Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Halo: Combat Evolved Anniversary je polovičatým remakem kultu

aktualizováno 
Hra, která definovala podobu novodobých stříleček, je zpět, aby oslovila i dnešní hráče. Úplná trefa do černého to ale není. Věk je přeci jen znát.
70

Halo: Combat Evolved Anniversary

Platforma: Xbox360
Výrobce: 343 Industries

  • Přepracování jedné z nejlepších stříleček
  • Možnost přepínat mezi grafickými enginy
  • Více příběhového pozadí
  • Skvělá hratelnost
  • Umělá inteligence protivníků
  • Nové mapy do multiplayeru
  • Nová vizuální stránka je zastaralá
  • Stereotypní interiéry
  • Vylepšení mohlo být více

Remake jedné z nejdůležitějších stříleček posledních deseti let sice potěšil, ale zastaralá grafika, absence větších novinek a zub času se postaraly o to, aby se ze hry nestala bomba jako poslední díly.

Herní karta

Halo: Combat Evolved Anniversary

Na svou dobu neuvěřitelně detailní grafika, chytrá umělá inteligence nepřátel, dobíjející se zdraví v podobě štítu, vyvážené zbraně, ovladatelná vozidla, kooperativní kampaň. To je spousta důvodů, proč se stalo Halo: Combat Evolved legendou. Tato hra v podstatě definovala podobu novodobých stříleček z pohledu první osoby.

Fotogalerie

Od té doby ale uplynulo deset let a požadavky hráčů se změnily. První díl se vrací ve vylepšené vizuální podobě, s novým multiplayerem, obohaceným příběhem a od nového vývojářského týmu. Je libo trochu retro akce?

Základní příběh zůstal nezměněn. Opět se ocitáte v roli vylepšeného supervojáka řady Spartan II, kterému neřekne nikdo jinak než Master Chiefe. Na vesmírném křižníku Pillar of Autumn se vydáváte co nejdál od Země, abyste zmátli nepřátelské společenství mimozemských ras Covenant. Cesty vás zavedou k uměle vytvořenému planetárnímu prstenci zvaném Halo, který se po opuštění vesmírné lodi stane vaším hlavním bojištěm.

Po celé hře jsou nyní roztroušené terminály, které odhalují více z příběhu. Možná až příliš. Sice vám docvaknou příběhové nuance, které by při hraní původního Halo odhaleny nebyly, ale zase by vás čekaly v dalších dílech, kdežto tady vám postava 343 Guilty Spark vysvětlí všechny svoje pohnutky a události před prvním dílem, které popisuje videohra Halo: Reach.

Halo bylo skvělou hrou a dobře se hraje i dnes. Vyvážené lidské zbraně jako pulzní pušku, brokovnici, pistole, raketomet a odstřelovačku doplňují mimozemské kousky, mezi kterými vyčnívá needler: zbraň vystřelující fialové explodující jehlice. Že s ní není radno dostat po hlavě na krátkou vzdálenost, netřeba vysvětlovat.

Halo: Combat Evolved Anniversary

A když už jsme u protivníků, jsou to právě oni, kteří dodávají sérii mnohé. Mimozemské společenství Covenant se zde prezentuje v původní sestavě. Malí Gruntíci po vás sice začnou pálit, ale jakmile zjistí, že máte navrch, klidně se s rykem rozběhnou po okolí. To hrdí Eliti bojují, co jim síly stačí a půjdou po vás do poslední chvíle. Šakalové jsou strategičtější, útočí z taktických pozic a kryjí se za ručním štítem. Obří Lovci pak spoléhají na devastující sílu svého kanónu.

Společně tvoří skvadru, která vám pořádně zatopí. Jejich umělá inteligence je i po letech skvělá a některé současné hry by se od ní mohly učit. Nepřátelé taktizují, snaží se vás obklíčit a klidně se dají i na útěk, aby se pak přeskupili a zaútočili znovu.

Halo: Combat Evolved Anniversary

Halo je na poměry stříleček z pohledu první osoby dlouhá hra. Než odehrajete všech deset nemalých úrovní na normální obtížnost, uplyne klidně až patnáct hodin. V kontrastu s dnešními díly Call of Duty, které dohrajete za šest hodin, to není málo. Hru stále můžete projít kooperativně na rozdělené obrazovce s dalším hráčem, nebo nově také on-line.

Zatímco exteriéry stále vypadají báječně, designově jsou zpracovány skvěle a jejich průzkum i boje v nich jsou zábavné, interiéry už na tom tak dobře nejsou. Podepsal se na nich zub času a nelze popřít, že jsou značně stereotypní. Vrcholem všeho je nechvalně proslulý level Knihovna, který vypadá, jako by byl vytvořený přes kopírák.

