Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Grom – dojmy z akčního RPG

  12:00aktualizováno  20. března 5:16
Příběh odehrávající se v první polovině 20. století v Tibetu a točící se kolem starobylého artefaktu a nacistů – to může být jedině… Indiana Jones? Ne ne, přátelé...

Grom Většina z vás si určitě myslí, že o osudu Evropy zmítané bojem mezi nacistickým Německem a jeho odpůrci se rozhodovalo převážně na Východní a Západní frontě. A nejste sami; myslí si to totiž i většina historiků. Pár lidí má ovšem úplně jiný názor. Těchto pár lidí si říká Rebelmind a zabývá se… vývojem počítačových her.

O tom, jak se fašisté snažili využít různé okultní a mystické síly ke svým účelům už bylo napsáno hodně knih, natočeno poměrně dost filmů a vyrobeno i několik počítačových her. Samostatnou kapitolu samozřejmě představují dobrodružství Indiana Jonese – nejslavnějšího archeologa všech dob. Ze stejného námětu ale čerpají i další tituly – třeba akční pecka Return to Castle Wolfenstein. Chlapíkům z týmu Rebelmind se toto téma očividně líbí, takže si řekli, že by také mohli přispět se svou troškou do mlýna, a vesele se pustili do tvorby titulu as velejednoduchým názvem - Grom.

V roce 1942 se speciální tým Hitlerovy mašinérie trochu porýpal v historických pramenech a objevil zmínky o tibetském Ztraceném městě krále Arjuny a legendě, podle níž měl tento panovník disponovat neuvěřitelně silnou zázračnou zbraní, která by měla být schopna jedním šmahem zničit obrovské Grom město. Nacisté, kterým byl každý prostředek k pokoření nepřátel dost dobrý, samozřejmě nelenili a vydali se do Tibetu, aby onen artefakt našli, odvezli do Německa a použili. Německé komando jistě mělo své kvality a bylo schopno vypořádat se s lecjakým protivníkem, ale jeho členové netušili, že se jim do cesty postaví neohrožený polský důstojník ve výslužbě – plukovník Grom. Neboli vy, samozřejmě.

Plukovník Grom si se svým českým kamarádem Petrem žije vcelku poklidným životem drobného pašeráka, ovšem až do dne, kdy na jedné z rutinních cest zahlédne vzducholoď se znakem, který se mu pranic nelíbí – totiž s hákovým křížem. Nedá mu to, aby se začal zajímat o to, co „náckové“ dělají tak daleko od válečných polí. Už teď vám je určitě jasné, že vaším údělem bude dopátrat se postupně pravdy a fašistům jejich vychytralý plán překazit. A pro ty z vás, kteří mají rádi vývoj postavy, adventurní problémy a trochu akce mám dobrou zprávu – ve hře totiž budou obsaženy všechny tyto prvky, jelikož se nebude jednat o nic jiného než o akčně taktické RPG.

Grom Hned po spuštění hry vás možná trochu zarazí zpracování. To, že se jedná o 3D objekty zasazené do 2D prostředí (podobně jako v RPG Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor), není nic tak převratného, ale práce s kamerou je trochu nezvyklá. Vše navíc působí více komiksově než realisticky, ale to je spíše záměr autorů nežli chyba. Po čase si na grafiku určitě zvyknete, ale přesto se nemohu zbavit dojmu, že by zpracování krajiny i postav mohlo být o dost lepší; tím spíše, že demo zatím nabízí jen rozlišení 800x600. Výborně je naopak zpracován systém cestování po světě – na hlavní mapě se můžete rychle pohybovat mezi důležitými místy, jako jsou různé tábory, města či osady a později i všelijaké chrámy a ruiny, přičemž čas od času je cesta přerušena „náhodnou“ příhodou. Většinou se jedná o nějaký ten boj (například most, přes který musíte přejít, je hlídán bandity) nebo setkání s NPC postavou.

