Grimoire : Heralds of the Winged Exemplar

Grimoire : Heralds of the Winged Exemplar | foto: Golden Era Games

Dílo šílence, nebo génia? Přes 20 let vyvíjená hra je konečně hotová

  • 11
Krokovací dungeon Grimoire: Heralds of the Winged Exemplar byl poprvé oznámen v roce 1997. Po více než dvaceti letech je konečně venku. Jeho přijetí je však stejně jako jeho autor notně kontroverzní.

Jméno Cleve Blakemore vám nejspíše nic neřekne. Jako vývojář je sice podepsaný pod několika díly legendárního RPG Wizardry od firmy Sir Tech, ale to už bude opravdu dávno.

Vývojář Cleveland Mark Blakemore je opravdu svéráznou osobností a část herní komunity to nemůže vydýchat.

V roce 1997 Cleve oznámil, že vytvoří ultimátní hru na hrdiny Grimoire: Heralds of the Winged Exemplar, z něhož si prý všichni sednou na zadek. Od té doby se stalo mnoho věcí. Teroristé zaútočili na newyorská Dvojčata, došlo ke spuštění prvního bloku jaderné elektrárny Temelín a zavedlo se euro, kupříkladu. Po celou tu dobu Cleve pracoval na Grimoire a slyšet o něm bylo jen v souvislosti s dalšími a dalšími odklady.

Blakemore je hodně svéráznou osobností, která má buď hodně specifický smysl pro humor, nebo je to regulérní šílenec. Podle jeho prohlášení je to opravdu složité posoudit.

Špatně to nevypadá, ale kde vzít těch 600 hodin volného času?

Ověřit některé z mnoha fám, které o něm na internetu kolují, je vzhledem k mnohaletému časovému odstupu nemožné. Jisté je jen to, že široká komunita „fanoušků“, která vývoj hry sleduje od jeho počátku, mu nemůže přijít na jméno. Prý je to rasista a xenofob. Prý má na zahradě protiatomový kryt a připravuje se na konec světa ve stylu Mad Maxe. Prý trpí božským syndromem a považuje se za jednoho z nejchytřejších lidí na zemi.

Co z toho je pravda, co nadsázka a co jen výmysly vytvořené internetem, to se už zřejmě nikdy nedozvíme, pojďme proto raději k samotné hře.

Grimoire byl ve vývoji tak dlouho, že i Duke Nukem bledne závistí. Mnozí jej proto považovali za podvod či vtip, jenže po desítkách, ne-li dokonce stovkách odkladů hra před pár dny opravdu vyšla. Běhá sice v prehistorickém rozlišení a herní mechaniky vykrádají dvě dekády staré klasiky, přesto se v dnešní době posedlé retrem nemusí za nic stydět.

Pokud vás klasické kobkaření láká, investice do hry by navzdory poněkud vyšší ceně 37 eur (cca tisíc korun) nemusela být úplně špatnou volbou. Clive slibuje více než 600hodinovou hratelnost, 244 unikátních map k průzkumu, 240 druhů nepřátel a bezpočet unikátního vybavení. To už by mohlo chvíli vydržet, nemyslíte? A to jsem vám ještě neřekl, že zde můžete jezdit na želvách!

Možná bych však s nákupem ještě chvíli počkal. I když několik posledních let bylo věnováno vychytávání bugů, hra se jimi stále doslova hemží. Mnoho uživatelů si například stěžuje, že už několikrát přišli o uložené pozice, což je u tak rozlehlé hry docela nepříjemné. Však také první patch přišel už pouhé dvě hodiny po uvedení na Steamu. A byl doprovázen typickým Cliveovým komentářem. Prý na jeho výrobu spotřeboval přesně 0,002 % své mozkové kapacity a možná, že opravuje bug s přehráváním hudby. Anebo také ne.

Najde se mezi našimi čtenáři někdo dostatečně odvážný, který by se do hry pustil a pak se s námi podělil o své dojmy?