Half-Life 2 Episode Two
Rok a půl se s rokem a půl sešel a máme tu dáreček v podobě druhé epizody k Half-Life 2. Kdo jste nehráli první epizodu, mazejte do obchodu a od druhé dejte prozatím ruce pryč a kdo jste nehráli Half-Life 2, nemazejte do obchodu ale do kouta, klekněte si tam na připínáčky a proste Velkého Pařana o odpuštění, protože tohle je do nebe volající drzost. Pokud už tedy dál čtou jen ti, kdo mají dvojku i s první epizodou propařenou, můžu pokračovat. Stejně jako E1 končila pár minut po konci původního HL2, tak i E2 končí okamžitě po E1. Po havárii vlaku, kterým naši hrdinové odjížděli ze City 17 se Gordon probouzí, jako správný drsoň beze slova vstává a s pomocí Alyx leze z trosek vagónu. Hlavní úkol pro následujících několik hodin je bezpečně dopravit důležitá data do základny rebelů a přestože ta je jen několik kilometrů vzdálená, přihodí se toho cestou moc a moc, ale popořadě.
Když se daří, tak se daří
Náplň E2 je poněkud odlišná od E1. City 17 uvidíte maximálně z dálky a většina hry se odehrává kus od něj. První část hry strávíte většinou v podzemí při hledání speciální látky pro Alyx (kvůli čemu raději neprozradím, pokud jste pozorně sledovali všechny trailery, už to stejně víte a vám ostatním nechci zkazit příběh). Tato část je bohužel to nejnudnější, co E2 nabízí (dokonce bych si troufl říct, že je to nejnudnější z celé ságy HL). Procházení velice úzkých chodeb a střílení Antlionů a jejich nové tužší odnože, plivající dávky nepříjemného jedu, mi opravdu nepřišlo jako kdoví jaká zábava, ale až přes tohle přejdete, čeká vás další úžasné dobrodružství, od kterého se neodtrhnete. Druhá a nejdelší část je jízda v bugině do základny rebelů. Samozřejmě to nebude žádná pohodová projížďka se zastávkou u Gift Shopu, ale Combine na vás pošlou ozbrojený vrtulník, nalíčí nějakou tu past, no prostě nuda nehrozí. Poslední a nejkratší část je finální obrana základny před invazí Striderů a Hunterů (jeden ze dvou nových nepřátel), která je naprosto strhující a svou nervy drásající atmosférou se řadí mezi ty nejintenzivnější zážitky, jaké Half-Life vůbec nabízí. Odměnou za její úspěšné odražení vám bude úžasný a emotivní konec, u kterého ukápne slza nejednomu pařanovi.
Hra je rozdělena do sedmi kapitol a dohrát se dá v průměru za nějakých šest, maximálně sedm hodin. Je to sice o něco víc, než u E1, ale ne o moc. Slibovaný dvojnásobek oproti E1 se tedy rozhodně nekoná, ale na epizodu to není tak strašné jako minule. Bodíky k dobru si však E2 připisuje za znovuhratelnost. Po prvním dohrání doporučuji okamžitě začít novou hru a povolit mód vývojářských komentářů. Nad těmi jsem se sice už rozplýval v recenzi na E1, ale nemohu jinak, než to zopakovat. Komentáře od samotných vývojářů jsou něco, co dává hře úplně jiný nádech, dozvíte se v nich, jak byla řešená následující scéna, jaké s ní byly původní plány a problémy apod. Občas je až s podivem, s čím vším mohou být při tvorbě hry potíže. Druhý důvod ke opětovnému rozehrání jsou odměny neboli Achievements. Během hry tak dostáváte úkoly (porazit DOGa v závodu, přejet buginou určitý počet zombieků apod. a za jejich splnění jste ohodnoceny body. Dle mého názoru se tento systém velice osvědčí a rád bych ho viděl i u jiných her. Snad časem.
Valve = bohové skriptů. Platí to stále?
Rozhodně ano. Prakticky celou dobu jste bombardováni nejrůznějšími úkazy, efekty a scénami „za sklem“, které vypadají přirozeně a přestože víte, že je nezpůsobuje dokonalá umělá inteligence a ultramoderní engine, dobře se na ně kouká a atmosféra je hustá jak beton. Sice budete vědět, že se při druhém hraní stane přesně totéž, ale na to už jsme u série Half-Life přece zvyklí. Občas sice budete mít pocit, že už se Valve opakují, ale v zápalu bojů na to rychle zapomenete. Díky tomu také hra neskutečně rychle odsýpá a než se nadějete, máte druhou epizodu dohranou na jeden zátah a brejlíte na závěrečné titulky, tomu se říká atmosféra.
Stejně jako v případě první epizody, i zde strávíte většinu hry v něčí společnosti. Nejprve s Alyx, poté s přátelským Vortigauntem a poté zase s Alyx. Jejich umělá inteligence je na špičkové úrovni, nikde se nezasekávají, nelezou vám před hlaveň a sami se o sebe umějí postarat. Většinu vašeho snažení komentují nejrůznějšími hláškami a když už si myslíte, že vás nemůžou překvapit, okomentují něco, co považujete za úplnou samozřejmost. Uvedu příklad – v podzemí za doprovodu Vortigaunta jsem viděl díru v zemi, na jejímž dně nebylo evidentně vůbec nic zajímavého, ale přesto do ní vedl žebřík. Slezl jsem tedy dovnitř, abych měl jistotu, že tu nenechám něco užitečného a když jsem vyšplhal zpátky nahoru, prohlásil Vortigaunt: “A proč jsi tam dolů jako lezl? No skutečně neexistuje díra, kterou by Freeman neprozkoumal.“ Podobné hlášky budete slýchat prakticky celou dobu a kromě skvělé mimiky obličeje a výše zmíněné umělé inteligence dávají pocit, že opravdu cestujete s někým živým.
Epizodu dvě pohání opět starý osvědčený engine Source, na kterém lidičkové z Valve neustále pracují a vylepšují ho k dokonalosti. V některých
|
Verdikt: Half-Life 2: Episode Two je další povedené pokračování skvělého příběhu Half-Life 2 a pokud jste jeho fanoušky, rozhodně si E2 užijete. Oproti E1 nabízí krapet delší herní dobu a i celková atmosféra mi přišla o ždibíček lepší. Hře se dá vytknout kromě té délky (která je ale na epizodu celkem dostatečná, jen škoda, že ten vývoj trvá tak dlouho) maximálně trošku slabší první třetinu v podzemí, ale to je tak všechno. Pokud si třetí epizoda udrží stejnou atmosféru, máme se na co těšit. Už aby to bylo.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 1230 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam
Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...