Zdá se to neuvěřitelné, ale hra Half-Life od společností Valve a Sierra vyšla již v roce 1998, tedy před celými třemi lety. Přesto stále patří mezi nejlepší představitele svého žánru, o čemž svědčí nejen obliba známého Counter-Striku, ale i skutečnost, že se každou chvíli objeví nějaký nový mod. Většinou se jedná jen o slabé úpravy enginu a nové mapy, ale není to až tak dávno, kdy vyšla např. kompletní konverze s názvem Gunman Chronicles, jež se také dočkala zaslouženého úspěchu. Je to ale již zhruba rok, kdy nám tvůrci Half-Lifu nabídli naposledy nějaký datadisk nebo expansion pack. Mnozí hráči se již dokonce začali obávat toho, že žádné oficiální pokračování již nebude. Naštěstí již koncem března bylo jasné, že se dočkáme další epizody, kterou její tvůrci pojmenovali Half-Life: Blue Shift.
Následovalo několik měsíců netrpělivého očekávání, které zvláště pro pravověrné halflifisty znamenalo opravdová muka. Několik dní před oficiálním zahájením prodeje se však na internetu začínaly objevovat první recenze, a ty se v žádném případě nenesly v pozitivním duchu. Ozývaly se hlasy kárající tvůrce za krátkou herní dobu, nedostatek inovací, absenci multiplayeru a mnohé další prohřešky. Jak to tedy je? Je Blue Shift opravdu tak špatný, jak o něm někteří lidé říkají, nebo za nepříznivé hodnocení může často jen nereálně vysoké očekávání, které nebylo v lidských silách splnit? Jedná se jen o další snahu, jak z nás vymámit peníze, nebo se tvůrci upřímně snažili nabídnout nám kvalitní zábavu?
Pravda je asi někde uprostřed. Je totiž třeba si uvědomit, že původně se Half-Life: Blue Shift na PC objevit vůbec neměl. Tato nová epizoda byla vyvíjena exkluzivně pro platformu Dreamcast, na které se dosud žádný Half-Life neobjevil. Ostatně, až do této doby byl Half-Life výhradně pécéčkovou záležitostí a právě Blue Shift měl být oním revolučním průlomem. Pak však došlo k něčemu, co neočekávali ani hráči, ani vývojáři. Společnost Sega oznámila, že v březnu roku 2001 končí s výrobou Dreamcastů. To znamenalo, že mnohé vývojářské společnosti začaly přehodnocovat svoje plány a většinu svých projektů pro DC buď zrušily, nebo je začaly převádět na jiné platformy. A přesně to byl osud Blue Shiftu. S čím nikdo nepočítal, byl fakt, že ačkoliv by na Dreamcastech byl žhavou novinkou, pro majitele PC bude spíše mlácením prázdné slámy...
Nelamme však nad nejnovějším dílem společností Sierra a GearBox Software hůl. Stále se jedná o precizně zpracovaný datadisk jedné z nejlepších her svého žánru a jako na takový je zapotřebí na něj nahlížet. Někdo sice tvrdí (pár takových názorů se již objevilo), že se jedná vlastně jen o mírně upravený Opposing Force se stejnými nepřáteli, stejnými zbraněmi, podobnou zápletkou... Naštěstí to není tak docela pravda. Příběh je nový, ale jedná se pochopitelně stále o Half-Life a odehrává se v komplexu Black Mesa. Navštívíte však zbrusu nové lokace, takže nebudete probíhat důvěrně známými místnostmi. Ocitnete se v roli B. Calhouna, člena zdejší ochranky, který jde normálně ráno do práce, oblékne se do uniformy, vyfasuje zbraň a odejde vyřešit rutinní záležitost do sousedního sektoru, kde je vtažen do překotného víru událostí, jež se chvíli zdají být jako zlý sen a chvíli jako... jako ještě horší sen.
Jak asi tušíte, Blue Shift se odehrává ve stejnou dobu jako původní Half-Life i Opposing Force, tedy krátce po otevření dimenzionálních vrat mezi dvěma světy. Pochopitelně budete stát proti stejným protivníkům a ani váš arzenál nebude příliš rozdílný. Jakmile se však dostanete dostatečně daleko, opustíte nejen brány výzkumného komplexu, ale i hranice tohoto světa. Váš úkol vás totiž zavede až do oné druhé, lidstvu nepříliš přátelsky nakloněné dimenze. A až se z ní vrátíte, tak stále ještě nebudete mít zdaleka vyhráno - i nadále budete obklopeni nejen vojáky, kteří mají za úkol zničit v Black Mesa vše živé, ale i oněmi stvůrami "odjinud". Čeká vás tedy ještě jeden teleport do neznáma...
