Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Grand Prix 4 - GP2 v novém kabátě?

  12:00aktualizováno  28. března 2004 12:31
Když se řekne Grand Prix, většina si pod tím pojmem představí všeobecný název pro Velké ceny všeho druhu. Lidem, kteří propadli kouzlu počítačových her a zejména pak simulátorům aut, je ihned jasno - jedná se o sérii slavných simulátorů závodů F1. Jak vypadá je čtvrtý díl z této řady? Stal se králem formule 1?

Grand Prix 4

Jen málo vydavatelů her se může těšit z takové úspěšné série jako právě Grand Prix od Microprose, která čítá k dnešnímu dni už čtyři díly. Každý z nich je vždy netrpělivě očekáván, co převratného zase přinese. Před každým vydáním se dva tábory, na straně jedné bezmezných a nekritických obdivovatelů a na straně druhé chladných oponentů, dohadují, co bude ve hře lepšího než v ostatních titulech s podobným zaměřením. Ne jinak tomu bylo i letos.Vzhledem k tomu, že vycházejí současně tituly Grand Prix 4 a F1 2002, střetli se v bitvě právě tito borci. Bojovalo se sice pouze slovně, ale často jsem měl pocit, že kdyby se tyto dva tábory střetly z očí do očí, mohlo by to dopadnout hůře. Je tohle ještě fandovství nebo to hraničí místy s lehkým druhem fanatismu? Za sebe bych rád úvodem předeslal, že jsem bezmezně nepodlehl ani jedné z těchto her, a jezdím vždy tu, která je nejen podle mě lepší a je mi jedno, jestli ji vydá Ubisoft, EA Sports, nebo Microprose.

Dost řečí a pusťme se do rozebrání hry samotné. První věc, která se vám objeví po spuštění, je menu. Temné místy až ponuré prostředí by se spíše hodilo do nějaké doomovky nebo scifi střílečky a ne do hry F1. Není však nikterak složité a na první pohled se zdá velice přehledné. Ovšem jen na první pohled. Člověku, který už nějaký ten Grand Prix 4rok hraje tyto a podobné hry, se bude zdát, stejně jako mně, místy nelogické a některá nastavení mu budou chybět. Ještě nikdy jsem neměl takový problém s nastavením hry jako v tomto případě. Mnozí jistě namítnete, že menu není ve hře to hlavní, ale věřte mi, i toto vás dovede už zpočátku trochu otrávit. Vyladění grafiky je dost rozsáhlé a máte zde volbu automatického nastavení, pokud se v tom nechcete moc "babrat". To znamená, že se vám hra optimálně nastaví podle konfigurace vašeho počítače. Já jsem však využil manuálního a všechny detaily jsem dal na maximum, abych viděl grafiku v té nejvyšší kvalitě. Volba test vám pak otestuje jestli to, co jste si nastavili, váš počítač zvládne. To stejné je i v nastavení zvuků.Dále si nakonfigurujte volant. Nepředpokládám, že by ještě někdo dnes hrál simulátory na klávesnici, vždyť je to degradace každé závodní hry a člověk při tom nemá ten správný pocit. Zde jsem však narazil na odlišnost oproti jiným hrám. Mám běžný volant Thrustmaster F1 a zatím každá hra si jej správně detekovala a nastavila. GP4 však ne a já si musel po několika pokusech nadefinovat nové zařízení a nastavit ho. Jinak bych totiž nemohl používat tlačítka na řazení. Když jsem se prokousal i tímto úskalím, postoupil jsem dál.

