Pokud jste již dříve žasli nad designem některých lokací v původní hře, tentokrát se nestačíte divit.
Autoři zareagovali na žádosti hráčů a při tvorbě vašeho alter ega nyní využijete rozšířené nabídky obličejů a účesů. Nemalých úprav se dočkají i schopnosti, jejichž současný počet (75 pro jednu profesi) byl zvýšen na rovných 100 pro každé povolání (kromě Assassin a Ritualist, u nichž stále zůstává 75). Vývojáři tak učinili z důvodu zavedení nových strategií boje a balancování starých známých profesí. Během hry můžete dokonce narazit na užitečné schopnosti, které jste dosud využívali pouze minimálně. Zkrátka a dobře, změna je život! S tím ostatně souvisí i nový herní styl nazvaný dynamická válka. Kontinent Cantha je obýván třemi různými národy, z nichž dva si navzájem nemohou přijít na jméno. V zemi zuří konflikt mezi temnými Kurzicky ve zkamenělých lesích a kočovnými Luxony, putujícími po nefritovém moři. Zdá se vám to dostatečně šílené? Kurzickové na první pohled překvapují aristokratickým vzhledem a zalezlí v temném hvozdu připomínají nebezpečné upíry. Luxoni naopak nezapřou lásku k cestování a jsou národem nebojácných lovců. Vy si samozřejmě budete muset vybrat, ke komu se přikloníte. Během hry totiž splníte různé úkoly, které postrčí k vítězství jednu či druhou stranu. Rovněž příslušnost vaší guildy zde sehraje velkou roli, neboť skupiny hráčů bránících stejný národ vytvoří velká společenství válčící proti znepřáteleným hrdinům a hrdinkám. Pravidelně bude docházet ke sčítání výsledků a podle toho se mezi územím Kurzicků a Luxonů posunou hranice. Klidně se tak může stát, že po několikadenní pauze zjistíte, že město donedávna ovládané vaší frakcí již patří druhé straně, což rozhodně nepotěší. Za dobývání budou hráči rovněž odměňováni - dostanou se ke speciálním elitním misím, získají přístup do extra tuhých lokací s nadílkou unikátních zbraní či předmětů a v ovládaných městech budou moci pořádat vlastní společné akce. Dojde tedy k prohloubení interakce s herním světem, což je v případě MMORPG rozhodně krok tím správným směrem. Pokud vás navíc hra za jednu stranu omrzí, založíte si další postavu (počet volných slotů bude při koupi Factions rozšířen na šest), zavítáte do nových lokací a vrhnete se na jiné úkoly.
Značným oživením známého herního systému jsou bezpochyby dvě nové profese, s nimiž si přijdou na své příznivci kontaktního boje i vyznavači temné magie.
Značným oživením známého herního systému jsou bezpochyby dvě nové profese, s nimiž si přijdou na své příznivci kontaktního boje i vyznavači temné magie. Assassin je na první pohled zabiják, který se soustředí na rychlou eliminaci nepřátel. V každé ruce třímá jednu nabroušenou dýku a spojuje útoky ve smrtonosná komba. Je rychlý jako blesk, dokáže se nepozorovaně dostat k nepříteli a stejně svižně od něj po úspěšném útoku zase pláchnout. V řadách protivníků způsobuje zmatek a hrůzu a rozhodně by neměl chybět v žádné pořádné partě hrdinů. To ovšem platí i pro druhého nováčka, kterým je Ritualist. Temný kněz pronikající do nehmotné roviny a povolávající mocné pomocníky poslouží jako útočný i obranný člen vaší party. Jeho duchové a démoni způsobují obrovská zranění a současně pečují o zdravotní stav spolubojovníků. Jistě si sami dokážete představit, kolik zajímavých kombinací vznikne, pokud tyto dvě nová povolání použijeme jako primární či sekundární profese. Láká vás mix Monk-Ritualist či Assassin-Warrior nebo máte chuť na něco úplně jiného? Stejně jako v původní hře budete i zde sbírat suroviny na nová brnění, na řadu přijdou boje s tuhými monstry za účelem získání těch nejlepších zbraní a nemine vás ani objevování elitních skillů, kterými pak ostatním vytřete zrak. To vše patří ke Guild Wars stejně jako PvP, které bude obohaceno novými arénami, kde se pustíte do křížku s ostatními hráči a budete muset čelit rovněž přirozeným nástrahám prostředí, jež mohou při troše nepozornosti zvrátit výsledek bitvy. Bojovat budete třeba v labyrintech tunelů nefritového moře, na krunýřích gigantických želv, na střechách přelidněné Canthy nebo v temném zkamenělém lese. Počet postav ve skupině se zvýší na dvanáct, což už dokáže zamotat hlavu nejednomu zkušenému bojovníkovi. A nemusí jít pouze o PvP - i v boji proti počítačem ovládaným nepřátelům se leckdy pěkně zapotíte. Čeká vás zhruba stovka nových monster, mezi nimiž najdete například obry nebo levitující chobotnice. A aby toho nebylo málo, v nových lokacích se pohybují i další zvířata, jež zaujmou hlavně Rangery, kteří si tak budou moci ochočit další miláčky.
Hudební doprovod je opět pod taktovkou slavného Jeremyho Soula, který se blýsknul skvělým soundtrackem pro RPG The Elder Scrolls.
Co se vizuálního zpracování týče, rozhodně si nelze na nic stěžovat. V první řadě musíme vychválit rozmanitost a design lokací, skvělé modely a animace nových monster a rovněž speciální efekty, kterých je hra během pokročilých soubojů plná. Grafický engine byl mírně vylepšen a nyní již plně podporuje efekty DirectX9. MMORPG Guild Wars: Factions tedy vypadá ještě o trochu lépe než původní hra, a i při tak vynikající grafice je neustále perfektně svižné i na stárnoucích počítačích. Hudební doprovod je opět pod taktovkou slavného Jeremyho Soula, který se postaral již o předchozí songy v Guild Wars a naposledy se blýsknul skvělým soundtrackem pro aktuální pokračování legendární RPG ságy The Elder Scrolls. Abychom však stále jen nechválili, musíme si postěžovat na absenci pořádné aukce. Nákup a prodej spojený s otravným pokřikováním spoustě hráčů už značně leze krkem.Index očekávání: 85%