Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hrátky s gravitací v Gravity Rush vám zamotají hlavu, hra vás ale dostane

aktualizováno 
Zákony gravitace jsou nejlepší, pokud je nejenom můžete porušit, ale rovnou ovládat. V reálu nemožné, ale v Gravity Rush je to zcela běžná záležitost.
88

Gravity Rush

Platforma: PS Vita
Výrobce: SCEJ (PS Vita)

  • Originální hratelnost plná hrátek s gravitací
  • Spousty nápaditých vedlejších úkolů
  • Vylepšování schopností
  • Umné využití hardwaru Vity
  • Za poražené nepřátele nezískáte odměnu
  • Drobné technické nedostatky

Z téhle hry se vám zatočí hlava. Nejen z neustálých gravitačních změn, ale zároveň i z naprosto originálního pojetí a otevřeného města, vyzývajícího k prozkoumání a hratelnosti, která nemá obdoby.

Herní karta

Gravity Rush je silně originální akcí v otevřeném městě a s prvky her na hrdiny. Jde taky o první titul, který byste si na PS Vita měli bez rozdílů zahrát a který také nenásilně a umně využívá hardwarové schopnosti handheldu.

Kat je mladá, roztomilá blondýnka, která jako desítky hrdinů před ní přišla o paměť. Zatímco s ostatními dívkami jejího věku cloumají tak maximálně hormony, u Kat je to naopak. Je to totiž ona, kdo cloumá se svým okolím. A to doslova.

Gravity Rush

Kat se totiž díky pomoci magické černé kočky Dusty stala měničem gravitace. Přesunout se z jednoho konce města v oblacích Hekseville na druhý jí tak nedělá sebemenší problém. Dostane se všude, na střechy, pod město a ráda se prochází i kolmo po zdech.

Stisknutím bočního tlačítka R spustíte gravitační síly a vyvoláte směrový ukazatel. Stačí jen zamířit, opět stisknout tlačítko a Kat vyletí vstříc popírání zemské tíže. Tlačítkem L se síly opět vypínají, nejsou totiž neomezené. Jakmile je přestanete používat, doplní se, což lze praktikovat i během letu.

Gravity Rush

Pohyb Kat během letu můžete korigovat nakláněním Vity, ale mnohem praktičtější a pohodlnější je to s analogovou páčkou. Tvůrci si toho byli naštěstí vědomi a tuto možnost ve hře neopomněli. Jen pamatujte na nebohé obyvatele Hekseville, než vyletíte vstříc popírání gravitace. Při startu ze země totiž s sebou můžete nabrat několik nešťastlivců, které pak upustíte za letu.

Kat tak díky svým schopnostem umí nejenom létat a chodit po stropech a zdech, ale i bojovat. Nepřátel jsou po celém městě rozesety stovky. Jmenují se Nevi, ohrožují místní obyvatele a mají nejroztodivnější podoby. Od malých slizkých blobů přes velké kreace připomínající levitující chobotnice až po opravdu masivní bossy. Každý Nevi má slabé místo, na které se musíte zaměřit.

Gravity Rush

Na to, že donedávna stála Kat nohama pevně na zemi, se umí pořádně ohánět. Kopy můžete doplnit o úskoky a další pohyby jednoduchými dotyky na displeji v místech, kde se nachází nepřátelé.

Kat však samozřejmě není bezbranná ani ve vzduchu. Gravitační kop je nejjednodušší odpovědí pro dotírající Nevi. Největší spoušť však způsobují speciální útoky, které z vás udělají vystřelenou kulku, způsobí gravitační bouři plnou meteoritů nebo rovnou vyvolají miniaturní černou díru.

Všechny své schopnosti můžete vylepšit díky fialovým diamantům. Ty jsou roztroušeny po celém Hekseville, takže vás čeká a nemine pořádná porce průzkumu.

