Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GTC Africa - prach pouště

  12:00aktualizováno  28. prosince 2001 9:20
V dnešním motoristickém okénku se podíváme do bouřlivých rallye vod, kde se nám podařilo s pomocí prutu Shimano a podběráku Šumava ulovit vcelku zajímavý kousek od firmy Rage. Podrobnou reportáž z kuchání a grillování této zajímavé ryby naleznete kousek odtud, přesněji řečeno během jednoho kliknutí myšítkem.

GTC Africa

Těsně před vánočními svátky se na pultech obchodů s videohrami objevily dva nové projekty se společnou tematikou rallye závodění. Vedle povedeného GTC Africa z dílny Rage Games. Přestože je ale WRC opravdu kvalitní hrou, tak jí v mých očích ke skutečně parádnímu ztvárnění rallye (ve stylu

Hra vás postaví před nelehký úkol vstoupit do jednoho ze šesti teamů účastnících se patrně fiktivního (ač fanouškem motoristického sportu, skutečně jsem v reálu o takovémto podniku neslyšel) seriálu závodů Global Touring Challenge, kde závodíte v různých šampionátech rallye vozů na afrických tratích. Konkrétně se jedná o tři seriály po deseti závodech v různých koutech černého kontinentu. Zprvu máte možnost vstoupit pouze do prvního podniku, Poháru východního pobřeží, přičemž další sérii závodů si standardně odemknete vítězstvím v podniku předchozím. Příjemným zjištěním je, že po afrických tratích se proháníte ve skutečných vozech, respektive v jejich virtuálním ztvárnění, kdy se můžete setkat jak se závodními rallye klasikami (například Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, Ford Escort či Ford Focus) tak i s poněkud exotickými vozy, které bych očekával spíše na závodních oválech či off-road kláních (Pontiac Grand-Am, Pontiac Firebird, Pontiac Vibe). Trošku problém je, že jednotlivé teamy jsou zcela fiktivní, takže se zde nenadějete ani modrého Subaru se zlatými hvězdami ani továrního designu Focusů. Vzhledem k celkovému volnějšímu pojetí hry si ale myslím, že vám to rozhodně vadit nebude už jen proto, že se neproháníte po oficiálních tratích seriálu mistrovství světa, ale "pouze" kdesi v Africe. Na druhou stranu, je třeba poznat svět, takže proč se placatit stále jen ve Finsku u tisíce GTC Africa jezer, v Monte Carlu mezi Velkými ohni či snad v nechutném vedru někde u Akropole, když si můžeme krásně zařádit třeba v takové Tanzánii, Eritrei a dokonce nás vpustí změřit síly i do Libye. Z mého pohledu je docela sympatické, že každý tým má k dispozici pouze omezené množství vozů ve smyslu počtu modelů. Každá stáj má tedy ve své garáži pouze čtyři modely automobilů, přičemž před prvním startem máte k dispozici pouze dva, další jsou pěkně pod zámkem. O tom, že vítězstvím v šampionátu se vám vedle nové série závodů odemkne i jeden vůz ve vaší garáži se rozepisovat určitě nemusím. Hmm, stejně jsem to udělal :-), alespoň to už víte naprosto jistě.

Vedle hlavního módu Championship je zde možnost zkusit štěstí, případně prověřit svůj um v režimu Challenge, který je koncipován podobně jako licenční testy ve hře ovšem s tím rozdílem, že zdejší úkoly nijak nepodmiňují další postup ve hře, ale koexistují zde jako samostatná herní část. Nutno ovšem říci, že tento prvek GTCA nijak zvláště neobohacuje, je tu spíše jen jaksi do počtu. Jedná se totiž ve valné většině pouze o to, dojet na známých tratích odněkud někam v časovém limitu, případně se tu nadějeme různých variací na cyklistický stíhací závod na okruzích, čímž pádem jsem došel ke zjištění, že plněním těchto dílčích úkolů rozhodně nijak výrazně nevypilujete své řidičské umění jako tomu do značné míry je ve hrách ze série Gran Turismo (dodnes proklínám úkol, kdy bylo potřeba na kruhové dráze potřeba držet konstantní rychlost a poloměr zatáčení, aby se vše odkroužilo v časovém limitu).

Jak ale všichni zcela jistě velmi dobře víme, nejdůležitější na každé hře je, jak se celá tato záležitost hraje. V tomto případě můžeme zkonstatovat, že daný reprezentativní vzorek se hraje v zásadě velmi příjemně, i když jisté výhrady se samozřejmě, jak jinak, najdou. Hlavní a největší výtka souvisí s ovládáním. Nebyl jsem totiž GTC Africa schopen zjistit, kde se dá nakonfigurovat ovládání směru pomocí D-padu, a tudíž jsem došel k závěru, že to nelze. A přestože (nebo snad právě proto?) se vozy při jízdě chovají tak, jak se chovají (viz dále), zdá se mi ovládání pomocí analogové páčky do značné míry nevhodné, místy (na hodně zakroucených tratích) až přímo frustrující. Přece jen se mi jeví pro lepší a pohotovější vyrovnávání zejména malých a krátkých smyků mnohem vhodnější rychlé stisknutí tlačítka na D-padu než zběsilé a rozmáchlé kvedlání páčkou. V důsledku toho se dostanete často do smyku třeba i na rovince při předjíždění soupeře, což nevidím jako zrovna nejšťastnější skutečnost. Nicméně časem jsem si zvykl i já se svými katastrofálními motorickými schopnostmi a dokázal jsem občas v závodě i zvítězit.

