Gunship! - skvělé vrtulníky od Microprose

12:00aktualizováno  9. července 2001 3:49
Po nedávno uveřejněné recenzi na hardcore vrtulníkový simulátor Enemy Engaged: Comanche vs. Hokum se dnes podíváme na zoubek jeho největšímu potenciálnímu konkurentovi, výtvoru z produkce simulátorové legendy Microprose - Gunship!
Gunship!

Milovníci vrtulníkových simulátorů mají letos obzvláště bohatý rok. Nestává se totiž často, že by se v krátkém sledu na pultech objevily tři tak specifické hry, jakými simulace bojových helikoptér bezesporu jsou. Po Enemy Engaged: Comanche vs. Hokum, o kterém jste si mohli přečíst před nedávnem, a Ka-52 Alligatoru, o kterém si pro změnu přečtete příště, se dnes chci věnovat nejnovější z nich, Gunshipu z produkce legendy na poli leteckých simulátorů - Microprose.

Lid simulátorový se v zásadě dělí na dvě základní skupiny. První z nich jsou simulátoroví fanatici, kteří ještě před instalací hry nastudují nazpaměť veškeré takticko-technické charakteristiky, historii vývoje a rozdíly mezi jednotlivými verzemi a subverzemi simulovaného stroje, jakož i jeho chování ve všech režimech letu. Fakt, že ve hře spadli do vývrtky při rychlosti o 5 km/h vyšší, než by spadla předloha, je pak pro ně důvodem k totálnímu zatracení hry. Druhou skupinou jsou laici, kteří nerozeznají Sidewinder od Pavewaye a Abrams je pro ně jméno starozákonního proroka (nehledě na to, že většinou tyto pojmy v životě ještě neslyšeli). Tito hráči většinou hrají simulátory pro pocit, aby se alespoň na chvíli mohli cítit jako Tom Cruise v TopGunu a přílišná složitost hry je děsí. Gunship! Ke škodě nás hardcore virtuálních pilotů je druhá skupina daleko početnější, a podle neúprosných zákonů trhu se vydavatelé her tudíž zaměřují především na ně. Vývojáři z Microprose však hrdě prohlašují, že jejich Gunship dokáže uspokojit obě jmenované skupiny hráčů. Podívejme se tedy, jak se jim podařilo své sliby splnit.

Po instalaci nám hlavní menu hry zcela nepřekvapivě nabídne klasické simulátorové volby - "Nečum a leť" (Fly now!), "Nejdřív se to troubo nauč" (Training), "Tady se bojuje, vojáku" (Single battle) - zde i se sympatickou podvolbou "Když se ti to nelíbí, tak si udělej lepší" (Battle Builder), a samozřejmě "Jak jsem vyhrál válku" (Play Campaign). Kampaň je k dispozici jedna jediná, s již otřepaným scénářem "Kterak Ivan do Evropy vstupoval (na tanku)..." - hrdinná ruská armáda se vydala proradnému Západu vysvětlit, že s ruským medvědem neradno žertovati (postkomunistické hordy ohrožují základy demokratického uspořádání v Evropě - podle toho, která strana je vám milejší). Bojující strany máte na výběr celkem čtyři -ruského agresora a tři věrné NATOvské spojence - Američany, Brity a Němce. Každá z bojujících stran má ve výzbroji svůj vlastní typ bojového vrtulníku, takže si můžete zalétat celkem ve čtyřech strojích - Američané sází na osvědčenou klasiku McDonnell Douglas AH-64 Apache, Gunship! Angličané překvapivě rovněž na Apače (ale né toho jejich, ale náš, britský - licenční Westland Apache). Rusové nakonec podlehli zákulisním tahům firmy Mil a nasazují do výzbroje Mi-28 Havoc. No a naši západní sousedé nám dovolí si zalétat (poprvé v počítačovém simulátoru) s "evropským" prototypem Eurocopter PAH-2 Tiger. Bonbónkem je pak skutečnost, že posádky jsou namluveny nejen v angličtině, ale i v jazyce osádky, tzn. i německy nebo rusky. Kampaň je poměrně propracovaná, hratelnosti přispívá i možnost pojmenování a výběru členů osádek, kteří jsou podle úspěšnosti v jednotlivých misích povyšováni a téměř RPGčkově jim rostou dovednosti a bojové zkušenosti (a pokud bude četař Polachov mířit tak blbě jako minule, letěl se mnou naposled a bude degradován na vojína a přeřazen do plukovní kuchyně...).

