Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Guild Wars - revoluční MMORPG?

  12:00aktualizováno  4:18
Online hra, na níž pracují tvůrci Warcraftu a Diabla - to jsou Guild Wars, které by navíc neměly vyžadovat měsíční poplatky a nabídnout skvělou a především akční hratelnost.

Guild Wars
Výrobce: ArenaNet
Vydavatel: NCSoft
Datum vydání: léto 2004
homepage
Guild Wars Online her, lépe řečeno jejich MMO variant neustále přibývá a dá se říci, že každý zkušenější vývojář se s nimi dříve nebo později začne zabývat. Takový NCSoft si na nich ale postavil živnost a na letošní rok má připravenu hned velice slušnou řádku těch nejočekávanějších masivně multiplayerových her jako je City of Heroes, Lineage 2 nebo například Guild Wars, jemuž věnujeme dnešní článek. Hra vzniká na půdě vývojářského studia ArenaNet, jež na první pohled není ani trochu známé, stačí však zmínit reference zakládajících členů, kteří se podíleli na valné většině projektů velice dobře známé společnosti Blizzard, a už začíná tuhnout krev v žilách nejen protřelým diablistům, ale i příznivcům MMOG žánru, jelikož chlapíci z ArenaNetu se ještě stihli podílet na horečně očekávaném titulu World of Warcraft a většinu z jeho předostí by chtěli použít i ve své pod novým jménem vznikající prvotině. Samozřejmě, že nepůjde o žádný klon a Guild Wars nabídnou více než hodně originálních prvků, přesto jsou zkušenosti na tak velkolepé hře jakou WoW dozajista je, k nezaplacení a byla by minimálně škoda jich nevyužít. Guild Wars

Již jsme si řekli, že hovoříme o MMO hře, ale jak víme, tak poslední dobou se začínají tyto tituly vyskytovat ve všemožných podobách, tudíž si musíme trochu upřesnit zařazení. Když prozradíme, že půjde o víceméně RPG koncept, jistě se již většina z vás začne mlsně olizovat. Ovšem, pokud patříte k příznivcům sáhodlouhého tvoření postavy, tak jak to známé z většiny role playing záležitostí, budete nutně zklamáni, jelikož, přestože zde něco podobného existuje, jedná se veskrze o rozhodování stran vizuality, takže si zvolíme pouze pohlaví a rozličnými prostředky upravíme i vzhled hrdiny k obrazu našemu. To proběhne v závislosti na zvolené rase, které sice mohou mít minimální dispozice k té které vlastnosti, ale ani omylem nepůjde o nic fatálního, natožpak konečného. Tím to ale končí – žádné třídy či povolání, tohle všechno ovlivníte až svým chováním ve hře. Podobný přístup se dá jedině s povděkem kvitovat, samozřejmě tedy v případě, že bude dobře implementován a hra se nakonec pokaždé nezvrhne víceméně stejným směrem. Guild Wars Něco podobného u Guild Wars snad nehrozí a formování vypracované postavy takzvaně „za běhu“ bude náležet k největším přednostem i jinak nadějného titulu. Musíme však prozradit, že podobnou cestou se vrhá více a více her, takže Guild Wars jdou vlastně s proudem a když se na podobný systém orientuje tolik proslulých vývojářů, tak vlastně ani nemůže jít o nic špatného. Na hře bude jasně vidět, s jakým typem her mají tvůrci nejvíce zkušeností. Ano, chápete správně, mělo by jít o výrazně akční zábavu, tentokrát však okořeněnou výraznými prvky RPG. Neustále by se něco mělo dít a rozhodně se nestane, že byste narazili na nějaká hluchá místa. Již na počátku hry se velice rychle zorientujete a navolíte místo, kde chcete své dobrodružství započít. Poté se již roztáčí skutečně rychlá kolesa jednoduchého děje, který prostě táhne a nutí hráče se formovat do skupin. To by ostatně měla být jedna ze základních vlastností hry. Komunikuje se především ve městech a za jejich branami probíhají líté boje. Na monitoru se nachází mapka, na níž stačí vybrat nějaké místo a kliknutím se na něj přemístit. Dají se tak nalézat grupy hráčů, kteří se zrovna vypravují na nějaký ten questGuild Wars a potřebují posilu. Verbování nových charakterů bude probíhat zcela primitivně, a to jen několika rychlými kliky. Autoři se svými plánovanými akcemi chystají vytvořit pospojitou komunitu, která by spolupracovala a neodmítala zbytečně nabídky. Vytvoření, byť větší, skupiny by tak mělo být otázkou maximálně několika minut. To samozřejmě bude záviset i na hráčích, ale jiné online hry již dokázaly, že o komunitu je třeba se starat, aby se vyvíjela.

