Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Halo 4 překvapilo, ukazuje slavnou sci-fi v nejlepší formě

aktualizováno 
S novým vývojářským týmem přišly obavy, jak to s nejpopulárnější sérií na konzoli Xbox 360 dopadne. Nový díl však ukazuje, že je akční sci-fi sága Halo v dobrých rukách.
88

Halo 4

Platforma: Xbox360
Výrobce: 343 Industries (Xbox360)

  • Noví, chytří nepřátelé
  • Chytlavá kampaň
  • Hra více hráčů vydrží měsíce
  • Grafické zlepšení oproti předchozím dílům
  • Kampaň je krátká

Master Chief vstal z mrtvých a s jeho vzkříšením vzrostla i kvalita ceněné série. Halo 4 je nejlepší díl pro Xbox 360.

Herní karta

Hrdinou hry je Master Chief, geneticky vylepšený supervoják, který se probouzí po čtyřech letech kryospánku, aby zachraňoval lidstvo před vyhlazením.

Nebudeme chodit kolem horké plasmy vystřelené z mimozemské pušky: tahle hra by se prodávala, i kdyby šlo o průměrnou střílečku. Halo je totiž nejpopulárnější a zároveň nejcennější značka Microsoftu co se konzole Xbox 360 týče.

Halo 4 však oprávněně zaslouží být opěvováno. Poslední díly, ať získávaly jakkoliv vysoká hodnocení, působily rutinně. Nové Halo je však pro sérii vzkříšením.

Digitální romance

Z příběhu budou všichni fandové nadšení. Umělá inteligence Cortana probouzí Master Chiefa u uměle vytvořené planety Requiem. Postavili ji Forerunneři, prastará inteligentní rasa, na jejíž odkazy a technologie hráči naráželi ve všech minulých dílech. Jeden z nich se teď probudil z věčného spánku a chce lidstvo zničit.

Halo 4

Halo 4

Hlavním tahounem story je vztah hlavního hrdiny a jeho parťačky. On je supervojákem, který byl v dětství unesen z domu. Genetickými úpravami a roky strávenými na bojišti přišel téměř o veškeré své lidství. Ona je programem stvořeným lidmi, aby se chovala jako člověk. Po letech ve službě však kolabuje a přestává sloužit.

Na pozadí válečného konfliktu se tak rozehrává netradiční romance, ve které projevuje Master Chief větší obavy o svou milovanou umělou inteligenci, než o celé lidstvo, které se snaží zachránit. Veškeré zbytky jeho emocí a citů, se týkají jí.

I když je Requiem uměle vytvořená planeta, tak stejně jako prstenec Halo netrpí sterilním prostředím. Podíváte se do zalesněných oblastí, hornatého terénu i do prastarých staveb. V těch už to tradičně není taková sláva: rovná chodba, zatáčka doleva, doprava, chodba vzhůru a dolů a tak stále dokola. Naštěstí v těchto stavbách nestrávíte tolik času, aby vás to začalo štvát. Otravná Knihovna, což je nechvalně proslulá a neskutečně nudná úroveň z prvního dílu, se tady neopakuje.

Nový druh nepřátel

Master Chiefovi tentokrát nepůjde po krku jen zlotřilé mimozemské společenství Covenant, ale i nová rasa Prométheů. Nahánět vás budou robotičtí psi či velcí mechaničtí rytíři. Těm budou krýt záda létaví pozorovatelé, kteří jim dokáží poskytnout nejen štít, ale dokonce je znovu vzkřísit. Takticky tak budete muset zlikvidovat nejdřív je. Umělá inteligence protivníků je přitom na vysoké úrovni. Taktizují, kryjí se, spolupracují a během bojů vám pořádně zatopí.

Halo 4

Halo 4

Horší je to s vašimi spolubojovníky z lidské frakce UNSC, zejména v okamžicích, kdy řídí některé z vozidel. Objedou sice každou překážku, ale je to pro ně často nadlidský úkol. Zkouší to stále dokola klidně i dvě minuty, než se jim to konečně podaří.

Do boje po svých, i ve vozidlech

Vozidla mění tempo boje v každé kapitole. Ke všem známým (jako terénnímu vozu Warthog, gravitačnímu vozítku Ghost nebo mimozemské stíhačce Banshee) přibyla dvě nová. Broadsword je stíhačka UNSC, kterou oceníte při vesmírném boji. Mantis je robotický mech, jenž zatopí protivníkům nejenom kulometem, raketami, ale i pořádným dupnutím, které rozdrtí všechny dotěrné otrapy. Opomenout nemůžeme masivní Mammoth, obří vozidlo UNSC velké jako barák, které sice nebudete řídit sami, ale mise s ním patří k tomu nejlepšímu, co Halo 4 nabízí.

Zabíjet budete zbraněmi několika ras

Taktiku boje nemění jen vozidla, ale i zbrojní arzenál. Ke známým puškám a jehlicovým needlerům Covenantu a klasické výzbroji UNSC (pistole, brokovnice, pulzní puška, ostřelovačka, brokovnice, raketomet atd.) přibyla celá řada zbraní Prométheů.

Boltshot je plasmová pistole, která potřebuje nabít k většímu výstřelu. Scattershot je variace na brokovnici a brzy zjistíte, že i ostatní zbraně Prométheů jsou variacemi na známé zbraně. Bojuje se s nimi dobře a všechny mají pěkné animace skládání.

