Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Guild Wars 2 je další pokus o krále on-line her. Našlápnuto má dobře

aktualizováno 
Od vydání prvního dílu on-line Guild Wars uběhlo 7 let, druhý vyjde letos. Test betaverze naznačil, že hra klade důraz na akci a jde spíše cestou drobných vylepšení.

Guild Wars 2 je klasická on-line hra na hrdiny pro velký počet hráčů (tzv. MMORPG), která se už na pohled netají tím, že v tomto žánru díru do světa nechystá. Kopíruje zajeté mechaniky známé z World of Warcraft, potažmo StarWars: The Old Republic, avšak některé aspekty autoři vyšperkovali do detailu. Přidali také řadu inovativních (ačkoli drobných) prvků.

Největším lákadlem je možnost hrát bez nutnosti měsíčního předplatného. Zaplatíte jen za hru a hrajete. Na druhou stranu hra obsahuje "gem shop" (jde o nakupování za reálné peníze), čili by se z toho mohlo stát nepříjemné "free2play". Nicméně zatím zabudovaný on-line obchod působí jako místo jen pro opravdové fajnšmekry a běžný hráč by neměl být placenými vychytávkami nijak brzděn v postupu hrou.

Guild Wars 2

Začínáme výběrem postavy. K dispozici jsou lidé, Norni (též lidského vzhledu) nebo Charrové, což jsou docela nabroušené kočky, které nemají lidstvo v lásce. Každá rasa má svůj příběh a široké možnosti editace. Vzhled hrdiny si můžete vypiplat do detailu, vybírat smíte z osmi různých profesí a dokonce existuje možnost vytvořit příběh šitý na míru vašemu hrdinovi. Stačí zvolit svou minulost, charakter a podobně, což bude mít vliv na vaše dění ve světě. Nakonec se za své volby podepíšete.

Guild Wars 2 nabízí vše co ostatní on-line hry na hrdiny: obrovský svět, hromady obchodníků a počítačem řízených postav, aukce, achievementy, záchytné body a teleporty. Podívejme se tedy spíše na inovace, které nás příjemně překvapily.

Guild Wars 2

Základním pilířem hry je boj. Cestou narazíte na hory nepřátel a bojový systém hry naštěstí baví. Jenomže je to hodně akční záležitost a nečekejte desítky či stovky ukazatelů a ikon na herní ploše. Vystačit si musíte primárně se třemi sloty pro hlavní zbraň (2 pro vedlejší). A těch několik málo dalších? To jsou sloty pro speciální schopnosti v závislosti na profesi.

Na druhou stranu má každý typ zbraně jiné schopnosti, které je navíc nutno postupně odemykat. Hra tedy dává na výběr z hromady možností, které kryje za minimalistické uživatelské rozhraní. Někteří tleskáme, hardcore hráči možná spláčou.

Guild Wars 2 je živel, jenž překypuje akcí. Možná více než je u her tohoto typu zvykem. Úkoly jsou zábavné a nejde jen o otravné "přines, doběhni či zlikviduj".

Guild Wars 2

Základní příběh se odehrává v rámci samostatných instancí (což ale dělá hru značně fragmentovanou a často se načítá), nicméně většinou budete potřebovat neustále nabírat zkušenosti. A od toho je širý okolní svět a dobře zpracovaná mapa. Prvně se hodí najít ikonku dalekohledu. Daná postava vám potom "načte" vše o blízké lokalitě a hlavně kde hledat úkoly, což je cenný pomocník.

Úkoly jsou označeny srdíčky. Abyste získali potřebné zkušenosti, je třeba si získat na svou stranu co nejvíce domorodců, kteří jsou v nesnázích. A zde přichází na řadu zajímavá forma plnění úkolů: dostanete jich v rámci jednoho třeba rovnou pět najednou a je čistě na vás, na jakou činnost máte zrovna chuť (jestli zabíjet nebo něco sbírat). Zadavatel úkolu je rád za každou pomoc, a tak stačí naplnit ukazatel reputace. Akční přístup hry je navíc doprovázen úkoly, jež se objevují z ničeho nic (nikdy nevíte, kdy a kde je čekat).

Guild Wars 2

Autoři se snaží vnést do úkolů zábavu a zlikvidovat frustrující a nudné chvíle. Máte rádi hodně silných protivníků? Ani tady na nás Guild Wars 2 nezapomíná a s opravdu nebezpečnými a velkými nepřáteli se tu nešetří. Navíc se ve hře jen tak neztratíte. Mapa vždy ukáže to potřebné a dokonce na ní lze vidět i trajektorii, kterou jsme právě ušli. Díky tomu se můžeme vyhnout případnému bloudění.

Poněkud to ale "schytal" způsob vyprávění příběhu a úkolů. Videosekvencí je minimum, rozhovory probíhají téměř výhradně textově a nejsou přímo v krajině, nýbrž před jakýmsi pozadím, kde zrovna rozpravují maximálně dva aktéři. To je na dnešní dobu poněkud "béčkový" přednes.

Jak je poslední dobou zvykem, zemřít v MMO je pro tvůrce her noční můra (musí to být jednoduché, aby každý došel až na konec). V Guild Wars 2 už je to ale poněkud okaté. Jakmile zcela ztratíte zdraví, nezemřete, ale nejprve padáte k zemi a snažíte se vzkřísit "předsmrtnou" minihrou, jejíž náplní je klikat na ikony jako šílený. Pokud se stihnete schovat někam za roh, zdraví se rychle doplní. Stává se z toho trochu Call of Duty, avšak do jisté míry, proč ne. Odpadají díky tomu nekonečné starosti o lektvary.

Guild Wars 2

Po grafické stránce je to slast pro oko. Hudební doprovod nás nikterak ze židle nevytrhl, ačkoliv k podbarvení atmosféry dochází bezchybně. A některé z vás možná i potěší, že se den a noc střídá každou chvíli. Chceme-li si odpoledne zahrát na americkém serveru, nemusíme kvůli tomu u nás v Česku po celý den zatahovat žaluzie.

Fotogalerie

Co by to však dnes bylo za on-line hru bez soubojů mezi jednotlivými hráči? Protože trvala beta Guild Wars 2 jen dva dny, budeme se této problematice blíže věnovat v samotné recenzi.

Nyní jen naznačíme, že mód "Conquest" (dobývání a následné bránění teritorií) se hraje skvěle, rychle, akčně a je vybalancovaný.

Guild Wars 2 nastavuje laťku opravdu vysoko. Základní principy jsou zachovány a v mnohém vyšperkovány. Hra zabaví, neboť je plná akce a frustrace se za ten beta víkend nedostavila. Grafice a designu úrovní není vesměs co vytknout, a to vše "jen" za zakoupení plné verze? Zatím to vypadá velice slibně. Těšíme se.







Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.