Ilustrační obrázek ze hry Grand Theft Auto V

Ilustrační obrázek ze hry Grand Theft Auto V | foto: Petr Zelený, iDNES.cz

Hra je o přestupcích a bouračkách. Automobily se z ní přesto učí řídit

  • 8
Ačkoliv to není zcela nemožné, série Grand Theft Auto na řízení podle pravidel silničního provozu příliš připravená není. Přesto pátý díl slouží vědcům jako nástroj, s nímž se umělá inteligence učí řídit.

Hra totiž zahrnuje dostatečně realistickou grafiku a lze z ní získávat data, která jednotlivé prvky na obrazovce popisují. Výukový proces se tím zrychluje.

Při práci se skutečným světem je totiž mnohem náročnější počítači jednotlivé informace o prostředí předávat. Některé experimenty umělé inteligence by kromě toho byly nákladné, například bourání do domů ve značné rychlosti.

Grand Theft Auto V tak k výcviku využívají například vědci z uskupení Intel Labs či německá univerzita v Darmstadtu.

Pro získávání dat vznikl program, který herní data počítači předává ve vhodném formátu. Umělá inteligence díky tomu zjišťuje, co je chodec, zeď či další automobil. Při standardním postupu by přitom výzkumníci museli ručně označovat záběry ze skutečného světa.

„Z virtuálních světů můžeme jednoduše získávat precizně popsaná data, a to v mnohem větším množství (než z reálného světa) a se značnými rozdíly ve světelnosti a počasí,“ prohlásil student Alireza Shafaei, který na téma počítačových her jako zdroje dat pro umělou inteligenci publikoval vědeckou práci.

Na využití titulu Grand Theft Auto V ve spojení s počítačem řízenými automobily upozornil magazín MIT Technology Review.