Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GTR Evolution – kdepak revoluce, tohle je evoluce

  0:01aktualizováno  0:01
Usedněte za volant jednoho z GT vozů a pokořte světový rekord na legendárním Nordschleife.
80

GTR Evolution

Platforma: PC
Výrobce: Société Pollene

  • jízdní model
  • skvělé zvuky
  • Nordschleife
  • chybí kariéra
  • stárnoucí grafika

Pokud hledáte rozumný kompromis mezi arkádovým Gridem a opačně zaměřeným rFactorem, tak jste dost možná našli svého favorita.

Herní karta

GTR Evolution (PC)

GTR Evolution (PC)Není tomu tak dávno, co jsme se u závodních titulů setkávali s šafránovým jevem. Pak ale přišlo léto, a zatímco všechny ostatní žánry si vybraly dovolenou a odjely na okurky, tak závodní tituly vystrčily benzínem provoněné růžky. Po arkádovém Race Driver Grid a snad ještě odlehčenějším pokračování FlatOutu si konečně přijdou na své milovníci realističtějších závodů. Přichází totiž nový titul z dílny pozitivně profláknutých vývojářů ze SimBinu.

Ovšem slova o novém titulu beru záhy zpět. Záleží na úhlu pohledu. GTR Evolution, jak již název napovídá, není žádnou revolucí, ale „pouze“ evolucí. Zavádějící by také mohla být tři magická písmena „GTR“. GTR Evolution (PC)Dalo by se tušit, že před sebou máme titul z poličky stejnojmenné série tohoto švédského vývojářského týmu – není tomu tak. Místo toho tu vlastně máme datadisk k jinému počinu tohoto studia – RACE 07.

Jak už jsme u SimBinu zvyklí nemáme před sebou „prostou“ arkádu, nýbrž trochu serióznější závodění. Co se týče jízdního modelu, tak ten je v GTR Evolution zachován. Proč také měnit něco, co se již několikrát osvědčilo.

Model je tak dostatečně přísný k nováčkům a poměrně promíjivý vůči zkušeným závodním harcovníkům. Například takový déšť dokáže natropit pořádnou paseku s přilnavostí a ovladatelností vašeho vozu. Ovšem ani nováčci nejsou odstrčeni úplně stranou a díky široké škále nastavitelných voleb, co se reality týká, mají možnost do titulu snadněji proniknout.

GTR Evolution (PC)U závodů si standardně můžete nastavit obtížnost, počet kol a soupeřů, jestli chcete trénink, kvalifikaci a tak dále. Kromě toho můžete zapnout kontrolu trakce a stability, abs a jestli chcete řadit automaticky, nebo ručně. Nechybí možnost nejet závod na kola, ale na čas. Maximálně nastavitelný na 120 minut.

Ve hře opět není žádný mód kariéry a motivace se tak nevztahuje na obligátní odemykání nových vozů a tratí. Zde je motivací zajet co nejlepší čas a skvěle ovládnout vybraný vůz.

VIDEO

Tajně jsem doufal, že sebou GTR v názvu přinese i návrat závodnické školy – marně. Něco se však přece jen vrátilo – funkce race-line. Ano to je ta různobarevná čára, která nám ukazovala, kdy se má zabrzdit, kdy se zase můžeme rozjet, a tak dále. GTR Evolution (PC)V GTR Evolution je v trochu vylepšené verzi – například zvýraznění místa brzdění. Možnost jejího zapnutí je přístupná pouze v time attacku a můžete využít jak svoje vlastní, tak si stáhnout některé z internetu.

Tím se dostávám k novinkám jako takovým. Co vlastně nabízí GTR Evolution nového? Když se na to podíváme z rychlíku – není toho mnoho. Z lokálky se nám ale novinky začnou jevit sympatičtěji i přes svou poměrně nevysokou kvantitu. Takže, co to tu vlastně máme nového. Za prvé – tři tratě. Za druhé – návrat GT vozů. Za třetí – nový mód R-Cade Extreme. Plus ještě k tomu čtyři civilní vozy, přičemž každý má svou vlastní třídu. Ono „civilní“ by ale mohlo být zavádějící – jedná se totiž o Dodge Viper SRT/10, Audi R8, Gumpert Apollo a Koenigsegg CCX.

"Přeci jen, řídit například Formuli 3000 a pak přesedlat na jedno z GT aut, to je sakra rozdíl."

GTR Evolution (PC)GT vozy jsou rozděleny do tří skupin. Najdeme mezi nimi značky jako Aston Martin, Saleen, Dodge či Audi. Chybí však mnohými milované ikony – Porshe a Ferrari. Těžko říct, proč se do výběru nedostaly, a myslím, že vozy těchto značek by chybět neměly.

Žádná z GT soutěží nemá reálný základ a ani názvy stájí a ohozy jejich vozů nejsou reálné. Na druhou stranu nepůsobí nijak kýčovitě a SimBin si dal práci s tím, aby nebylo na první pohled jasné, že tohle prostě v žádné soutěži jezdit nemůže.

