Grand Theft Auto: Vice City

  • 5196
Blíží se datum 22. října a s ním i další Grand Theft Auto na pultech PS2 obchodů! Další rozšíření populární řady je tedy pomalu na spadnutí a my se vám tímto pokusíme zprostředkovat, jestli se vůbec vyplatí na novou kapitolu s podtitulem Vice City čekat a zdali se nejedná o další pokus o vytažení peněz z kapes hráčů...

Jelikož je další rozšíření populární série GTA pomalu před branami a žádné info ani žádané screenshoty nejsou dosud nikde k vidění, pokusíme se dnes tento rest do jisté míry napravit. Řeč je samozřejmě o již nějakou dobu avizované PS2 nástavbě ke GTA3 - o titulu GTA: Vice City, což však nebude nějaký laciný datadisk, alébrž plnohodnotná hra, jejíž příběh se má odehrávat v osmdesátých letech minulého století ve městě sužovaném korupcí.

Podle tvůrců nepůjde ani o pokračování, ale ani o prequel k trháku jménem GTA3, jehož se údajně odprodalo už přes sedm miliónu kopií, což z něj činí v tomto směru zatím nejúspěšnější komerční tahák v tom nelítostném konkurenčním prostředí PSX a PS2 - kredit GTA3 je dokonce tak vysoký, že se za měsíc stále udá cca 100.000 kopií, což je opravdu neuvěřitelné. S takovým úspěchem nepočítali ani samotní Rockstar Games…
Ale zpátky k Vice City, představující zcela novou kapitolu celé série bez vazeb na herní minulost, kde vás nyní čekají nové tváře a noví hrdinové. Tím ústředním je Tommy Vercetti, bývalý "čistič" pracující pro "rodinu Forelliů", kteří se mu po jeho propuštění z káznice za jeho mlčení odvděčí tím, že jej pošlou právě do Vice City, kam chce gang expandovat ve svých aktivitách! Jenomže přicházejí první potíže v podobě nečekaně rychle prázdné peněženky, jíž předtím naplnil Sonny Forelli a nepřekvapí, že tento chce své peníze zpátky. Vercetti proto využívá své známosti ve zločineckém podsvětí Vice City a hra se začíná slibně rozjíždět na párty bossů zdejší galerky…

GTA: Vice City GTA: Vice City

V případě Vice City chtějí autoři předtím vysoko nasazenou laťku ještě dále překonat, v několika málo slovech by se jejich projekt dal oproti GTA3 charakterizovat jako rozsáhlejší, lepší a taktéž svižnější. Přirozeně zde dojde na všechny známé prvky z minula, přičemž nyní si posvítíme na avizovaná vylepšení a předem varuji, raději si na to sedněte.
Takže, vývojáři předně rozšířili kapacitu hudebního soundtracku a to na neuvěřitelných devět hodin - pro porovnání, soundtrack v GTA 3 oceněný jako Best of 2001 má toliko tři a půl hodiny. Připravte se na téměř devadesát licencovaných songů pro poslouchání - např. Out of Touch/ Hall & Oates, které se k vám dostanou skrzevá deset fiktivních radiových stanic, jež si opětovně můžete naladit ve "vašem" voze. Vedle profesionálního namluvení hlavního hrdiny - což má na triku známý herec Ray Liotta - tu bude přes osm tisíc hlasů pro dabing (GTA3 představilo "jenom" dva tisíce), mezi nimiž najdeme dvacítku dalších hollywoodských star. Ještě k Liottovi - jehož bohatou filmografii si můžete prohlédnout zde - chtěl bych s ním připomenout akční snímek Phoenix, který jsme mohli svého času shlédnout i na našich TV a jejž osobně považuji za hodně dobrou akční podívanou:o) - ale pojďme dále.