Poměrně příjemně mě překvapilo zpracování bojů. Očekával jsem totiž více méně bezduché bitvy, ale nejprve mě potěšila možnost zapauzování oblíbeným mezerníkem, s jehož pomocí můžete svým svěřencům v klidu rozdat povely, poté i funkce zakleknutí a zalehnutí. Díky přikrčení nebo plížení se totiž můžete leckdy přiblížit nepozorovaně až do blízkosti nepřátel a pak na ně nečekaně zaútočit. Zbraně jsou poměrně klasické – Grom pistole, pušky, granáty, vrhací nože, ale ke slovu přijde třeba i meč nebo mušketa. Jednotlivé kousky se liší svým dostřelem (který je ovšem pro potřeby hry oproti realitě značně zmenšen), účinností a dobou nabíjení. Každá zbraň je tak vhodná do jiné situace – například výstřel z muškety je pořádně silný, ale hodí se jen jako první nebo naopak poslední rána, jelikož než zbraň znovu nabijete, už do vás nepřítel stihne několikrát vystřelit nebo bacit. Poměrně logicky je také vyřešeno používání střelných zbraní v souboji na tělo – pokud do vás soupeř mydlí, tak z něj z pušky prostě nevystřelíte, ale zato ho můžete pořádně přetáhnout pažbou.

Kromě plukovníka Groma můžete mít v partě až čtyři další kumpány, přičemž si na své cesty můžete přibrat i osla-nosiče, obdobně jako třeba v Dungeon Siege. Svým pobratimům můžete buď zadávat rozkazy přímo (přičemž díky možnost pozastavení hry to není žádný velký problém ani v líté řeži), nebo jim nastavit model chování, respektive různé stupně agresivity. Postavy jsou opravdu rozmanité a podle slibů autorů byste jich měli mít k dispozici slušný počet, navíc se pochopitelně liší svými statistikami. Při prohlídce osobního deníku hrdinů budete možná překvapeni – nenajdete totiž žádné vlastnosti jako inteligence, síla či Grom obratnost, ale „jen“ dovednosti s jednotlivými typy zbraní. Dobré ovšem je, že se tyto schopnosti zlepšují s tím, jak jednotlivé zbraně používáte – pokud tedy budete u jedné postavy používat třeba jen pušku, nemůžete se divit, že i po dlouhé době hraní bude v házení granátů stejné dřevo jako na začátku hry.

Postavy se také liší počtem hitpointů a výdrží, navíc jsou také různě dobré ve vyjednávání, respektive smlouvání. To je vyřešeno velmi nezvykle, a sice pomocí jakýchsi vyjednávacích karet. Pokud tedy například smlouváte s obchodníkem, vykládáte postupně na stůl své karty (které představují třeba vyhrožování, škemrání a podobné kousky) proti protivníkovi a výsledek pak ovlivní finální cenu. Na první pohled to možná vypadá trochu zašmodrchaně, ale ve hře vše probíhá velmi jednoduše. Kromě zbraní a vyjednávacích karet samozřejmě ve hře použijete i spoustu dalších předmětů. Mezi ty typické patří jídlo či lékárničky, mezi ty tajemnější pak různé magické předměty spojené s tibetskou mytologií. Tou je koneckonců inspirováno i mnoho dalších prvků, například protivníci z řad různých démonů, monster a čarodějů.

Příběh by vás měl zavést do více než 100 herních lokací a bude rozdělen na sedm kapitol. Zatím pochopitelně nelze posoudit jeho kvality, ale minimálně svým pojetím a atmosférou by měl být velmi zajímavý. Mé první dojmy jsou vesměs pozitivní – kromě grafického zpracování (které je ovšem spíše nezvyklé než vyloženě špatné) mne vlastně všechny aspekty hry příjemně překvapily. Boje jsou zábavné, herní postavy zajímavé, prostředí exotické. Pokud tedy vývojáři nic zásadního nepokazí, mohli bychom se již v první polovině tohoto roku dočkat veskrze zajímavé hry, která svou zápletkou připomíná eskapády Indiana Jonese a svým pojetím pak osloví všechny příznivce akčněji pojatých RPG.

Autor:
Témata: Osel, Wolfenstein
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...