Ale vzhůru do kokpitu! Tedy spíše do kokpitů - ve hře máte možnost si vybrat, zda chcete zaujmout pozici pilota nebo střelce/operátora zbraňových systémů, přičemž druhá pozice je ovládána počítačem. Ne vždy sice počítačem ovládaný spolubojovník dělá zrovna to, co byste od něj očekávali a je mu třeba pomoci přímým povelem (četař Polachov si teď asi myslí svoje o "tom debilovi za kniplem, který změní směr zrovna když se mi povedlo toho Abramse konečně zaměřit"). A jak je na tom proklamovaná realističnost? Gunship! No, upřímně řečeno, nic moc - i na nejrealističtější nastavení obtížnosti je váš vrtulník až neskutečně obratný a Newtonovy zákony (zvláště pak ten o setrvačnosti) mu mnoho neříkají. To, že všechny čtyři vrtulníky mají prakticky shodné letové vlastnosti (což u jejich skutečných vzorů nepředpokládám), je pak jen zanedbatelný detail. Můj dojem je, že volba Simulation se od volby Arcade liší jen tím, že ve "realistické" volbě si musíte ovládání vrtulníku (kolektiv, vyrovnávací rotor, otáčky motoru) opravdu hlídat, zatímco ve volbě Arcade se dá v pohodě létat pouhým kniplem a soustředit se jen na střelbu. Apropó, střelba - výzbroj vrtulníku je poměrně realisticky ztvárněná (u neřízených raket si dokonce můžete vybrat, jaké bojové hlavice chcete použít, a jak mají být naskládány do raketnice). Bohužel realističnost efektivity jednotlivých zbraní taky není to pravé ořechové - donedávna jsem si myslel, že rozstřílet kanónem zděný domek dokáže jen Železný orel. A co mě opravdu srazilo ze židle, byl grafický ukazatel poškození - při zásahu vašeho stroje se objeví proh jako u bosse v nějaké arkádě, na kterém vidíte, jak vám ubývá život...

Grafika - jedním slovem nádherná... Krajina vypadá přesně jako u vás doma za humny (děj příběhu se odehrává ve východní Evropě, v některých misích dokonce přímo nad územím Čech, Moravy, Slezska a Slovenska tiež). Gunship! Pro ty z vás, kteří bydlíte ve městech, jsou připraveny i lety nad "hustou panelovou zástavbou", takže si můžete vyzkoušet pocity ruských pilotů nad Grozným (nebo skinheadských pilotů nad Chánovem). Dokonce jsou vymodelovány i lesy s jednotlivými stromy (sice jen bitmapově, ale pořád je to lepší než ten jednolitý černozelený monolit, o který se pravidelně rozbíjím při pokusu o nouzové přistání v European Air War). Velice potěšujícím zjištěním (alespoň pro mne), byl fakt, že se celá ta grafická nádhera uspokojivě hýbe i na mém už tolikrát proklínaném PII-233...

A shrnutí? Ti z vás, kteří kladete důraz na realističnost letového modelu, budou asi Gunshipem zklamáni (ale vy už asi stejně létáte Enemy Engaged, že jo?) A vy všichni ostatní, kterým se EE zdá moc "sofistikovaný", neváhejte!!! Tolik zábavy v tak skvělém zpracování, navíc stále ještě s relativně dostatečnou mírou realističnosti, nikde jinde nenajdete...

Gunship!
Výrobce: Microprose
Distributor: Hasbro