Přeci jen, řídit například Formuli 3000 a pak přesedlat na jedno z GT aut, to je sakra rozdíl. Hře přidání další specifikace neuškodilo, jen zůstalo na půli cesty a to je rozhodně škoda.

GTR Evolution (PC)Další novinkou jsou vozy kategorie WTCC Extreme – ty jsou kompletně z hlav šikulek ze SimBinu. Série WTCC Extreme nemá reálný základ a je výsledkem fantazírování. Přidejte si k běžným WTCC vozům nějaké ty koně navíc, širší bodykit a jste doma. Pokud někomu přišly WTCC speciály málo dravé, tak si dost možná přijde ve WTCC Extreme na své. Škoda jen, že vozy jsou pouze čtyři. Co se týče licence – jezdci i stáje jsou „vypůjčeni“ z klasického WTCC.

WTCC Extreme je někde mezi klasickým WTCC a specifikací GT. Laicky řečeno – je línější než GT, avšak díky tomu i ovladatelnější a více promíjí jezdecké chyby.

"Jak jsem již psal, nové tratě k těm stávajícím jsou pouze tři, ale jaké."

Dost možná přichází zlatý hřeb mezi novinkami. Jak jsem již psal, nové tratě k těm stávajícím jsou pouze tři, ale jaké. Tedy spíše jaká. Mezi novými okruhy je legendární Severní smyčka na Nürburgringu – Nordschleife - přes dvacet kilometrů dlouhá trať, která se stala svědkem nejedné nehody a několika úmrtí. GTR Evolution (PC)Jet na Nordschleife je doopravdy zážitek a než hráč trať alespoň trochu pozná, tak se nesčetněkrát vyseká. Mně osobně dalo ze začátku opravdu hodně práce zajet kolo na Nordschleife pod sedm minut.

Další přidanou tratí je „Nový Nürburgring“, který ve své zkrácené verzi hostí například závody DTM. Posledním je okruh vzniklý spojením obou výše zmíněných, což nám dává trať, jejíž délka sahá mírně přes 24 kilometrů.

Poslední z novinek je R-Cade Extreme – ano, název prozrazuje vše. Nový mód, ve kterém usednete za volant jednoho z vozů výše zmíněné třídy WTCC Extreme. To vše v odlehčeném jízdním modelu (pomocníky při řízení můžete vypnout, ačkoli jsou standardně zapnuty naplno). Nejvyšší počet soupeřů je značně omezený, ale to souvisí s akrádovitostí módu. Závod je pak omezen pouze na kvalifikaci a samotný závod. Nemohl jsem se zbavit pocitu, že R-Cade Extreme je zde spíše do počtu.

 Nürburgring

Legendární přírodní okruh pojmenovaný podle hradu a města Nürburg. Loni tomu bylo osmdesát let od jeho dokončení a během doby své existence prodělal mnoho změn. Původně se pro účely závodů používala severní i jižní trať, později se veškeré dění přesunulo pouze na trať severní – Nordschleife.

Dvacet kilometrů dlouhý okruh byl postrachem a zároveň výzvou pro mnoho závodníků. Kvůli své nebezpečnosti byl v sedmdesátých letech minulého století upraven. Ani to však nezabránilo jeho uzavření v roce 1976 po těžké nehodě jedné z legend formulového závodnictví.

Niki Lauda v úseku Bergwerk nezvládl své Ferrari, narazil do skalní stěny a vůz začal hořet. Díky rychlému zásahu několika dalších závodníků však přežil. I přes četné popáleniny se k závodům vrátil a rok na to získal titul mistra světa.

Pro českého člověka může být zajímavý a zároveň smutný fakt, že první závodník, který na Nürburgringu zemřel, byl v roce 1928 český jezdec Čeněk Junek.

V dnešní době se pro účely závodů využívá nový přes pět kilometrů dlouhý okruh, nazývaný též Nový Nürburgring.

Světový rekord drží na Nordschleife Stefan Bellof s časem 6 minut a 11 vteřin. Dosáhl ho ve voze Porsche 956.

zdroj: wikipedie

Po grafické stránce vše zůstalo při starém. Grafický engine už má nějaký ten rok a je to na něm znát. Modely aut jsou vynikající, ale okolí trati je už trošku horší. V rychlosti potřebné k závodu to sice až tak moc nepostřehnete, ale přesto by atmosféra mohla být o něco lepší. GTR Evolution (PC)Zvukům není co vytknout. Decentní hudba v menu a skvělý zvuk motorů zaslouží pochvalu.

Situace s GTR Evolution je poměrně jasná. Pro někoho, kdo hledá rozumný kompromis mezi Gridem a rFactorem je jasnou volbou. Komu by nestačila hra jednoho hráče má samozřejmě možnost vrhnout se do víru online závodění. Vše ale není tak ideální a je škoda, že spojení sérií GTR a RACE zůstalo někde na půli cesty s větším příklonem k druhé jmenované. GTR Evolution se dá koupit buď jako plnohodnotný titul s integrovaným RACE 07 nebo jakožto přídavek ke stejné hře.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

81 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 443 čtenářů

Témata: nehody, Apollo, Wikipedie


Nejčtenější

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.