Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Grand Ages: Rome - zábavný, ale až příliš obyčejný výlet do Říma

  0:02aktualizováno  0:02
Podíváme do časů minulých, do dob, kdy byla římská říše ve svém největším rozkvětu.
75

Grand Ages: Rome

Platforma: PC
Výrobce: Haemimont Games

  • příjemná hratelnost
  • pohlední grafika
  • novinky oproti předchůdci
  • neoriginalita
  • těch novinek mohlo být více

Velmi zdařilá budovatelská strategie, která navazuje na Imperium Romanum. Oproti předchůdci jsme se dočkali vítaných novinek, ovšem i tak se v rámci žánru nejedná o nic moc nového.

Herní karta

Grand Ages: Rome (PC)

Grand Ages: Rome (PC)Zdá se vám, že jsme na PC stavěli Řím vícekrát, než by bylo zdrávo? Tak potom raději ani nečtěte následující řádky. V dnes recenzované hře se totiž opět podíváme do časů minulých, do dob, kdy byla římská říše ve svém největším rozkvětu.

Nutno podotknout, že před sebou nemáme zbrusu novou hru. Je to plus mínus autobus rok, kdy vyšla budovatelská strategie jménem Imerium Romanum (dále jen IR). A přesně na tu Grand Ages: Rome (dále jen GA) navazuje.

Stejný vývojářský tým se nezapře a je to dobře i špatně – po herní stránce řemeslně dobře odvedená práce, jenomže téma Říma už začíná být mírně zatuchlé.

Je nadmíru jasné, že náš hlavní úkol bude stavba budov v doprovodu s uspokojováním potřeb obyvatel, získáváním nezbytných surovin a opět dojde i na boj proti nepřátelským neřádům. Grand Ages: Rome (PC)Vše jmenované jsme měli možnost vidět již v předchozím dílu a první dojmy ze hry na mě působily, jako bych hrál IR 1.5. Vše se ale během chvíle v dobré obrátilo a já jsem si začal užívat novinek zakomponovaných do hry.

Ne, že by jich bylo závratně moc. Ono jich je spíše málo, protože již IR nebylo ve své podstatě ani za mák originální a novinky, které GA přináší, jsme také už měli možnost někde vidět. V důsledku se však hratelnost hnula z místa a hlavně příjemně přitvrdila.

Výčet herních módů je klasický a zmiňuji ho jen proto, aby bylo jasno, o čem na dalších řádcích píši. Kromě volného budování, se pochopitelně dočkáme i zajímavé kampaně, která si už nedává cíl za každou cenu poučovat. Kromě toho se konečně dočkáme i multiplayeru.

Grand Ages: Rome (PC)Na začátku každé mise nám stojí aspoň jedna budova – to znamená, že můžeme být vhozeni do již fungujícího města. V naprosté většině případů nám ale nezbývá, než začít od píky a hezky si vybudovat městečko podle svého gusta. Dále se vynasnažím stručně zachytit, jak to vlastně probíhá.

Nebudu příliš konkrétní, jen se pokusím hodit jakýsi nástin situace. V první řadě musíme obstarat jídlo stavbou farem a základní stavební suroviny. Ty jsou potřeba nejen na postavení samotné budovy, ale také na její údržbu. Pro vyšší spokojenost základních plebejců můžeme vybudovat i chrám, aby se měli kde modlit.

Pokud vše funguje tak, jak má, můžeme přejít k bohatším vrstvám. V GA si sortu obyvatel určujeme již tím, jaký druh obytného domu postavíme. Celkem máme tři typy domů, každý s určitou skupinou obyvatel. Čím bohatší, tím vyšší nároky na životní podmínky mají. Například patricijové (nejbohatší) už vyžadují i lněné oblečení.

Grand Ages: Rome (PC)Všechny postavené domy mají své kruhové pole působnosti a v něm by se mělo nacházet vše potřebné. Každá z budov, která něco produkuje (tím je myšlena i zábava nebo náboženství), vyžaduje zaměstnance a tak by se v onom kruhu měl nacházet i obytný dům, který poskytne potřebnou pracovní sílu. K dodržení stoprocentní zaměstnanosti platí – jeden obytný dům = jeden pracant = zaplácne jedno pracovní místo.

Jenomže věci jsou ještě o něco složitější. Například v takové knihovně nemůže pracovat obyčejný plebejec, a proto je v její blízkosti nutné poskytnout zázemí pro bohatší obyvatele (větší trhy, honosnější chrámy atd.), kteří v ní pracovat mohou.

Popis výše je doopravdy jen orientační a logicky jsem tak nezmínil všechny nezbytnosti. Množství baráčků, které můžeme postavit je opravdu velké, a každý se hodí k něčemu jinému. Některé, jako třeba chrámy nebo obchodní přístavy, obohacují naši kasu o cenné denáry, Grand Ages: Rome (PC)ale naproti tomu konzumují kámen, potřebný k údržbě, a pokud něco prodáváme, tak musíme mít i dostatek nabízené suroviny. Naopak, pokud nestojíme před bankrotem, můžeme si to koupit.

