GT5, kam si budeme moci převést vozy, které zde získáme vcelku bezbolestně.

Nějaký konkrétní konečný cíl tu totiž v podstatě není. Kdy vlastně můžete říci, že máte tuhle hru dohranou? Když získáte na všech tratích nejvyšší level? Nebo když budete mít v garáži všechna přítomná auta? Ale ono je to v podstatě jedno, Gran Turismo PSP je totiž zcela nepochybně nejlepším závodním titulem pro handheldy a nic na tom nezmění ani poněkud nešťastné úvodní menu.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 408 čtenářů



Nejčtenější

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Call of Duty: WW2
Letošní Call of Duty nabídne i prostor pro poflakování se s kamarády

Součástí Call of Duty: World War II bude i prostor pro socializaci nazvaný Headquarters, v němž se můžete setkávat s přáteli a soutěžit v různých disciplínách.  celý článek

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Další z rubriky

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.