Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Grim Dawn je skutečný následovník Diabla

aktualizováno 
Zjednodušení mechanismů, zpřístupnění širšímu publiku. Také vás tato oznámení spíše naštvou, než potěší? Připadáte si, že si z vás Blizzard vystřelil s Diablem 3? Milujete tabulky všeho druhu, přemýšlení a vývoj postavy, který opravdu ovlivňujete? Potom vás bude Grim Dawn hodně bavit.

Naše hodnocení

90 %
Jméno Grim Dawn
Žánr rpg
Platforma PC
Výrobce Crate Entertainment (PC)
Datum vydání svět 25.2.2016 (PC)
Datum vydání ČR 25.2.2016 (PC)
 
  • Obtížnost a délka
  • Velké množství variant schopností a předmětů
  • Promyšlený crafting
  • Temný a surový svět
  • Stylová grafika, nízké HW nároky
  • Tajemství k objevení
 
  • Málo kouzelnického vybavení
  • Animace
  • Nekompletní namluvení postav
  • Občasné zamrznutí hry při vypnutí, bugy

Pokud vás neláká pročítání tabulek, chcete hru jen dohrát a nechat ležet, přijdete o to, v čem Grim Dawn vyniká. Přes všechny verze hry jsem už ve světě Cairn strávil víc než 500 hodin. I tak mě mnohdy překvapí, co jsem ještě přehlédl.

Máme zde sedmnáct různých typů útoků, namátkou fyzický, elementální, jedový, průbojný, chaotický, traumatický, aetherický, krvácivý a další. Proti všem těmto útokům existují odpovídající odolnosti. Asi se to zdálo málo, a tak jsou zde navíc i zpomalovací útoky a útoky na vitalitu, útoky které obnovují zdraví. A kdyby některý nepřítel tohle všechno přežil, tak je zde pro jistotu i omračující útok. Žádné zlehčení, žádný ústupek, a to nejen pro hráče. Vypořádat se s tímto chaosem museli i sami vývojáři, protože vše musí být v rovnováze.

Grim Dawn

Grim Dawn

Grim Dawn

Grim Dawn

Ve hře je na výběr jen jedna postava, a to člověk, kterého posedl duch aetherianů. Začínáte na oprátce a jste jen další z obětí aetherické korupce, která světem Cairn cloumá. Lidé se sdružují jen v malých komunitách, kdysi vzkvétající království je nyní v troskách. Velitel lidí, kteří se schovávají v bývalém vězení, vás chce oběsit. Jenže právě ve chvíli, kdy z vás odchází život, odchází i duch aetheriána a zanechává vaši tělesnou schránku na pospas škrtícímu provazu. Velitel Bourbone neváhá a okamžitě lano přestřelí, čímž vám zachrání život.

Probouzíte se pod oprátkou a máte vymazanou paměť. Jen jedno víte jistě: jste normální člověk s aetherickými schopnostmi, které ve vás duch zanechal. A cože nám ten zlý duch zanechal? Celkově šest různých specializací. Arcanis je větev specializující se hlavně na kouzla. Demolitionist je ohnivý ostrostřelec. Nightblade funguje jako rychlý vrah. Na Occultista sedí pojmenování vyvolávač. Shaman nabírá sílu z elementů a může být schopný válečník, vyvolávač nebo kouzelník. Soldier je nečekaně voják, který může fungovat jak obranně, tak útočně.

Jak to všechno začalo

Před osmi lety se hlavní designer Titan Questu Arthur Bruno vzpamatoval a řekl si, že by byla škoda, aby Titan Quest neměl nástupce. Studio Iron Lore, které bylo za Titan Quest zodpovědné, nedostalo peníze na vývoj další hry a krachovalo. Založil tedy Crate Entertainment, soukromé indie studio, které mělo dělat jen malé projekty na zakázku. V krachujícím Iron Lore sice nebyly peníze, ale bylo tam pár šuplíků, kde se válely různé návrhy. A byl tam také hotový a velmi dobrý engine.

Crate Entertainment, které se už skládalo ze dvou lidí, se rozhodlo zariskovat a odkoupili od Iron Lore návrhy do hry, která nikdy nevyšla. A hlavně odkoupili skvělý engine, který poháněl Titan Quest. O tom, že je engine moc dobrý, se koneckonců můžete přesvědčit sami. Titan Quest ani po deseti letech nezestárl a vypadá stále k světu.

V roce 2012 zažádali skrze Kickstarter o prostředky pro akční hru na hrdiny Grim Dawn, na které pracovali už od léta 2010. Viktoriánská éra, fantasy a akční diablovská hratelnost, to vše nalákalo dostatek lidí.

