Základní desky s čipsetem
VIA KT600: rozdíl hlavně ve vybavení
I když je čipset KT600 o trošku
pomalejší než nForce2 od NVIDIE, nic to nemění na rozhodnutí firmy VIA, že pro
Socket A už další čipset vyvíjet nebude. Všechno její tvůrčí úsilí
v oblasti procesorů AMD je nyní napřeno směrem k čipsetům pro
Socket754 a Socket940, tedy pro Athlony 64 (FX). KT600 je v soutěži
s nForce2 sice drobně handicapován výkonem, ale narozdíl od svého
konkurenta disponuje řadičem Serial ATA (+ RAID) a podporou až 8 portů
USB 2.0. Nezanedbatelnou výhodou může být i nižší cena.
VIA velmi dobře kooperuje s tchajwanskými výrobci základních desek a výsledkem je vždy široký výběr motherboardů jejími čipsety. Výjimkou není ani KT600; serveru Amdmb.com se jich nedávno sešlo k testu devět: Abit KV7, AOpen AK77-600 MAX, Asus A7V600, Azza KT600-ALX, Epox 8KRA2+, Gigabyte 7VT600, MSI KT6 Delta, Soltek KT600-R a Soyo KT600 Dragon. Jejich porovnání potvrdilo trend posledních let, totiž že mezi produkty renomovanějších výrobců postavenými na jednom konkrétním čipsetu už není po stránce výkonu prakticky rozdílu. Ve většině benchmarků sice byly o malinko vpředu motherboardy od Asusu a Abitu, ale rozdíl se pohyboval kolem 5 % a navíc víme, že (nejen) Asus někdy své desky už z výroby nepatrně přetaktovává (což testeři pokud vím nekontrolovali).
Za zmínku stojí drobnosti, kterými se výrobci snaží své produkty zviditelnit. U Asusu A7V600 je to například položka v BIOSu jménem Instant Music, která má umožnit přehrávání zvukových CD v počítači bez nutnosti bootovat do Windows (recenzentovi se tuto věc ovšem nepodařilo rozumně rozchodit), nebo zásuvka pro adaptér Wi-Fi@HOME, který umožňuje vybudování domácí bezdrátové sítě založené na standardu IEEE 802.11b (netestováno). Abit KV7, věren pověsti své mateřské firmy, umožňuje nastavit FSB až na 250 MHz, multiplikátor na 22,5x, napětí AGP na 1,65 V, pamětí 2,8 V, čipsetu na 2,95 V(!) a procesoru až na 2,325 V (!!). Na tomto poli mu může konkurovat jen MSI KT6 Delta (FSB: 280 MHz, multiplikátor: 15x, napětí AGP 2,1 V, pamětí 3,3 V a CPU 2,3 V). AOpen AK77-600 MAX vám zase umožňuje uložit si vlastní nastavení BIOSu – při overclockerském experimentování je pak snadné se vrátit k poslední funkční konfiguraci (samozřejmě pokud jsme si jí uložili :-).
Při výběru vhodné desky s čipsetem KT600 je tedy třeba přihlížet především k vybavení a (u naprosté většiny z nás) k ceně. Po stránce (někdy volitelného) příslušenství (panely na předek počítače, gigabitový Ethernet, Firewire apod.) jsou na tom nejlépe výrobky MSI, AOpen, Soyo, Asus a Gigabyte, cena tomu ovšem odpovídá. Pokud jste ochotni oželet rozhraní Firewire, vypadá jako dobrá koupě Gigabyte 7VT600 nebo Soltek KT600-R; chcete-li ovšem široké spektrum overclockerských nástrojů, poohlédněte se radši jinde.
Zdroj: Amdmb
Nová ochrana her proti
kopírování: stupeň záludnosti roste
Už před mnoha a mnoha lety
kolovaly fámy o aplikacích, které, zjistí-li, že byly nelegálně
zkopírovány, se začnou chovat pomstychtivě (vypouštějí viry, funkčnost jenom
předstírají atp.). Faktem ale je, že za celou svojí počítačovou kariéru jsem na
takovou aplikaci ani nenarazil, ani jsem o ní v žádné seriózní či
neseriózní publikaci nečetl. Ona by totiž takováhle obrana nejen nebezpečně
hazardovala s popularitou a dobrou pověstí dané softwarové firmy, ale
mohla by za určitých okolností zavdat uživateli i podnět k žalobě.
V honbě za ideální ochranou proti kopírování se rodí různé myšlenky, a jednu z nich se nyní podařilo prosadit do praxe Richardu Darlingovi, veteránovi herního průmyslu, který před 16 lety založil firmu Codemasters. Nová ochrana dostala příznačný název Fade a jejím základním principem je to, že se hra po zkopírování tváří normálně, ale jen po omezenou dobu. Pak začnou zbraně mířit hůř a hůř, autům přestávají pořádně fungovat volanty atp. – fantazii tvůrců se zde meze nekladou. Přitom se počítá s tím, že hráč se už dostatečně namlsal a mohl by být ochoten si hru koupit.
„Krása této ochrany spočívá v tom, že postupně degradující kopie se stává nástrojem na podporu prodeje.“, říká Bruce Everiss z Codemasters. Poprvé byl systém Fade použit u hry Operation Flashpoint a nyní se ho Codemasters chystají začlenit i do dalších her. Fade se stal součástí známé ochrany SafeDisc firmy Macrovision a ta hodlá jeho princip v příštím roce použít i ve svém systému SafeDVD – nelegální kopie filmu se prostě v klíčovém okamžiku zastaví.
Technický princip fungování Fade spočívá ve využití mechanismů pro korekci chyb při čtení poškrábaných (nebo z jiného důvodu místy nečitelných) CD/DVD disků. Disk chráněný Fadem obsahuje v různých částech povrchu kód, který se má mechanice jevit jako škrábance. Hlavní program tento kód při svém spuštění hledá, a pokud ho najde, považuje disk za originál. Tvůrci ochrany samozřejmě počítají s tím, že při kopírování korekční mechanismy tyto fiktivní škrábance odstraní (nebo alespoň nebudou schopny beze změn zachovat).
Osobně vidím Fade jako poněkud vtipnější alternativu klasických ochran typu „kopie => hra odmítne fungovat“, ovšem položme si jednoduchou otázku: jaké procento kolujících kopií warez her je skutečnými „čistými“ kopiemi originálů vytvořenými programy jako je CloneCD, a kolik procent tvoří CD cracky? Troufám si tvrdit, že cracků je mnohonásobně víc, a v boji proti crackerům nepřináší Fade nic nového.
Zdroj: CDRInfo