Jak jsme již řekli, postava se bude vyvíjet v průběhu jejího tažení, kdy bude experimentovat s nejrůznějšími bojovými třídami a nakonec si i nějakou z nich vybere. K dispozici budou například ranger, bojovník, mág, nekromancer a další veskrze známé fantasy variace. Zpočátku se budeme jen rozkoukávat a penalizace za časté změny stylu nebude veliká, ovšem časem, jak se postupně budou kupit úrovně nad desátou příčku, přijdou i závažnější rozhodnutí, která již výrazně ovlivní celý zbytek hry. Postupně si prostě jednu z tříd budete muset zvolit, i když by mělo Guild Wars být možné hrát za jakýsi mix všeho možného, ale jak víme, efektivnost se v takovém případě blíží nule. Velkou část hry si zahrajeme jen s jednou profesí, ale pro vytrvalce, kteří si hru zamilují, což by nemělo být těžké, přibudou s vyššími úrovněmi další a nutno říci, že značné možnosti vylepšení v podobě dalšího povolání. Je to více než logické, protože přes všechny sliby musí Guild Wars vzhledem ke své nátuře upadnout do stereotypu, stejně jako se to stalo u Diabla 2. Proto se časem trochu přeorientujeme a vytvoříme třeba specifický mix dvou tříd, s čímž přijdou nové schopnosti a vlastnosti. Ve hře by mělo být přítomno až 300 dovedností a pro některé z nich bychom jen těžko hledali adekvátní přídavné jméno, potažmo citoslovce vyjadřující údiv nad mocí takové síly. Časem jsou přislíbena další rozšíření, čímž pádem bychom se lehce mohli dočkat dvoj- či třeba trojnásobného počtu nejrůznějších umění. Jejich význam by se sice v takovém případě trochu prolínal, ale již teď je jasné, že získávání vypečených skillů bude vedle zbraní a vůbec vybavení jednou z nejvýznamnějších dlouhodobých motivací hratelnosti. Guild Wars

Jak jsme již zmínili, více než co jiného bude tvorba úderného jednotky o více hráčích. Možná ještě důležitější schopností bude schopnosti namíchání členů, lépe řečeno jejich schopností, skupiny. Základem úspěchu pak bude dobrá spolupráce příslušníků toho kterého týmů. Doplňování se v oblasti magie či boje bude primární esencí úspěchu. Co se týče přibírání nováčků, nemusí se bát ti, ani zkušenější hráči, kteří by se s jejich zdlouhavým výcvikem nechtěli zdržovat. Vzhledem k zmíněné „akčnosti“ se totiž hráči budou vyvíjet poměrně rychle a slušné úrovně dosáhnou již po několika splněných questech. Ve spolupráci s pokročilejšími pařany pak budou zkušenosti sbírat ještě rychleji, především pak v případě, že si za vzor vyberou hráče s podobnými preferencemi jako mají oni. V takovém případě dojde k jakémusi odkoukávání a několikanásobně rychlejšímu učení. Problémy snad nenastanou ani s rozdělováním zkušeností či pokladů. To bude probíhat rovnoměrně, takže si nikdo nebude moci stěžovat na nepříjemný šizunk. Autoři Guild Wars se snaží využít jedné, čím dál tím více používanější serepetičky, jíž je vytváření tzv. soukromých dobrodružství pro jednotlivé partičky, v horším případě však i jednotlivce. Jednoduše se z celkového a hlavního světa pomocí speciálních portálů přenesete do speciálně vygenerovaných arén, kde dostanete zadaný quest, jehož obtížnost bude více než co jiného záviset na dosavadních zkušenostech jednotlivých členů a v neposlední řadě také jejich množství. Nemusíte se tak bát nevyřešitelných soubojů, ale nečekejte ani procházku růžovým sadem. Půjde o příjemnou výzvu a v případě, že zahynete, se v mžiku, díky menší rozsáhlosti propírané lokace, budete moci přemístit v plné síle zpět do hry. Do soukromých questů nebude mít přístup žádný další nezaregistrovaný dobrodruh, tudíž nedojde k nepříjemným situacím, jež jsou spojeny s doděláváním monster hráči, kteří se třeba na dlouhém souboji jinak vůbec nepodíleli, čímž také samozřejmě shrábnou zkušenosti, případně i cenné předměty. Navíc bude zcela jednoduše možné generovat originálně vyhlížející lokace, které nemusí korespondovat se vzhledem krajiny, v níž se perzistentě a fakticky nacházíte. Skvělé je také to, že si budeme Guild Wars vybrat, zda se zúčastníme obřích guildovních válek nebo vezmeme zavděk komornější akcí, která však může nabídnout větší odměny. Ve hře budou přítomny i NPC postavy, jež vás krom úkolů zasvětí i do tajů víceméně jasného a předvídatelného příběhu, který se ale prostřednictvím autorů bude dynamicky vyvíjet. Guild Wars by měly nabídnout i nějakou tu single hru, ovšem vy bez pořádného připojení se neradujte, jelikož pořád budete muset být připojeni na serverech ArenaNetu. Sice není jasné, proč by někdo v takovém případě hry pro osamocence využíval, ale rozhodně příjemné je zjištění, že zkušenosti získané ve všech přístupných módech, tedy i v tom singlovém, se promítnou do charakteristik globálně používané postavy.