Do týmu bylo postupně přibráno i pár zkušených lidí z bývalého Iron Lore nebo i designér ze slavného Blizzard North. Práce se rozběhla naplno a i s tak malým týmem už byl v roce 2013 Grim Dawn dostupný v rámci předběžného přístupu na Steamu. Letos Grim Dawn konečně vyšel oficiálně, bez velké slávy, bez většího zájmu médií. I přesto má na kontě po dvou týdnech od vydání pomalu půl milionu prodaných kusů. Bez reklam, bez vydavatele, bez mediální masáže.

Na druhém levelu si zvolíte, kým chcete být a na levelu desátém můžete přibrat i další specializaci. Velmi doporučuji nesoustředit se pouze na jednu větev, ale určitě si udělat postavu kombinovanou. Kombinací šamana a arcanisty vznikne Druid, kombinace nightbalda a occultisty z vás udělá Witch Huntera.

Grim Dawn

Grim Dawn

Schopností je nespočet. Každá se specializuje na jiný tip útoku a aby toho nebylo málo, nad rámec těchto schopností ještě přibyly souhvězdí. Souhvězdí se skládá z hvězd, které můžete rozsvítit za body získané obnovením svatostánků. Jmenují se Devotion Shrines a jsou pečlivě rozmístěny po celém herním světě. Některé potkáte při cestě hlavní příběhovou linkou, k jiným se musíte probojovat skrz náročné lokace, které naplno otestují vašeho hrdinu.

Systém připomíná obrovský strom schopností, který používá hra Path Of Exile. Můžete si zvolit cokoliv, ale dostat se k těm nejlepším schopnostem vyžaduje i určité kompromisy. Běžně se mně stávalo, že jsem se ve městě zasekl i na hodinu, než jsem si pečlivě vybral vybavení, promyslel postup, rozdělil body schopností, obešel obchodníky a poskládal artefakty.

Grim Dawn je nekompromisní

Hra vyšla s cenovkou 25 eur (zhruba 680 korun) a nabízí více než dvacet hodin na první dohrání. Po tomto čase stále nebude vlastně nic vědět, nedostanete se ani k nejmocnější verzi předmětů. Ty se jmenují Legendární a opravdu legendární jsou. Diablo 3 udělalo s legendárními předměty to, že je to vlastně legendární odpad. Kvůli zjednodušení a zpřístupnění máte setové brnění sehnané během odpoledne. Grim Dawn jde naštěstí starou známou vyšlapanou cestou, po které šly největší ikony tohoto žánru. Drop je nekompromisní, není speciální pro postavu, není ulehčený, musíte si ho zasloužit. Jsou zde i předměty vázané na konkrétní nepřátele.

Grim Dawn

Grim Dawn

Grim Dawn

Grim Dawn

Nečekejte, že z divokého kance „spadne“ meč, ale spíš jeho srst, kterou si můžete předmět vylepšit. Z válečníka s obrovským obouručním mečem, kterého jste právě zdolali, můžete ukořistit právě meč, co držel. Z kouzelníků padají kouzelné knížky. Je to jen jeden z mnoha příkladů, který dokládá, že tvůrci nad návrhem hry přemýšleli a nepřidali do hry něco divného a nesouvisejícího jen proto, že si mysleli, že to bude zábava. Svět je temný, jde o zkázu, a navodit tuhle atmosféru se daří i bez toho, aby nepřátelé vedli sáhodlouhé monology hlubokým hlasem.

Velmi příjemné jsou nelineární vedlejší úkoly, které se dají řešit různým přístupem, a vůbec nezdržují akční hratelnost. Jde o příjemné jednohubky. Narazíte například na blázna, který chce podpálit svůj dům i s rodinou, upálení čarodějnice a další zajímavé minipříběhy. Jedno velké rozhodnutí na vás čeká i v rámci hlavního příběhu.

Grim Dawn

Grim Dawn

Nekompromisní je i obtížnost. Ve hře jsou tři a ta první, nejlehčí, se dá ještě speciálním nastavením Veteran trošku ztížit. Zatímco i ve veteránském modu je první obtížnost vcelku lehká a některé buildy ji doslova prosviští, tak hned druhá obtížnost s názvem Elite je přesně ta výzva, která chybí v Diablu 3. Tam se na každou z mnoha obtížností vlastně jen převedla čísla na vyšší hodnoty, ale tady je změna mnohem větší. Nepřátelé začnou používat silnější útoky, máte snížené rezistence a naopak nepřátelé začínají být imunní vůči některým útokům. Ano, tak jak to fungovalo v Diablu 2 a Titan Questu, a jak jsme to měli rádi, tak stejně to funguje tady. Radujme se, veselme se, žádné zjednodušení, spíše naopak.