Hned při prvním závodě patrně zjistíte, že to s tou simulací rallye nebude asi zase až tak horké. Fyzikální model jízdy je totiž poněkud modifikován k obrazu (respektive účelu) svému, takže rozhodně nemusíte řešit složitá nastavení a zejména obutí pro různé povrchy tratí v různých závodech. Automobily se totiž chovají v podstatě stále stejně ať už si to šinete po bahnité trati v džungli, vyprahlé prašné cestě v centrální Africe, po městském okruhu v Tunisu nebo mezi sněhem a ledem v oblasti Kilimandžára. Tomu odpovídají i zobrazené parametry při výběru vozu před závodem, kdy tento je charakterizován pouze svou rychlostí, akcelerací a přilnavostí. Zde již bystrý čtenář jistojistě tuší, že se v případě GTCA bude než o „rallye ekvivalent“ již tolikrát zmiňovaného Gran Turisma spíše jednat o jakéhosi mimoměstského Ridge Racera. A vadí to snad někomu? Myslím si, že pokud si někdo chce solidně zařádit v autech a nehledá absolutní simulaci non plus ultra, pak rozhodně nebude zklamán. Hra je totiž koncipována velice chytře, co se obtížnosti týče, takže vás v prvních závodech nechá vyhrát (a tím vás dokáže docela pěkně namlsat) a přitvrzuje jen velmi pomalu a nenápadně. GTC Africa Nakonec si toho všimnete až někde u sedmého osmého závodu, kdy se umístíte pod stupněmi vítězů, případně se nevejdete do časového limitu pro závod. To už je ale vaše chuť po vítězství docela dost velká na to, abyste řešili, zda hrajete arkádu či simulaci.

Ano, závody jsou časově omezeny, což je ve výsledku pouze dobře. Pokud se nedostanete do cíle v daném čase, závod se opakuje, zatímco když dojedete na posledním místě (nedoporučuji po takovémto závodě ukládat hru, pokud nejste celkově stále na první pozici), šampionát zvesela pokračuje dalším závodem. Nemyslím si ovšem, že byste s některou z tratí měli smrtelně vážné problémy, už jen proto, že k orientaci v následujících zákeřných zákrutách vám velmi dobře poslouží mapka umístěná v dolním rohu obrazovky. Problémy však časem nastanou se solidními umístěními v závodě, která jsou samosebou potřeba k celkovému vítězství v šampionátu. Jednak jsou soupeři čím dál rychlejší a jednak na vás čekají čím dál záludnější tratě. Nemusíte mít snad strach, že byste se postupem hrou setkávali se zakroucenějšími a spletitějšími tratěmi ve stylu , ale časem se kolem tratí začne objevovat čím dál víc volně pohozených palem, sloupů, kamenů a nejrůznějších plůtků (které vás dokáží zastavit na pětníku), jakož i zatáček těsně za horizontem a skoků "do neznáma". K návrhu tratí bych měl ještě jednu menší výtku. Pakliže totiž vyjedete mimo vymezenou trasu, velmi rychle váš vůz zpomalí a než se stačíte vrátit, získáte již docela citelnou časovou ztrátu. Chápu, že jízda v oraništi je pomalejší než po cestě, ale jedná se přece o závodní speciály a ty by snad něco snést mohly:-). Poslední výhrada k návrhu tratí (jak o tom teď tak přemýšlím, tak se k tratím vlastně vztahují asi všechny moje námitky) je ta, že se nezávodí na klasických tratích z početních úloh, kdy se vyjíždí z bodu A a při dobré konstelaci hvězd, počasí a techniky se dojede do bodu B, ale jak jste asi už z výše uvedeného možná pochopili, jezdí se na nejrůznějších okruzích, což dle mého GTC Africa názoru docela viditelně ubírá rallye atmosféře. Na druhou stranu si ale zase máte možnost zazávodit pořádně "na férovku" proti ostatním závodníkům, pěkně blatník na blatník a ne pouze "srabsky" proti času jako se tomu děje v závodech mistrovství světa.

A jak to celé vypadá? Musím se přiznat, že jsem byl velmi mile překvapen. Automobily vyhlížejí vskutku reálně, stejně tak i jejich pohyb. Grafické efekty rozhodně nejsou nijak dech beroucí, ovšem na druhou stranu v žádném případě neurazí a nepůsobí odfláklým dojmem. Prach zvedající se od kol, stejně jako například hra slunce patří k tomu lepšímu, co jsem měl možnost na PS2 vidět. Hodně se mi ovšem líbilo grafické zpracování jak samotných tratí (povrchy vypadají když už ne živě, tak rozhodně velmi příjemně) tak i jejich okolí. Zasněžené hory, vyprahlá poušť, vodopády v pralese, to všechno pozitivně dokresluje velmi solidní práci designérů.

Stejně zodpovědně bylo evidentně přistupováno ke zvukové stránce, kdy zvuky vozů i doprovodné hudby jsou na nadprůměrné úrovni. Zejména bublání motoru při prudkém brždění a podřazování a následném rychlém rozjezdu na mně působilo velmi realistickým dojmem. Hudební doprovod sice ničím nenadchne, ale je vcelku rozmanitý takže se neoposlouchá příliš brzy.

Celkově se tady jedná o poměrně slušnou závodní hru s rallye tématikou. Patrně asi neuspokojí ortodoxní vyznavače simulátorů, ale leckterý "rallye-freak" (stejně jako každý, kdo si rád zazávodí) by po ní mohl sáhnout jako po solidní alternativě k hardcore simulátorům. Nebýt tak jednoznačně definovaného ovládání a dílčích chybek v návrhu tratí, bylo by díky celkovému dojmu výsledné hodnocení rozhodně vyšší. Děkuji za pozornost.

GTC Africa
Výrobce/Vydavatel Rage Games
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 71kB
Verdikt: Solidní závodní počin s nepochopitelně nevariabilním ovládáním.
Hodnocení: 65%

Autor:




Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.