Ilustrační obrázek k titulu Grand Theft Auto: San Andreas | foto: ROckstar

Grand Theft Auto chtěli zrušit, hru zachránila programátorova chyba

  • 1
Jedna z nejúspěšnějších videoherních sérií vůbec nemusela vzniknout. První díl totiž zažil citelné porodní bolesti, a nechybělo příliš k jeho zrušení.

V rozhovoru pro server Gamastura to odhalil jeden z návrhářů Gary Penn. Titul začínal jako hra na policii a zloděje, ve které si hráč mohl zvolit stranu. Během interních testů však za polici nikdo nechtěl hrát, všichni volili padouchy.

Titul původně neměl tak otevřený svět, hráč jednoduše volil mise a ty následně plnil. Postupně se však hra vyprofilovala jako titul, ve kterém jste hráli za zloděje a to v otevřeném světě.

„Když se to začalo rozvíjet do Grand Theft Auto, byla to roky katastrofa. Nikam se to nehýbalo. Nikdy jsme neměli pocit, že se to posouvá a hru málem zrušili. Vydavatelství BMG Interactive vývoj kvůli nedostatečnému pokroku chtělo ukončit,“ tvrdí Penn.

Snaha o tvorbu otevřeného světa vedla tvůrce k přístupu, který připomínal spíše žánr simulací. Prvky světa fungovaly realisticky a chyběla zábavnost.

„Další problém představovalo ovládání auta, bylo totiž otřesné. Bylo to období, kdy jste pro otevírání dveří měli samostatné tlačítko. Nemůžu si vzpomenout, jestli to je pravda, protože jsme si z toho dělali srandu... ale možná bylo třeba i nastartovat motor. Bylo to hrozné, příliš velká simulace (reálného světa),“ vzpomíná Penn.

Jak se vyvíjela

Série Grand Theft Auto vychází od roku 1997. Za osmnáct let tedy zažila notný vývoj grafiky, který jsme zachytili v obrazovém článku (podívejte se na grafiku série).

Grafický vývoj série Grand Theft Auto

Problém představovaly i chyby technického rázu. Řada herních prvků nefungovala podle plánů, nebo byla jednoduše rozbitá. Jeden z omylů však pomohl vytvořit princip, který nakonec celý styl hry začal formovat.

„Myslím, že to byla chyba, ale jednoho dne policie začala být pošahaná a agresivní. Snažili se vás srazit autem. Jejich pohyb byl rozbitý a to byl skvělý moment.“ Panika z toho, že se vás policie snaží srazit ze silnice prý titulu dodávala tu správnou šťávu.

Vývoj titulu se tak začal ubírat směrem, ve kterém hráčská volnost byla důležitější než plnění misí. A hra se tak pomalu přiblížila k pojetí, které si hráčská komunita tolik oblíbila.