Město ve Vice City má být dvakrát rozlehlejší než Liberty City v GTA3 a co víc, jeho jednotlivé části budou přístupné už v okamžiku zahájení hry! Aby nebylo dobrým zprávám konec, budou zde brány v potaz i interiérové lokace a s tím související akce. Možná, že to zní neuvěřitelně, ale město má být ještě živější než v minulosti, ostatně i zářivé barvy z obrázků už cosi naznačují. Vedle tradičních chodců se v ulicích nadějeme kupř. skejťáků, odpočívajících lidiček v parku na lavičkách, joggujících sportovců atp. S tím tak trochu souvisí i dramaticky vylepšená AI, která nabídne propracovanější aktivity chování různých gangů, jejichž členové jsou s to např. sami ukrást auto - pak se třeba dočkáte situace, že svítící policejní majáček za zády neznamená zájem "chlupatých" o vaši maličkost, ale jde o sledování resp. stíhání jiného zločince, takže laskavě uvolněte cestu spravedlnosti!

GTA: Vice City GTA: Vice City

Samozřejmostí je zlepšení grafické stránky, jak je ostatně asi dobře patrné z obrázků, na vozidlech budou využity reflexní povrchy, ve výčtu vizuálních efektů nechybí realtime stínování, podařené světelné kejkle, fascinující hra vody a podobné vychytávky. Přičemž se hovoří o modifikovaném Renderware enginu, kde jistě oceníte vyšší rozlišení a taktéž znatelné vylepšení framerate. Ostatně i modely postav došly svého přepracování, mají nové skiny a v neposlední řadě také sadu nových pohybových činností, jako je vylepšení umění v častém pouličním boji.

Vice City je krásné město slunce, pastelových barev a palem. Nicméně v každém jablku může číhat červ a v tomto jich bude po čertech hodně. V akci tak oceníte na čtyři desítky zbraní pro výběr (v GTA3 jich bylo 15) a možnost zaměření i vybraného automobilu! K tomu malou noticku. Chápu, že pro odlišení zaměření osoby a auta nebude obětováno další tlačítko, ale přimlouval bych se za nějaké rozrůznění auto-locku – třebas v případě osoby bych stisknul dané tlačítko na Dual Shocku krátce, pro zacílení auta bych toto musel chvíli podržet či tak něco. V této souvislosti padla zmínka o zcela novém zaměřovacím systému, který vyhodnocuje momentální priority před skutečností, kdo že je vám právě nejblíže. V praxi by to mělo znamenat, že takhle snadno a hlavně ihned dostanete do hledáčku automatu chasníka pálícího to na vás z dálky z UZI - namísto neškodných chodců ve vaší blízkosti! Nicméně, když tak o tom teď přemýšlím, nebyla by od věci pauza s následnou manuální volbou oponenta dle vašeho uvážení. Na obrazovce se vedle zaměřovacího kříže má zobrazit i druhotná ikona indikující rozptyl vaší zbraně, což snad ani dále nemusím rozvádět, kdy že se tahle feature šikne v praxi. Při střeleckých soubojích můžete na ulici jako štítu využít rozličné objekty jakož i samotné chodce, nemluvě o vlastních defenzivních technikách, kam patří přikrčení. Při pohybu po vlastních a častých šarvátkách s konkurencí se má významně pochlapit i práce kamery, zabírající vaše snažení ve třetí perspektivě.

Mise slibují býti rozmanité a dočkáte se spousty vedlejších questů, kam patří i záležitost s doručením pizzy. Ve výčtu použitelných dopravních prostředků pak nechybí ani motocykly (třebas impresivní chopper), různých automobilů tu bude k nasednutí na 120 kousků (oproti 50 v GTA3), počítaje v to i sportovní žihadla jako Lamborghini či Ferrari. Samozřejmostí je skutečnost, že každý stroj se bude ovládat trochu jinak a pokud k tomu připočtu nevídaný prvek, že soupeře lze zastavit např. prostřelením pneumatiky (což se přirozeně projeví na ovladatelnosti jeho vozu), nezbývá než smeknout. Smeknout před pokrokem, jehož tady tvůrci od předchozího GTA3 dosáhli. Je totiž až neuvěřitelné, co má GTA: Vice City nabízet za vylepšení. Ale jak praví jedno ruské přísloví – neuvěřitelné ještě nemusí znamenat neskutečné.

GTA: Vice City GTA: Vice City