Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Halo kolekce je sbírkou nejlepších sci-fi stříleček a řady chyb

aktualizováno 
Master Chief se tradičně každoročně vrací, tentokrát na Xbox One v Halo: The Master Chief Collection, aby generaci nových hráčů připomněl své největší bitvy. Na jeho brnění však nelze přehlédnout řadu poškození, která tam nikdy předtím nebyla.
75

Halo: The Master Chief Collection

Platforma: XboxOne
Výrobce: 343 Industries (XboxOne)

  • Čtyři nejlepší sci-fi střílečky v jednom
  • Vyšperkovaný druhý díl
  • Úchvatný soundtrack
  • Nesmrtelný multiplayer
  • Spousta bonusů
  • Všechny hry se dočkaly vylepšení
  • Nevídané množství technických chyb
  • Některé sporné hudební změny ve dvojce
  • Chybí Halo: Reach a Halo 3: ODST

Herní karta

Halo 4 | foto: Microsoft

Představovat sérii Halo hráčům netřeba, ale pokud jste posledních 15 let strávili v kryospánku, vězte, že je to ta nejlepší série sci-fi stříleček z pohledu první osoby pod sluncem.

Pokud nebudeme počítat slušnou izometrickou střílečku Halo: Spartan Assault, je Halo: The Master Chief Collection (dále si to zkrátíme na HTMCC, ano?) prvním dílem, který si na Xboxu One můžeme zahrát.

Než na nás Microsoft vybalí pátý díl, rozhodl se, že nám všechna dobrodružství Master Chiefa připomene. Ale pouze skutečně ta, která vybojoval Spartan s kódovým označením 117. Chybí tedy výborné Halo: Reach a dodatek k třetímu dílu Halo 3: ODST.

Začátek legendy

První Halo: Combat Evolved je hrou, která etablovala novodobou podobu stříleček z první osoby. Má dobíjející štít, který na rozdíl od zázračného uzdravování v ostatních střílečkách dává smysl, spoustu ovladatelných vozidel a možnost nést jen dvě zbraně.

Halo Combat Evolved Annivesary

Halo Combat Evolved Annivesary

K tomu je celý arzenál nesmírně vyvážený, umělá inteligence protivníků na svou dobu bezkonkurenční a příběh o prastaré zbrani, nepřátelském společenství mimozemšťanů, boji lidstva o přežití, geneticky vylepšených supervojácích a strašlivé nákaze úchvatný. Sci-fi fandové se z něj dodnes tetelí radostí. Design úrovní jako Halo nebo Silent Cartographer je navíc nadčasový, což jsme si při hraní HTMCC znovu potvrdili.

Retro vs. facelift

V monster-kolekci je Halo: Combat Evolved přítomno v Anniversary edici, která vyšla před třemi lety pro Xbox 360 (recenze) a má zcela nový grafický engine. Vývojáři z 343 Industries ho na Xboxu One ještě vylepšili, takže hra vypadá neskutečně. Textury jsou mnohem detailnější, světelné efekty realističtější a hra běží ve Full HD rozlišení nesmírně plynule, 60 snímků za vteřinu je až na pozdější levely s přemírou Floodu jistota.

Vážně, oproti Xboxu 360 jde o výrazný pokrok. Navíc hru můžete stisknutím jediného tlačítka přepnout do původní podoby. Při porovnání s novou verzí budete valit bulvy. Chvilku jsem se podivoval nad tím, že z grafiky originálu jsme kdysi slintali. Letí to.

Desetileté výročí

Halo 2 je tím nejžhavějším zbožím z HTMMC. I ono se totiž k příležitosti desetiletého výročí dočkalo přepracování, a to přímo pro Xbox One. A jedním slovem: Wow. Ale hezky popořádku. Druhý díl Halo je ve světě videoher tím, čím jsou Vetřelci a Terminátor 2: Den zúčtování mezi filmy.

Halo 2 Anniversary

Halo 2 Anniversary

Někteří sice preferují originál, protože byl první a nesmírně vyvážený, ale toto pokračování je hezčí, akčnější, má spoustu nových možností a k tomu druhou hratelnou postavu v kampani. Dodnes si pamatuji, jak jsem v roce 2004 s vytřeštěnýma očima koukal, když jsem se po pár odehraných kapitolách za Master Chiefa chopil role Arbiera Thel ‚Vadama, příslušníka mimozemské rasy Elite.