Grand Prix 4

Hra má jako obvykle několik voleb obtížnosti, od úplného začátečníka až po jezdecké eso. Každá z těchto možností má zapnuté některé druhy pomocí - například kontrolu trakce, brždění, pomoc při řízení, automatické řazení apod. Tyto funkce se dají přímo ve hře zapnout nebo vypnout pomocí "efek". Stejně tak si můžete nastavit různé poruchy formulí, které náhodně mohou vyřadit auto z provozu. Nenašel jsem zde však nastavení schopností oponentů, stejně jako úplné vypnutí poškození. Nakonec nám zbývá výběr typu hry. Quick Race, Quick Laps, Free practise, Non-championship race, Championship season vám dává dostatečný výběr k závodění. Překvapilo mě, že v Quick race nejde nastavit počet kol, a vy se musíte smířit s tím, že váš závod bude trvat pouze tři kola. Vybereme si tedy svůj typ závodu a hurá do hry.

GP4 má licenci FIA pro rok 2001, a proto mám pro všechny příznivou zprávu. V kokpitu Prostu, sedí Tomáš Enge. Stejně tak tratě jsou loňské a tím pádem si nemůžeme vychutnat jízdu na novém Hockenheimu. Každý pořádný závod začíná důkladným nastavením auta a ani zde tomu není jinak. Je zde možnost "poštelovat" auto jednoduše pomocí několika tlačítek anebo si kliknout na nastavení rozšířené, kde už to není tak jednoduché a sem by měli vstupovat jen ti, kterým jednotlivé pojmy něco říkají. Teď už ale vzhůru na trať. Když vezmeme pod Grand Prix 4drobnohled grafiku, mohu říci, že se povedla, ale za cenu lehce zvýšených hardwarových nároků. Na svém stroji jsem musel jít s rozlišením o stupeň dolů, abych dosáhl plynulého běhu se všemi detaily. Prostředí tratě je pěkné, tribuny dopodrobna vykreslené a celková atmosféra připomíná závody F1. Zdá se mi však, že je vše trochu více přibarvené.

„Usedám“ do kokpitu - a nemohu uvěřit vlastním očím. Odkud autoři čerpali podklady pro vzhled volantu a celého kokpitu? Vypadá to, jako kdyby oprášili kokpity z GP2. Navíc jsou všechny stejné. A to platí i o vzhledu aut. Je použita jedna, snad dvě šablony, které jsou jen barevně odlišené. Pane Crammonde, hráči nejsou hloupí a vám asi ušlo, že není rok 1995 ale rok 2002. Budete tedy muset překousnout další, ale dost podstatný ústupek, a smířit se s tím, že máme jen jeden typ formule.

Postupme dál k nejožehavějšímu tématu - fyzikálnímu modelu. Věčnému námětu diskusí o tom, zda tato hra má lepší fyzikální model než ta druhá. Či zda je možné jej vůbec posuzovat když málokdo ve formuli alespoň seděl. V GP4 jednoznačně platí jiná fyzikální pravidla, než ve skutečnosti. Zřejmě existuje fyzika a „fyzika pana Crammonda“. Grand Prix 4A tato hra je vytvořena bohužel podle té druhé a má se skutečnou fyzikou pramálo společného. Nestačí přece, že auto krouží po dokonalé trati, která byla navrhována za použití GPS. Zjistil jsem například, že zastavit z 300km rychlosti na 25 metrech není žádný problém. Projíždíte-li zatáčkou a stisknete plný plyn, auto normálně akceleruje a projede úplně čistě bez smyku a hodin. Vůz totiž buď grip má, anebo se utrhne a nemá. Nic mezi tím není. Pokud pojedete závod, zjistíte, že se vám vaše formule chová pořád stejně, jako by se ani neopotřebovávaly pneumatiky a po celou dobu drží v zatáčkách jako na kolejích. Autoři asi nevědí, že se při závodě pneumatiky sjíždí a dost podstatně se tak mění jízdní vlastnosti, hlavně přilnavost. Slyšel jsem názor, že skutečné formule projíždějí zatáčky taky velice rychle a tím pádem to GP4 plně simuluje. Omyl, je to jen pocit, když se díváme na špičkově zvládnuté jezdecké umění. Kdyby bylo ovládání vozů Formule 1 tak jednoduché, nebylo by řekněme 40 schopných pilotů, ale byl by jich milión.

