Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

  12:00aktualizováno  4. července 2:30
Konverzí PS2 her na PSP jsme se dočkali již desítek. Opačný přístup ze strany vývojářů ale rozhodně není častým jevem a GTA: LCS se tak stává nefalšovaným unikátem.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories To, v co mnozí hráči v skrytu duše horlivě doufali, se stalo skutečností. První 3D GTA pro handeldy si konečně našlo cestu i na PS2. Máme však slavit, nebo se poohlédnout po PSP verzi? Odpověď není až tak jednoznačná, ale s pomocí naší recenze vám toto nelehké rozhodování určitě usnadníme.

Ve které jiné hře můžete zabíjet pasáky pro majitele veřejného domu?

První dobrá zpráva pro majitele PS2 je ta, že i když jde o premiéru GTALCS na „velké“ konzoli, tak se cena hry pohybuje na budgetové hladině. Pokud váš zájem GTALCS pro PSP minulo, tak vězte, že jde o díl zasazený opětovně do Liberty City, známého z třetího regulérního dílu série GTA. Malých úprav se toto New York připomínající město dočkalo, ale jinak se jedná v podstatě o identickou kopii tohoto velkoměsta z GTA III. Příběh se točí okolo Tonyho Ciprianiho, známého mafiána, na kterého jste mohli narazit i v zmiňovaném třetím díle. Nyní se však nejedná o žádné kameo, Tony se ujímá role hlavního (anti)hrdiny GTALCS se vším všudy. Pokud jste GTA III opravdu hráli, tak si Grand Theft Auto: Liberty City Stories všimnete i několika dalších povědomých postav. Pokud ne, tak vězte, že i když vám některé příběhové nuance uniknou, tak se nejedená o nic zásadního a hru si užijete stejnou měrou, jako při stoprocentní znalosti celého GTA univerza.

Pokud jste měli možnost okusit PSP originál, tak první, čeho si jistě všimnete, je výrazné zkrácení nahrávacích časů. To je do jisté míry dáno i tím, že počet otáček v DVD mechanice PS2 je vyšší, než ten u UMD v PSP. Po spuštění hry samotné vás však čekají zjištění bohužel již méně potěšující. To, co vypadalo na PSP jako vizuálně plnohodnotné GTA, již na velké TV obrazovce nevypadá tak působivě. Upřímně řečeno, i přes lehkou náklonnost k celé GTA sérii jsme nebyli s grafikou hry příliš spokojeni. Modely postav jsou holé, bez detailu a ten samý popisek by se hodil i na veškerá vozidla ve hře. Ani lokace nevypadají bůhvíjak oslnivě. Časté dokreslování vzdálenějších objektů není v GTALCS ničím výjimečným. Co fanoušky série jistě příliš nepotěší je fakt, že GTALCS vypadá nejenom hůře než San Andreas, ale i dokonce Vice City. Myslíme si, že hra by nás po vizuální Grand Theft Auto: Liberty City Stories stránce příliš nezaujala, ani kdyby vyšla jako přímý následovník GTA III. Co však zamrzí jistě více než ne úplně půvabná grafika, je nestabilní framerate hry. Ten kolísá častěji než akcie na burze na Wall Street. Jistě že se ve hře pohybuje spousta objektů najednou, ale to jistě není výmluva, když všichni dobře víme, že když to fungovalo v San Andreas, Vice City i LCS pro PSP, tak to může fungovat i zde. Díky neustálému zpomalování hry ale alespoň zapomenete na to, že se vám GTALCS až tak úplně vizuálně nelíbí :-).

Vyřknout jednoznačný ortel nad GTALCS pro PS2 není jednoduchá věc.

Z herního hlediska je GTALCS jasným závanem minulosti. Znovu se projet po ulicích Liberty City, ve kterých jste při hraní GTA III strávili měsíce a někteří možná i roky, je báječný pocit. Pro fanoušky a fanatiky nezapomenutelný pocit. Zvlášť, když se v LCS oproti třetímu dílu vyskytují motocykly. Projet se po herní napodobenině New Yorku s takovým chopperem, crosskou nebo i na nějakém silničním kousku prostě nemá chybu. Tedy pokud jste, jak bylo již výše naznačeno, fanda série. Pokud pro vás Grand Theft Auto: Liberty City Stories neznamená trojice písmen GTA více, než jen obyčejnou zkratku. V tomto případě by se vám totiž mohlo stát, že pro vás nebude až tak lákavé se vracet do míst, kde jste mohli ukájet svoje herní touhy již v roce 2001. Navíc když Liberty City je rozlohou daleko menší než následující díly série.

Hudební část je jako pokaždé ztvárněna pomocí žánrově rozmanitých radiostanic. Každý hráč si prostě najde svoji oblíbenou a není vyloučeno, že těch oblíbených bude i víc. Bohužel stopáž všech tracků z jednotlivých stanic je daleko kratší než u předchozích dílů. Bohužel tomu tak je díky povaze konverze hry. UMD je schopné pojmout maximálně 1.8GB dat a není pochyb, že se tomu datový obsah PSP verze hry jistě blížil. My ale mluvíme o PS2 hře!

Jak je to s GTA IV?