Možná tím nejlepším, čímž si Guild Wars chtějí získat davy hráčů bude nepřítomnost měsíčních a s rukou na srdci, i nepříjemných poplatků. Za hru zaplatíte jen jednou, a to v obchodě, poté se již budete moci oddávat nekonečným válečným výpravám. Otázkou však je, jak to tvůrci chtějí utáhnout. Vždyť ani obří firmy typu Sony si nemohou dovolit vzdát se tak významného příjmu, který mimochodem Guild Wars zajišťuje plynulý chod hry. Je totiž nutné platit designery, aby udržovali svět živý a uvěřitelný, navíc něco stojí i provoz serverů. Na druhé straně si ale vzhledem k absenci měsíčních poplatků krabici s hrou koupí jistě více lidí. Tvůrci tento krok vysvětlují tím, že tvoří technologii, jejíž udržování nebude tak drahé a bez poplatků se obejdou. My musíme přidat, že přestože se jedná o zajímavý projekt, nebude asi tak rozsáhlý jako třeba Everquest nebo Star Wars: Galaxies. Ovšem to neznamená, že bude nutně horší, spíše hustěji zaplněný s orientací na soukromé zakázky. Takový nenáročný systém však může padnout do oka mnoha hráčům. Podívejme se na stařičké Diablo 2, jež je denně pařeno tisíci hráči, a to toho Guild Wars nabízejí mnohonásobně více. Chystá se i skvělá grafická stránka, která by se měla vyrovnat těm nejlépe vyhlížejícím titulům. Fantasy svět se z obrázků nejvíce podobá World of Warcraft, což rozhodně není urážka. Guild Wars

Dohromady to tak vypadá více než slibně. Možná nepůjde o zcela ryzí masivní multiplayerovou gamesu, ale většinu rysů s nimi Guild Wars budou mít společné. Mnohem více ale potěší finanční nenáročnost, jaká se u podobných projektů jen tak nevidí. Jednoduchá hratelnost trochu připomínající click-fest a především tuny předmětů a dovedností – to jsou v dnešním světě jasně viditelné přednosti, které dokáží zabavit na dlouhou dobu. Pokud navíc tvůrci nelžou a budou se o svůj svět starat a dynamicky ho rozvíjet, máme se na co těšit. A pokud byste v úspěch přesto nevěřili, připomeneme vám, že NCSoft patří v oboru k nejúspěšnějším a ex-Blizzardi přeci taky nejsou žádná ořezávátka.

Index očekávání: 8/10

Autor:




Nejčtenější

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech slibuje, populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Další z rubriky

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.