Hra má zabudovány dynamické změny počasí. Déšť působí velice realisticky a myslím, že jeho vykreslení a odlesky jsou působivější než např. v F1 2002. Horší je to s jízdou za deště, zde je opět Grand Prix 4použit fyzikální model pana Crammonda. Jak jsem již řekl, při závodu se dají nastavit i náhodné simulace různých poruch. Stejně jako v reálu, vám může explodovat motor, zradit elektronika a mnohé další. Auta jsou dost citlivá na jakákoliv vnější poškození a dost mě překvapilo, že ta nejdou vypnout, zvlášť v těch nejjednodušších obtížnostech. Každý, kdo se potká se zdí, zcela jistě skončí s ulomeným kolem nebo předním křídlem. Zde autoři hry zapomněli na nováčky, kterým se může dostat do rukou první hra s formulemi. Na druhou stranu se ale zase tak moc neděje. Když se vám po nárazu odlomí přední křídlo, neznamená to konec závodu, protože auto je stále provozuschopné a bez křídla se dá jet i rychlostí kolem 290 km/h. Já jsem dokonce dojel s ulomeným předním kolem do boxů rychlostí jen málo nižší než 200 km/h.

Dále jsem zjistil, že GP4 má zcela odlišná pravidla od normální formule 1. Například při zkrácení tratě nedostanete Stop and Go ale černý prapor. Ten vás však kupodivu netrestá vyloučením ze závodu, ale pouze vám sníží na několik vteřin rychlost vašeho vozu. Prostě Stop and Go v závodě není. Abych byl objektivní, tak v F1 2002 sice je, ale naopak se tam dají zkracovat některé šikany zcela beztrestně. Dalším velkým zklamáním je určitě multiplayer. Pokud máte kamaráda se stejným zaměřením na hry jako vy, a chtěli byste si zajezdit proti Grand Prix 4sobě, nebo proti někomu jinému online přes internet, s GP 4 nepochodíte. Ta už odpradávna podporuje jen hru po kabelu, hraní po internetu autory zjevně nezajímá a za ta léta dokázali většinu svých fanoušků přesvědčit, že to vlastně k ničemu není.

Abych však jenom nekritizoval. Líbí se mi třeba animace postav ve hře. Při rozjedu v depu přistoupí mechanik a sundá vůz ze zvedáku, když máte na trati poruchu, přijde traťový komisař a auto odtlačí (je to silák :-), a pak vás neviditelný jeřáb vyzvedne za hrazení do bezpečí. Po skončení závodu vám budou traťoví komisaři zběsile mávat a samotná práce mechaniků v boxech je také skvěle animovaná. Narazil jsem však na drobnou chybičku. Když jsem jel do boxu s ulomeným nosem, jeden z mechaniků mi jej celý nepoškozený sundal a druhý nasadil. Ale to už jsou jen drobnosti, které se objevují v každé hře. Všechny tyto animace jsou příjemné zpestření hry, ale podle mne to není nejdůležitější věc u titulu, který by měl být simulátorem. Teď mě však napadá jedna důležitá otázka. Je Grand Prix 4 opravdu simulátor? Po tom všem, co jsem viděl, jsem přesvědčen, že to je jenom dobrá arkáda. Než mi ale začnete spílat, zamyslete se, jestli to opravdu není od Microprose tak trošku podvod na všechny příznivce GP.

Grand Prix 4
Výrobce: Microprose
Vydavatel: Infogrames
Distribuce v ČR: Cenega
Stáhněte si: screenshoty, trailer
Oficiální homepage: www.grandprixgames.com
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 16 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 750 Mhz, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano (jen po kabelu)
Verdikt: Pokud si chcete zajezdit jen tak, kupte si F1 2002, ta vás uspokojí i později.
Hodnocení 75%

Autor:




Nejčtenější

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.