Pokračování plné zásadních novinek

Halo 2 přineslo možnost držet dvě zbraně v obou rukou, naskakovat na jedoucí vozidla a vyhodit z nich protivníky, nepřátelskou rasu chlupatých Brutů a jejich granátomet s ostrou čepelí na druhém konci i světelný meč, kterým zlikvidujete většinu protivníků jedním seknutím. Navíc je kampaň o několik hodin delší, má více misí a nechyběly ani další nové zbraně a vozidla.

Halo 2 Anniversary

Halo 2 Anniversary

Anniversary edice se dočkala nejen vizuálního přepracování, které z ní vzhledem k aktuálnosti dělá nejkrásnější díl edice i celé série, ale i hudebního remasteringu a změn. Takže tu máme detailní modely postav, mnoho nových předmětů, obrovskou viditelnost, světelné efekty. Halo 2 Anniversary je prostě grafická bomba. Ale i zde jsem zaznamenal pokles snímkování.

Uslyšíte rozdíl

Navíc má přepracované renderované videosekvence, ze kterých se posadíte na zadek. Vypadají jako z jiného světa. Hudební přepracování je také povedené, většinou. Tvůrci si totiž pomáhají tím, že je původní ozvučení tišší, takže když opět využijete možnost porovnání s originálem, uslyšíte v nové verzi mnohem hlasitější a výraznější hudbu, a většina lidí si tak automaticky řekne, že i lepší. Trochu laciný trik, avšak ve většině případů je nový zvuk vážně lepší. Ale najdou se i výjimky jako například level High Charity, kde je původní soundtrack elektroničtější a podle mě i povedenější.

I originál vypadá stále k světu

K druhému dílu byl i v případě originálu zub času milosrdnější a oproti jedničce, ze které bolí oči, si ho není problém zahrát i v retro podobě, která má stále styl. Vizuálního přepracování se dočkaly i multiplayerové mapy, ze kterých budou především fanoušci nadšeni. Halo 2 bylo totiž prvním dílem, který bylo možné hrát po Xbox Live, což je také jedním z důvodů, proč mají dvojku mnozí hráči nejraději.

Halo 3

Halo 3

Vývojářské studio Bungie chtělo sérii završit jako trilogii a podle toho také třetí díl vypadá. Na rozdíl od prvních dvou dílů se však ještě nedočkal Anniversary edice, takže ho můžete v HTMCC okusit jen ve „vyžehlené podobě.“

Graficky nejhorší, ale…

Z celé kolekce tak vypadá trojka jednoznačně nejhůře. Aby taky ne, když vyšla na Xbox 360 už v roce 2007. Převod na mladší Xbox One však přesto přinesl své ovoce. Textury jsou ostřejší, světelné efekty jako z nové generace konzolí a hra je neuvěřitelně plynulá.

Halo 3

Halo 3

Že bude Halo 3 vypadat z HTMCC nejméně hezky, bylo tak nějak dopředu jasné, ale nečekal jsem, že i tak prokoukne. A co je hlavní: pořád je to ta skvělá hra. Je to skvělé završení původní trilogie od Bungie, kteří raději celou značku Halo prodali, než aby museli na povel Microsoftu plodit každé Vánoce nový díl.

Gravitační kladivo

Master Chief se po úděsném konci druhého dílu „na pokračování“, který až v této kolekci vůbec nevadí, vrací na Zemi, aby dokončil boj s mimozemským společenstvím Covenant. Třetí díl nepřinesl nové rasy, ale spoustu nových druhů parazitní formy života známé jako Flood.

Bonusy

HTMCC má tolik bonusů, že by na ně nestačil ani Santův pytel v XXL provedení. Prozkoumat můžete Halo Channel, kde najdete všechna důležitá videa, ať už ta příběhová, nebo ta z terminálů, která pomáhají vysvětlit příběh. Ta se nám však z nepochopitelného důvodu přehrávala v japonštině.

K dispozici je i nový seriál z produkce Ridleyho Scotta Halo: Nightfall, který již odstartoval prvním dílem. Ale přehrát nám zatím nešel. Podívat se můžete, jak se tvořila Anniversary edice druhého dílu, na artworky a spoustu dalšího. Bonusy se v HTMCC rozhodně nešetřilo. A zmínili jsme už přístup do multiplayerové bety Halo 5: Guardians?