Grim Dawn zábavný

I přesto, že svět není generovaný, ale pečlivě navržený, a ve hře není žádná náhodná lokace, nebudete se nudit. Žádná cesta nebude stejná, jen cíl. Herní svět dobře pracuje s prvkem náhody, s rozdělením nepřátel a průchodů. Jednou vede cesta po pravé straně mapy, při dalším spuštění je ovšem cesta zablokováná hořícími troskami. Díky tomu, že svět je ručně navržený, může obsahovat desítky, možná i stovky tajných lokací a místností.

Grim Dawn

Grim Dawn

Grim Dawn

Grim Dawn

Někdy stačí rozbít zeď, za kterou se skrývá truhla plná železa (železo je ve světě Cairn jediným platidlem). Jindy natrefíte na tajnou louči, kterou stačí otočit a otevře se vám průchod do zcela nové části. Když správně povedete rozhovor s bezdomovcem, řekne vám o tajné cestě na novou, zdánlivě nedostupnou část mapy, jindy najdete radu k pokladu v deníku. Tohle zpestření mě uchvátilo, a do stylu hry se neskutečně hodí.

Dalším z neokoukaných prvků je jakási interaktivní herní plocha. Aetherická korupce nechodí jen po lidech, ale i po půdě. Nejednou narazíte na zamořené území, které vám bude ubírat konstantně body zdraví, a v tomto území ještě musíte bojovat, nebo mezi ním mistrně kličkovat. V kobkách zase najdete rozlitou kyselinu, ve které nesmíte stát. Hratelnost je tím pádem ještě zajímavější. Postava tak nejde jen vpřed jako tank blikající spoustou barev a kosící nepřátele hned, jak se objeví na obrazovce. Naopak, často budete ustupovat a hledat lepší místo na boj.

Grim Dawn

Grim Dawn

Škoda, že hra trochu podkopává nohy kouzelníkům. Pokud používáte nějaké kouzlo jako svůj standardní útok, řekněme vybuchující jedové oko, takový Fireball v podání Grim Dawnu, bylo by logické, kdyby se jedový útok ze zbraně přičítal k tomuto kouzlu. Bohužel se přičítají jen bonusy a ne samotné zranění působené zbraní. Je to škoda, protože válečné kouzla tuto možnost mají.

Fotogalerie

Sice zde zbraně pro kouzelníky jsou, ale nemůžu se zbavit pocitu, že jde vlastně o obyčejný palcát, který se jmenuje jinak a má magické vlastnosti. Nic z toho ale neznamená, že kouzelníka hrát nemůžete. Můžete a jsou nesmírně zábavní! Svoboda v tom najít si svoji kombinaci kouzel je zde obrovská a věřte, že budete chtít zkoušet.

Jenže i když se vydáte cestou válečníka, stejně neotevřete všechny svoje finesy, bodů totiž není neomezeně. Level cap je 85, prvních 50 úrovní dostáváte tři doby k rozdělení do schopností a potom už pouze dva. Hvězdných Devotion Shrine bodů můžete utratit celkově 50 a v celé hře napříč všemi obtížnostmi můžete najít 59 těchto svatostánků.

Grim Dawn konečně vydaný

Už asi tušíte, že za touto hrou stojí hlavně fanoušci, kteří věnovali svůj čas tomu udělat tak složitou hru, promysleli všechny proměnné, spočítali miliony možností a navrhli v tichosti něco, čím se jinde chlubí. Mnoho hráčů nadává, že hry jsou dneska jiné a chtějí starou hratelnost, ale ne v pixelartu, nýbrž moderní, spíše s pořádným rozpočtem, hloubkou a trvanlivostí než přizpůsobování se trendům a tlačítkům sdílet na každém kroku. Tohle Grim Dawn splňuje. Hra je to jako ze starých dob, nekompromisní, těžká, se spoustou možností, ale přitom moderní.

Grim Dawn

Grim Dawn

Snažím se hledat i ty horší stránky, a je to neskutečně těžký úkol. Ano, hra po vypnutí občas zůstane zamrzlá, optimalizace by mohla být lepší, plně namluvené postavy jsou jen v hlavním příběhu a animace občas působí zastarale. Jenže tohle všechno je nic oproti skvělé hratelnosti, kterou si hlavně užijí všichni ti, kteří milovali Diablo 1, Diablo 2, Titan Quest a hlavně hry, u kterých váš mozek pracuje a nestydí se. Úsvit nových akčních her na hrdiny vypadal poněkud ponuře, Grim Dawn tohle naštěstí změnil a nedělá z tohoto žánru bezduchou zábavu pro masy.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

77 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 314 čtenářů





Tvarohovo-krupicový dort
Tvarohovo-krupicový dort

Potěšte rodinu rychlou dobrotou

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.