Halo 4

Halo 4

Nejzajímavější je pak granát Prométheů, který po vržení neexploduje, ale imploduje a vcucne do sebe vše a všechny kolem. Mimo zbraně si do brnění budete moci vložit vždy jeden zlepšovák, ať už půjde o dočasný štít, levitující střílnu, neviditelnost nebo zrychlení. Všechny podpůrné prostředky ovšem potřebují čas na nabití.

Kratší kampaň a téměř nekonečná hra více hráčů

Příběhová kampaň vás vtáhne a nepustí, dokud neuvidíte dramatické rozuzlení a závěrečné titulky. Ani na chvíli nenudí, nikdy nespadne do stereotypu. Tempo a styl boje se mění každou chvíli. Bohužel kampaň není příliš dlouhá, ani v porovnání s předchozími Halo hrami. Přibližně šest hodin je málo. Zamrzí to o to více, že je vážně skvělá.

Spartan Ops – kooperativní mód s příběhovým pozadím

Jedním z největších taháků Halo 4 je i kooperativní režim Spartan Ops. Jde o sérii misí, rozdělených do několika kapitol, ve kterých se setkáte i s některými postavami z kampaně. Spartan Ops jsou totiž režimem, který se opírá o příběhové pozadí. Budete zachraňovat zraněné vojáky UNSC, likvidovat Covenant i prozkoumávat mimozemské stavby. I zde si jako v kompetitivním multiplayeru budete vybírat výzbroj a získávat zkušenosti. Další epizody Spartan Ops přitom budou přibývat na Xbox Live, odkud budou zdarma ke stažení. Překvapivě lze hrát Spartan Ops i v jednom hráči, kdy se rolí ostatních Sparťanů chopí umělá inteligence.

Z krátké životnosti titulu však nemusíte mít obavy. Hra více hráčů totiž vydrží bez nadsázky měsíce. Například kampaň můžete hrát kooperativně až ve čtyřech hráčích. Oproti Halo 3 se však každý chopí role Master Chiefa. Velké kooperativní orgie zažijete i v režimu Spartan Ops.

Halo 4, král Xbox Live

Kompetitivní hra více hráčů opět nemá obdoby. K dispozici je deset map, přičemž dalších devět je na cestě. Až šestnáct hráčů si to může rozdat v nejrůznějších režimech jako slayer (deathmatch), zajmi vlajku, král kopce nebo vražda krále. V tomto režimu všichni hráči útočí na toho nejúspěšnějšího, protože při jeho sprovození ze světa získáte nejvíce bodů.

Ačkoliv se mutanti Flood v kampani nevyskytují, v multiplayeru nás režim s nimi bavil nejvíce. Jeden tým Sparťanů je má za úkol vyhladit, zatímco druhý, zmutovaný se snaží protivníky přeměnit na svůj druh. A Flood má k tomu neomezený počet znovuzrození.

Halo 4

Halo 4

Většina režimů má týmové varianty, ale jejich kompletním výčtem nebudeme recenzi zbytečně roztahovat. A kdyby vám jejich výčet nevyhovoval, můžete si nastavení jednotlivých módů změnit v režimu Forge.

Grafika překvapila

Halo 4 překvapilo i po vizuální stránce. Když budeme upřímní a nalijeme Master Chiefovi do helmy lahev čistého vína, tak i on uvidí, že Halo 3, ani Halo: Reach zas tolik ke světu nevypadalo. Čtyrka je na tom dobře. Viditelnost je až ohromující, lesnatá a skalnatá prostředí pestrá. Člověk se však pozastaví nad tím, že ve stavbách Forerunnerů, kde stovky let nikdo nebyl, se všechno leskne tak, jako by tam doktor Mistr Propper dostal amok.

Všechny efekty od slunečních paprsků, až po výbuchy granátu jsou působivé. Tradiční slabou stránkou grafiky jsou obličeje postav. Jinak ovšem vymačkává hra z dosluhujícího Xboxu 360 vše, co v něm je.

Fotogalerie

Hudba v Halo 4 patří k tomu nejlepšímu, co můžete ve videohrách slyšet. Je orchestrální, atmosférická a pohltí vás. A ani nevadí, že skladatele Martina O’Donella nahradil Neil Davidge. Velkým překvapením však je, že ústřední motiv z minulých dílů uslyšíte ve hře tak málo.

Hraní Halo 4 je jako poflakování se s kamarády ze střední. Vybavují se vám všechny ty staré vzpomínky, baví vás společnými historkami a k tomu mají kupu nových. A ještě vás překvapí tím, jak za ty roky, co jste je neviděli, vyspěli. Halo 4 je počátkem nové trilogie, o jejíchž kvalitách nyní nemáme sebemenší obavy. Klenot Microsoftu je v dobrých rukou. Čtvrtý díl je toho jasným důkazem.



Hodnocení hry

Redakce

88 %

Čtenáři

87 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 166 čtenářů

Témata: Raketa, Xbox




Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
VIDEO: Podívejte se na přepracované souboje v Mass Effect: Andromeda

Nové video z připravované sci-fi hry na hrdiny Mass Effect: Andromeda ukazuje nejenom krásu nových světů, ale především přepracované souboje.  celý článek

The Last of Us: Part 2
Sony potvrdila suverénní pozici, ukázala The Last of Us 2 či remake Crashe

Společnost Sony slavila v Anaheimu narozeniny své konzole PlayStation a při té příležitosti se neváhala pochlubit svými připravovanými tituly. Největší bombou...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.