Okolo nového dílu slavné série se strhlo doslova šílenství. A to i přesto, že informací o něm proniklo na světlo světa opravdu poskrovnu. Dosud víme, že vyjde simultálně pro Xbox 360 a PS3. Rockstar naznačil, že říjen 2007 by mohlo být datum, kdy se nového GTA svět dočká. V mnohých internetových fórech se též debatovalo o tom, na jakém grafickém enginu hra poběží, když cena za Renderware s odkoupením Criterionu EA stoupla. Jako zatím nejžhavějším kandidátem se zdá engine Table Tennisu, povedené sportovní hry od stejného tvůrce.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories Naštěstí je hratelnost opětovně vrcholnou herní nirvánou. Byť celý koncept hry je profláklejší, než nekalé praktiky českých politiků, tak opět se budete bavit nadmíru královsky a to i přes některé zmíněné technické nedostatky. Design misí se přitom nese v duchu kontroverzní náplně celé hry. I přes svojí jasnou snahu o šokování, vás znovu svým podáním mise pobaví. Inu řekněte: v které jiné hře můžete zabíjet pasáky pro majitele veřejného domu praktikujícího fekální sex? Z jiného soudku je, že GTALCS nenabízí tolik herních možností jako kupříkladu předchozí San Andreas. Žádný vývoj postavy a ani jednotlivé vizuální úpravy ve hře nejsou přítomné. Několik předdefinovaných kostýmů sice k výběru je, ale možnost vybírat si různé kusy oblečení a kombinovat vás ve hře nečeká. Žádná posilovna, nic. Ani minihry typu sázení na dostihy apod. vás zde nepotkají. Alespoň že nechybějí vedlejší úkoly v záchrance a požárním či policejním voze, na které jsme si už v GTA sérii zvykli. Nechybí ani stovka skrytých předmětů, určených k nalezení, nutná k stoprocentnímu splnění celé hry. Byť můžete příběhovou linii splnit při kapce štěstí již po cca 15 hodinách, tak Grand Theft Auto: Liberty City Stories se procentuální znázornění herní kompletace bude pohybovat okolo 40 až 45%. Opravdu by byla škoda se vybodnout na všechny ty báječné vedlejší mise, které dodávají GTA tu správnou šťávu. V průběhu hraní se vám stejně jako v třetím díle odemknou všechny ostrovy a herní prostor se tak zvětší, i když jak bylo již zmíněno – pořád nedosahuje velikosti svých předchůdců.

Co však lze přičíst PS2 verzi GTALCS k dobru je příjemnější ovládání. Díky přítomnosti druhé analogové páčky můžete bez problémů libovolně otáčet kamerou, což šlo ve verzi pro PSP s nemalými obtížemi. To co dělalo z GTALCS na handheldové platformě originálněji pojatý díl série – multiplayer, však na PS2 chybí. Nám to však opravu nedá: proč? Jasně, bezdrátové možností PSP jsou zajímavé, ale i klasický splitcreen přeci není k zahození. Při úvaze nad některými technickými nedostatky PS2 verze by se popřípadě i to dalo pochopit, ale od čeho má tedy náš starý dobrý „Stejšn Dvojka“ podporu hry po LAN? Nemůžeme se ubránit výtkám směřovaným na hlavu Rockstaru, který nás opravdu absencí multiplayeru v konverzi na PS2 zklamal.

Klady a zápory

Plus Stará dobrá GTA hratelnost
Plus Lepší ovládání
Plus Kratší nahrávací časy

Mínus Neobsahuje tolik možností jako díly předchozí
Mínus Překvapivě nevzhledná grafika
Mínus Nestabilní framerate
Mínus Chybí multiplayer z PSP verze

Vyřknout jednoznačný ortel nad GTALCS pro PS2 není jednoduchá věc. Na jedné straně opravdu klasická vtahující hratelnost, originálně koncipované mise, nekompromisně kontroverzní a též zábavný příběh. Oproti tomu stojí na druhé straně barikády nevzhlednost celé konverze, pár nepříjemných technických nedostatků a absence multiplayeru. Nebýt zdravého základu hry, mohlo by se jednat o opravdový herní odpad. Naštěstí se toto opravdu nekoná a my můžeme bez jakýchkoliv výčitek všem hráčům milujícím GTA i tento nový přírůstek do rozsáhlé rodiny PS2 her doporučit.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Výrobce/Vydavatel Rockstar Leeds/Rockstar
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 330 kB
Verdikt: Byť se nemůžeme ubránit několika zklamáním z konverze pro PS2, tak se opětovně jedná o velmi kvalitní díl GTA. Chcete ho?
Hodnocení: 75% (info)





Nejčtenější

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
VIDEO: Jsi to ty, Indy? Třináct minut hraní Uncharted: The Lost Legacy

Podívejte se, jak se hraje samostatně spustitelný přídavek Uncharted: The Lost Legacy k dobrodružné akci Uncharted 4. Lákadlem jsou nevšední spojení dvou...  celý článek

Postava Oduly z Shadow of War
Co by na to řekl Tolkien? Shadow of War udělá z obludy sexy krásku

Postava Oduly v chystané fantasy rubačce Shadow of War bude mít na rozdíl od knihy humanoidní postavu. Hodně sexy humanoidní postavu nutno říct.  celý článek

Další z rubriky

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Kona
RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.