Halo: Combat Evolved Anniversary

Obtížnost hry je volitelná, avšak ani na normální úrovni není průchod hrou žádný med. Checkpointy jsou totiž někdy rozmístěny daleko od sebe a nepřátelé jsou velmi chytří. K dispozici je i proslulá obtížnost Legendary, při níž jsou nepřátele nelítostní, jejich zbraně silnější a váš štít se bude dobíjet déle. Hrát Halo na tuto obtížnost je o nervy, ale za vyzkoušení stojí.

Mimo terminály, odhalující více příběhu, a kooperaci po Xbox Live je to hlavně grafická a hudební stránka, která doznala změn. Tedy, k dispozici máte jak novou grafiku, tak její původní podobu. Textury jsou ostřejší, prostředí barevnější a tváře vypadají lidštěji, i když o jejich animaci je lepší pomlčet. Nejvíce změn je vidět v bažinatém lesním levelu 343 Guilty Spark, kde narazíte na novou vegetaci i hustější porost. I v takové Knihovně se díky novým světlům lépe orientuje, a hra tak vypadá nepopiratelně lépe než deset let starý originál.

Halo: Combat Evolved Anniversary

Hra navíc obsahuje možnost přepínání mezi starým a novým grafickým enginem, takže můžete jednotlivé lokace porovnat sami. Než však ke změně dojde, obrazovka na několik málo vteřin pohasne, takže grafiku rozhodně neměňte uprostřed bitevní vřavy.

Jenže ani nový grafický engine ve dnešním světě neobstojí. Postavy vypadají příliš toporně, animace většinou taky a úroveň detailů je mnohem menší než u aktuálních titulů. V takovém přímém porovnání s Battlefieldem 3 pro Xbox 360 vypadá Halo: Combat Evolved Anniversary neuvěřitelně zastarale. Navíc nevypadá ani tak dobře, jako Halo: Reach. Hanba!

Nový multiplayer nebo jen nový obsah pro Halo: Reach?

Hra obsahuje i kód pro stahovatelný obsah do hry Halo: Reach, který přináší sedm staronových map nejenom z prvního, ale taktéž druhého dílu. Poslední mapa je určena pro režim Firefight, ve kterém bojujete sami nebo ve čtyřech proti po sobě útočícím vlnám Covenantů. Jde o mapu Instalation 04, tedy o povrch prvního Halo. Zatímco singleplayer používá původní engine, multiplayer používá logicky engine Halo: Reach, který vypadá mnohem lépe. Kompetitivní multiplayer je možné hrát z disku, ale taktéž ho stáhnout z Xbox Live přímo pro Halo: Reach. Nabízí se tak otázka, zda jde o plnohodnotný multiplayer, nebo jen přídavek pro Halo: Reach.

Přepracovaný soundtrack od dvorního skladatele celé série Martina O'Donnella je pak jiné kafe. Známé motivy podbarvují nové nástroje, jako tomu bylo v případě kytar v Halo 2. I jejich drnčení zde uslyšíte.

Poslední singleplayerovou novinkou je používání hlasového ovládání díky senzoru Kinect. To asi chtěli v Microsoftu dostat do hry za každou cenu, takže pokud budete házet granáty, můžete využít kromě ovladače i Kinect a řvát "granát", aby Master Chief hodil granát. Podle nás však tato funkce ani nestojí za zapnutí Kinectu.

Halo: Combat Evolved Anniversary

Nový, přitom graficky zastaralý engine, více příběhu, on-line kooperace, nesmyslná podpora Kinectu a minibonusy v podobě nových lebek (mění pravidla samotné hratelnosti) a oblečků pro Avatara, se nám zdají pro remake pravděpodobně nejlepší střílečky za posledních deset let poněkud málo.

I přesto je však Halo: Combat Evolved Anniversary hrou, kterou nelze odsoudit. Přináší totiž novou verzi kultovní střílečky i nové mapy do multiplayeru, který patří k tomu nejpopulárnějšímu, co Halo nabízí. Pokud jste tak první díl ještě nehráli, máte tu nejlepší příležitost to napravit. Jestli ale znáte první díl nazpaměť jako my, bude na vás působit nejspíš značně polovičatým dojmem.



Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

77 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 46 čtenářů





Nejčtenější

Alan Dabiri ze společnosti Blizzard Entertainment
Nový šéf vývoje Heroes of the Storm: Překonáme očekávání hráčů

Vývojáři Heroes of the Storm prý překonají veškeré hráčské sny. Věří v to nový kreativní ředitel Alan Dabiri, který otěže tvorby po třech letech přebírá po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.