Kampaň bezpochyby zůstává stěžejním módem hry a lze ji víceméně chválit. Jen je škoda, že se již nedočkáme „tabletů“ z IR, které nám průběžně přidělovaly úkoly. Máme vždy dáno pár hlavních a bonusových úkolů, a jak se postaráme o jejich splnění je jen na nás. Systém „tabletů“ v IR hráče sice vodil za ručičku, ale věděl, co má dělat a zůstával ve varu. Zde se může klidně stát, že se zaseknete v mrtvém bodě a nevíte, jak dál.

Globálně se po stavitelské stránce GA dočkalo jistých obměn a vše se mi zdálo tak nějak jasnější. To stěžejní mezi novinkami ale přijde až na následujících řádcích.

Grand Ages: Rome (PC)V každé misi máme dán vývojový strom, skrze který si postupně vylepšujeme výkonnost budov produkujících suroviny, získáváme možnost obohatit svou armádu o schopnější vojáky, nebo se dopracujeme k tomu, že si budeme moci postavit Koloseum.

V úvodu mise začínáme s čistým štítem a tak si vymoženosti získané v té předchozí budeme muset vynalézt znova. Přítomnost vylepšení není pouze symbolická, protože pro zvýšení úrovně města jsou nezbytná.

Stejně tak si postupem času vylepšujeme i naši postavu, protože vystupujeme pod konkrétním avatarem, ke kterému se váže jistý druh zkušenostních bodů – talenty. Jejich získávání nám pak umožňuje třeba snazší vývoj technologií nebo nové destinace, se kterými můžeme instantně obchodovat (budovu obchodníků musíme postavit stále, ale není třeba vyhledávat „rozcestníky“, které danou obchodní cestu otevřou).

Grand Ages: Rome (PC)V oblasti bojů jsme se dočkali výrazného zlepšení, ale stále se za GA táhne kostrbatý stín předchůdce. Bitky jsou sice o poznání zajímavější a naše vojska můžeme za poplatek trénovat, ale celé to stále působí trochu těžkopádně.

Celkově však musím ocenit značný posun. Druhů jednotek je o dost více a soubojovým misím jsem se už na rozdíl od předchůdce nesnažil vyhýbat. To už jen proto, že tam, kde musíme obstarat bojovou část a ještě uspokojovat potřeby obyvatel, značně přituhuje, a pokud jste příznivci „lážo plážo“ stylu, tak tady budete muset své tempo přehodnotit.

Úhledná a fungující městečka

Grand Ages: Rome (PC)Stavba fungujícího města je naším primárním úkolem, ale estéti se jistě budou snažit i o dobrý vizuální dojem.

Postavit hezké městečko není v GA vůbec žádný problém. Lepit budovy těsně k sobě je na oko pěkné a navíc výhodné kvůli dostupnosti „služeb“. Pokud například postavíme chrám tak, aby v jeho kruhovém poli působnosti bylo pět domů, získáme nějaká ta procenta popularity navíc.

Neuvážená stavba budov, jak nás napadne, se naproti tomu může krutě vymstít. Za zbourání baráčku jdou procenta popularity naopak dolů.

Rada je tedy jasná – snažte se tvořit úhledné, samostatně fungující, bloky obytných a užitkových budov a ve většině případů tím nic nezkazíte.

Přestože je GA kvalitní hrou, stále jí něco chybí. Tím myslím výrazněji originální prvky, které bych jakožto hráč ocenil. Autoři se také hůře vypořádali s hrozbou stereotypu. Toto mnohokrát omílané slovo se již v recenzích stává běžným klišé, ale opět mi bohužel nezbývá, než ho zmínit i zde.

Grand Ages: Rome (PC)Tady jsem již po prvních misích věděl, do čeho v té následující jdu a byl jsem takřka šokován, leč příjemně, když jsem byl vhozen do fungujícího města s úkolem, vymlátit všechny vesnice barbarů.

Naproti tomu jsem ale ocenil, že vás hra neustále neusurpuje hlášeními o tom, co kde a komu chybí. O všem vás víceméně elegantně informuje ve statutu města. Pokud vypukne požár, tak na to samozřejmě upozorněni jste. Naštěstí jen jednou.

Celkovou úroveň města reprezentuje Forum. V IR jste si ho vylepšovali za poplatek, zatímco zde se tento úkon odehrává automaticky po dosažení jednoho z milníků (množství peněz v kase, vynalazení určitého počtu technologií). Navíc tato budova nestojí standardně od začátku a jste nuceni, i kvůli tomu, že některé ze staveb ji vyžadují, si ji postavit sami.

Grand Ages: Rome (PC)Po grafické stránce není absolutně, co vytknout. Vizuální stránka je velmi povedená a hezky se na věc kouká. Zvuky jsou sice trošku horší, ale hře prominete i sice pěknou, ale časem mírně vlezlou hudbu.

Velmi příjemnou novinkou v této oblasti je možnost oddálit kameru do nebeských výšin, díky čemuž máte přehled o tom, kde se nacházejí zdroje vody, surovin a nepřátelské osady.

Grand Ages: Rome je důstojným následovníkem. Oproti předchůdci jsme se dočkali vítaných novinek, které však nezakryjí to, že v rámci žánru hra nepřináší nic nového. I přesto se velmi dobře hraje a od stereotypu ji postupem času zachraňuje multiplayer až pro čtyři hráče.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

83 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 232 čtenářů



Nejčtenější

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.