Gravity Rush

Vzhledem k tomu, že vylepšování vlastností je možné jen s drahými kameny, likvidace všech nepřátel tak ztrácí smysl. Za jejich poražení nic nezískáte, a pokud jim uletíte, v 90 % případů vám to projde a nic se nestane. Tak proč ztrácet čas? Kdyby však diamanty vypadávaly i z padlých protivníků, to by bylo jiné levelování.

V Gravity Rush je přes dvacet kapitol, stejně jako dostatek vedlejších úkolů, které vám zaberou přes slušných 20 hodin. Budete dávat dohromady kousky rozpadlého města, pomáhat lidem v nouzi, zachraňovat je a vybavíte si nábytkem dokonce vlastní obývák.

Kat umí kolem sebe vytvořit gravitační pole, které unese cokoliv, od těžkých předmětů po obyvatele, jejichž zachránci se stanete. Občas se budete muset vyhýbat pozornosti ostatních, protože během hraní narazíte i na několik misí v utajení.

Gravity Rush

Pokud uchopíte obrazovku oběma palci v dolních rozích, Kat začne sklouzávat a vy tak získáte skvělou rychlost, což se hodí nejenom při časových limitech, ale i závodech, které vám v případě výhry získají nějaký ten diamant navíc.

Ve vývoji pět let

Originální titul Gravity Rush není žádnou rychlokvaškou, což je při hraní dobře znát. Tvůrce hry Keiichiro Toyama, který má na svědomí sérii Forbidden Siren, stejně jako první díl hororové ságy Silent Hill, na ní začal pracovat už před pěti lety. Tehdy byl projekt určen ještě pro PlayStation 3 a nesl název Gravité. Během přesunu na handheld PS Vita byla zjednodušena vizuální stránka hry, stejně jako umělá inteligence protivníků. Přesto je Toyama z výsledku nadšený, stejně jako my. "Pocit z jiného světa za obrazovkou je ještě silnější, když nakláníte s handheldem," prohlásil Toyama.

Příběh je typickým japonským mišmašem plným vtipů, šílených situací a nepřátel, jejichž slabé místo se nachází přímo mezi jejich půlkami. Kupředu ho posouvají interaktivní komiksy, jejichž jednotlivá okénka lze naklánět samotným handheldem a které se posouvají jejich přetahováním, podobně jako otáčením stránek v papírovém komiksu.

Fotogalerie

Samotné Hekseville je poutavým, steampunkovým městem plným detailů, skrytých výzev a poutavé architektury. Gravity Rush má stylový cel-shadový vizuální kabát, u něhož však nelze přehlédnout zubatost, stejně jako dokreslování předmětů v pozadí.

Hra je však mnohem více o stylu než o technické dokonalosti, takže při hraní přimhouříte oči i nad občasným poklesem plynulosti nebo dočasným zamrznutím hry.

Gravity Rush je celkově ojedinělým herním titulem, který by si majitelé PS Vita neměli nechat ujít. Nabízí originální vizuální pojetí, stejně jako neokoukanou hratelnost, prvky her na hrdiny, které udrží vaši pozornost. Navíc umně a nenuceně využívá hardwarové možnosti handheldu jako dotykový displej a gyroskop. Je na čase se odpoutat od země.



Hodnocení hry

Redakce

88 %

Čtenáři

78 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 75 čtenářů





Nejčtenější

March of the Living
Pohled na život vývojáře: Nezaplacené účty a stálá obava o budoucnost

Mnoho lidí vnímá práci na videohrách jako ten nejlepší způsob obživy. Ve velkorozpočtovém vývoji je to však tvrdá dřina plná přesčasů a častého propouštění po...  celý článek

No Man’s Sky (PS4)
GLOSA: Je No Man’s Sky podvod roku? Ne, jen oběť přehnaných ambic

Od ambiciózního vesmírného simulátoru No Man’s Sky se čekalo mnoho, tenhle druh slávy by si však autoři určitě rádi odpustili.  celý článek

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.