K tomu nová vozidla jako Mongoose (malý terénní vůz pro dva), Chopper (ozbrojenou motorku Brutů) a hlavně Hornet, což je vznášedlo pozemských ozbrojených sil UNSC, se kterým se můžete postavit Coventantu i ve vzduchu. A do rukou dostanete i gravitační kladivo. Ano, obří kladivo, se kterým odpálíte mimozemšťany skoro až na orbitu.

Do čtveřice všeho…

Čtvrtý díl již nemají na svědomí Bungie, ale 343 Industries, kteří započali novou trilogii Reclaimer. Všichni jsme se ho báli, ale studio nezklamalo.

Halo 4 vypráví příběh o degeneraci Cortany, umělé inteligence a nejlepšího parťáka a možná i lásky Master Chiefa, které již nezbývá příliš času. Navíc se kromě agresivního Covenantu objevila nová rasa Prométheů, která si dělá zálusk na Spartanovu helmu. Ta zároveň přinesla celou řadu nových vlastních zbraní, kterým číslo 117 rychle přijde na kloub a bude se s nimi mistrovsky ohánět.

Halo 4

Halo 4

K tomu všemu dostanete do vínku Mantise, ozbrojeného mecha, který dokáže nasekat slušnou paseku. Halo 4 vyšlo loni, takže když si přidáte k originálu všechny ty detailní textury, odlesky a světelné efekty, které jsou k vidění na Xboxu One, vyjde vám zatraceně pěkná hra.

Multiplayerové hody

Kampaně ze všech čtyř dílů je možné projít v kooperaci. První dva díly maximálně ve dvou hráčích, a to jak po internetu, tak v režimu rozdělené obrazovky. Trojku a čtyřku lze hrát i ve čtyřech, ale pouze po Xbox Live, při splitscreenu pouze ve dvou. Že je HTMCC multiplayerovými hody, je tedy jasné.

K dispozici je přes sto, opakujeme sto map ze všech dílů, ve kterých můžete hrát, Režimů je tolik, že je ani jmenovat nebudeme, ale vězte, že jsou zde všechny potřebné i spousta navíc. Navíc nechybí Forge, což mód, ve kterém si můžete měnit pravidla hry, a vytvářet tak vlastní režimy. K tomu v budoucnu přibudou i kooperativní mise Spartan Ops ze čtvrtého dílu.

Kolekce chyb, bugů a errorů

Tím nejhorším protivníkem, kterému se v HTMCC postavíte, není mimozemské společenství Covenant, parazitický Flood nebo záhadní Prométheové. Jsou jím chyby, kterými je hra prošpikovaná, až z toho na nás šly občas mdloby. První díl několikrát spadl. Druhý jakbysmet a k tomu vypadávala nebo se zasekávala hudba. Navíc se neukládal tak, jak měl. To samé trojka. A jak je to u čtyřky, můžete hádat.

Uživatelské rozhraní Halo: The Master Chief Collection

Uživatelské rozhraní Halo: The Master Chief Collection

Hra vyžaduje v den vydání stáhnutí aktualizace, která má neuvěřitelných 15 GB a je zaměřena na multiplayerový obsah. Je v ní celá řada oprav neskutečného množství chyb, které zbytečně shazují celou kolekci.

Čáry máry fuk a uložené pozice jsou fuč

HTMCC jsem hrál ještě před uvolněním updatu, ale šlo o verzi, kterou Microsoft vydával za finální pro test singleplayeru. Rozhodně nebyla. Navíc některé z problémů ani po stáhnutí aktualizace nezmizely.

A co je nejhorší, update mi smazal uložené pozice z rozehrané hry. To si z nás dělají legraci? Jasně, zvolit si můžete kdykoliv jakoukoliv misi ze všech čtyř her, ale kde je rozehraný postup? Technické chyby jsou neskutečným problémem HTMCC. Jde o kolekci nesmírně povedených her, ale tohle je už moc. A stále je třeba řada oprav.

Životnost dosahuje jen při singleplayeru 40 hodin a multiplayer je nesmrtelný. Navíc nemůžeme opomenout soundtrack, který patří k tomu nejlepšímu, co videohry světu přinesly. Ale ty hnusné chyby a smazané uložené pozice jsou neduhy, které si Master Chief rozhodně nezasloužil. Možná tuto sbírku potkaly stejné problémy jako Cortanu ve čtvrtém dílu.



Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

72 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 24 čtenářů

Témata: Xbox, Xbox One




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.