Protože se nejedná o klasickou FPS, ale o Half-Life, nepočítejte s tím, že byste se setkali s horami tupých nepřátel, jež na vás útočí absolutně bez rozmyslu. Toho se dočkáte maximálně u oněch polozvířecích příšer z jiné dimenze, ale vojáci postupují jako praví profesionálové. Kryjí se, zaklekávají, vyhledávají úkryt, zasypávají vás granáty... Zkrátka nebudete mít nijak jednouchý úkol. Ale pochopitelně i na jejich AI by se našly nějaké mouchy. Valnou většinou však budete muset postupovat opatrně, abyste to byli právě vy, kdo spatří toho druhého jako první. Pokud se budete tímto pravidlem řídit, nebude vám likvidace nepřátel činit až takové problémy. Spíše se připravte na plnění různých úkolů, u kterých čas od času nemusí být tak úplně jasné, jak to máte hergot ksakru provést. Na to jsme si však u Half-Lifu již dávno zvykli :o).
Blue Shift má ale jednu zásadní vadu na kráse. Řeči o tom, že průměrně zkušený hráč bude schopen (pokud se někde nezasekne, pochopitelně) dohrát celou epizodu za několik hodin, jsou bohužel pravdivé. Jakmile přijdete hře na chuť a budete chtít vědět, co bude pokračovat dál, přichází konec. Příčinou tak krátké herní doby je pravděpodobně ono konvertování z Dreamcastu. Těžko si představit, že by bylo na konzoli možné ukládat si hru v libovolný okamžik, jak jsme zvyklí z PC. Pokud by tedy byl použit klasický systém checkpointů (na Half-Life snadno použitelný), herní doba by se nám rapidně prodloužila. To snad bylo i původním záměrem tvůrců.
Vývojáři tedy nakonec stáli před nepříliš příjemným rozhodováním. V březnu tohoto roku měli v rukou téměř dokončenou dreamcastovou verzi Half-Lifu. Trh s konzolemi od Segy však přestal být lukrativním. Aby tedy získali alespoň část svých peněz zpět, přepracovali Blue Shift na PC, protože to byla nejjednodušší konverze, jaká byla možná. Zde však nemohl Blue Shift vystupovat jako plnohodnotný titul, dokonce i na samotný datadisk jej bylo trošku málo... Tak k němu byl přidán datadisk Opposite Force s tím, že kdo jej již vlastní, může dostat zpět část ceny nově zakoupeného CD. Blue Shift je navíc distribuován s tzv. High Definition Packem, který mírně vylepší grafiku, ten ale bude brzy stejně přístupný všem. Položme si tedy otázku: je to za naše peníze dost, nebo se koupě Blue Shiftu nevyplatí?
U nás ještě není Blue Shift v prodeji, takže se můžeme řídit pouze zámořskými cenami. Tam ale matematika funguje více než dobře. Nový datadisk by se měl prodávat za 30 dolarů, přičemž kdo má doma originál Opposing Force, získá třetinovou slevu. Zaplatí tedy 20 dolarů a dostane poměrně zdařilý, ačkoliv nepříliš dlouhý datadisk. Za stejnou cenu jsou však v prodeji mnohem horší tituly - stejně by měl například stát děsivý projekt 3D WW II, o němž jsme psali včera. Ale i tak lze souhlasit s tím, že hráč, který vlastní všechny předchozí Half-Lify, si příliš zábavy neužije. Pokud ale máte jen původní titul a veškeré datadisky a mody vás minuly, rozhodně koupí Blue Force neprohloupíte. Za příznivou cenu totiž získáte hned dvě stand-alone epizody, u kterých se podíváte na jeden a ten samý konflikt ze dvou různých stran. Jen je trošku škoda, že se Half-Life: Blue Force nedočkal multiplayeru. Je to sice pochopitelné, ale bez něj to už tak nějak není ono...
Half-Life: Blue Shift | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|