Počet vývojářských studií zabývajících se závodními tituly v průběhu let neustále klesá. Máme tu überarkádové Need for Speed od Electronic Arts, mainstremovoý Toca Race Driver a k potěše hardcore závodníků tu je i v poslední době velice produktivní Simbin. Ten začal amatérským GTR modem k Formula One 2002, který se ukázal být natolik kvalitním, že EA neváhali a vydali těmto nadšencům ze Švédska jejich první komerční produkt – GTR. Pak už to jelo s kopce, kluci ve velmi krátkém čase stihli ještě GT Legends, po němž se vrhli na pokračování GTR, na něž už také nebudeme čekat kdovíjak dlouho.
Celkem nás čeká nějakých padesát tu lehčích, tu těžších úkolů, jež by hráče měly seznámit se zapeklitostmi každé jedné tratě či vozu a pomoci mu nalézt jeho vlastní jezdecký styl, což bude pro hru věc naprosto zásadního charakteru.
Nevím, zda se mnou budete souhlasit, když řeknu, že v autoškole je zábava. Na druhou stranu, pokud jste se trápili pod vedením instruktora, dost dobře nechápu, proč teď čtete o jedné z nejrealističtějších automobilových her, jaké se na nás chystají. Ale abych se vrátil k té autoškole – vývojáři na ní mají zřejmě kladné vzpomínky, protože se její obdobu, samozřejmě už s o něco zvýšenými nároky, rozhodli implementovat i do těla GTR 2. Trénink by nás měl připravit na zapeklité situace, které mohou na trati vyvstat, třeba, když začne pršet nebo ve chvíli, kdy nějaká součást vozu nebude fungovat tak, jak by měla. Celkem nás čeká nějakých padesát tu lehčích, tu těžších úkolů, jež by hráče měly seznámit se zapeklitostmi každé jedné tratě či vozu a pomoci mu nalézt jeho vlastní jezdecký styl, což bude pro hru věc naprosto zásadního charakteru.Postupným pokořováním úkolů budete získávat jak na sebevědomí, tak na obnosu bonusových okruhů a závodních speciálů. Podobě jako v Trackmanii, bude i váš instruktor v GTR 2 rozdělovat medaile. Stříbro dostanete jen tehdy, když se vám podaří pokořit určený traťový limit. Zlato pak bude náležet opravdu jen těm nejlepším závodníkům, protože ho získáte jen poražením trenéra v podobě ducha o dvě sekundy. Nejcennější kov navíc otevírá i zmíněné bonusy, kupříkladu zkrácenou verzi populárního Nürburgringu. Musíme přiznat, že podobnou autoškolu hra potřebovala jako sůl, jelikož začátečníci se v prvním díle museli cítit jako kapr na suchu. Nyní budou mít situaci výrazně ulehčenou, i díky zvláštní linii ukazující ideální stopu a různým zabarvením udávající vhodné brzdné body apod. Nováčci se tak v rámci několika kol hravě naučí, kterak se najíždí do různých typů zatáček. Ale abyste dosáhli opravdu toho nejlepšího možného zážitku, který hra může nabídnout, budete zcela určitě potřebovat kvalitní volant, poněvadž na klávesnici je nejrealističtější herní mód de facto nehratelný.
Rovněž umělá inteligence dozná slušných změn, nikoliv směrem k ještě větší obtížnosti, ba právě naopak – autoři se snaží o maximální uvěřitelnost, takže závodníci nebudou kroužit ideální kola hned od počátku, ale začnou se zlepšovat až v průběhu závodu
Jedním z nejvíce kritizovaných bodů předchůdce byl až příliš povrchní model poškození, který jednoduše dostatečně nekorespondoval se snahou o zprostředkování toho nejrealističtějšího jezdeckého pocitu a v některých okamžicích takřka dokonalý zážitek zbytečně shazoval. Je tak logické, že Simbin upřel své síly především k této oblasti. Můžeme se tak těšit na dosud nevídaný fyzikální model, tentokrát spojený i s korektní devastací kapoty, kroucením plechu a akurátním pohybem odpadlých součástí káry po trati. Předváděčka na výstavě E3 díky tomu mohla nabídnout spoustu spektakulárních momentů: představte si, že jedete na pěkném pátém místě, soustředíte se na bezchybnou jízdu, doháníte své soupeře, když v tom, několik desítek metrů před vámi, dojde ke srážce dvou vozů. Jeden končí v kačírku, druhý nakonec také, ale navíc mu upadla pneumatika, jež se na vás najednou řítí a vy proti ní. V tu chvíli máte srdce v kalhotách. Chtěli jste přesně zpracovanou závodníkovu řeholi? Máte ji mít!Rovněž umělá inteligence dozná slušných změn, nikoliv směrem k ještě větší obtížnosti, ba právě naopak – autoři se snaží o maximální uvěřitelnost, takže závodníci nebudou kroužit ideální kola hned od počátku, ale začnou se zlepšovat až v průběhu závodu, i kvůli tomu, že teprve tehdy se jim kola zahřejí na příhodnou teplotu. Konkurenti skutečně závodí – střídají nejvýhodnější jezdeckou linii s útočením a občas při tomto manévru přecení své síly.
V Simbinu si odjakživa dali záležet na detailech a nejinak tomu bude i v případě GTR 2. Asfalt zůstává po drsnějším brzdění pogumován, vozy se realisticky zrcadlí na mokré trati, což ale není nic proti tomu, že trať schne na různých místech jinak, podle toho, jak na ní svítí slunce. Opět se dočkáme kompletně zpracovaného pilota za volantem, na němž poznáte, jaký pedál zrovna používá a který se pěkně naklání do zatáček. Přes velmi vylepšenou grafickou stránku, měly by hardwarové nároky zůstat na úrovni GT Legends. Multiplayer samozřejmě nesmí chybět a v souvislosti s ním stojí za zmínku vychytávka, jež se může zdát již trochu přežitá, ale myslím, že spoustu lidí dokáže potěšit – jedná se o možnost posílat zajeté časy emailem svým kamarádům. Ti si pak speciální soubor nahrají do příslušného adresáře a vy se jim ve hře zmaterializujete v podobě tzv. ghosta.
Přes velmi vylepšenou grafickou stránku, měly by hardwarové nároky zůstat na úrovni GT Legends.
Autoři jednoduše mysleli na všechno, tak to máme rádi. Špičkových závodních titulů není nikdy dost, zvláště těch, které to s realitou myslí doopravdy vážně. Simbin již několikrát dokázal, že přesně tohle umí na jedničku, k níž by tentokrát rád dodal i hvězdičku. Má naši důvěru.Index očekávání: 90%