HW minutky: GeForce4 za dveřmi

  12:00
Zdá se, že definitivní technické parametry nového grafického čipu firmy NVIDIA, který nese jméno GeForce4 (kódový název NV25), konečně spatřily světlo světa. Veřejnosti bude čip představen totiž už 5. února. || AMD implementuje instrukce SSE2, ale ne dříve, než se tyto prosadí – a to prý má být až v roce 2003.

5. února NVIDIA představí veřejnosti GeForce4
Ano, už se na nás tlačí další generace grafických čipů značky NVIDIA – značky, která několik let určuje směry a trendy grafického průmyslu. GeForce4 neboli NV25 bude (stejně jako jeho předchůdce) vyráběn 0,15mikronovou technologií, uvnitř se nachází 63 miliónů tranzistorů a pracovní frekvence dosáhne až 300 MHz. Pokud se o problematiku čipů a frekvencí zajímáte, pravděpodobně vás zarazí fakt, že byla NVIDIA schopna tak výrazně zvýšit pracovní kmitočet a počet tranzistorů beze změny výrobní technologie. Způsob, kterým toho firemní inženýři dosáhli, je celkem nasnadě: chceme-li vyšší frekvenci, musíme lépe chladit. GeForce4 za tímto účelem přichází v novém pouzdře PBGA s integrovaným chladičem a speciálním systémem pro kontrolu teploty. Co se týče paměti, bude se samozřejmě jednat o typ DDR SDRAM, maximální kapacita zůstane na více než dostatečných 128 MB a frekvence dosáhne u nejrychlejšího modelu celých 650 MHz.

GeForce4 obsahuje čtyři renderovací potrubí se dvěma texturovacími jednotkami, kteréžto by měly být schopny vyprodukovat fillrate až 4,9 miliardy antialiasovaných vzorků za sekundu (GeForce3 Ti 500 udělá 3,84 miliardy). Dočkáme se inovované technologie s názvem Lightspeed Memory Architecture II, která má ulehčit paměťové sběrnici prostřednictvím bezeztrátové komprese Z-bufferu (poměr 4:1), vylepšeného algoritmu pro vyřazování okluzí (Occlusion Culling) a zatím blíže nespecifikované architektury Quadcache. Další významnou novinkou je metoda antialiasingu nazvaná Accuview, která je založena na novém patentovaném algoritmu NVIDIE a má přirozeně poskytovat tu nejvyšší kvalitu při zachování dobrého výkonu.

Významných změn oproti GeForce3 doznala jednotka T&L, která nyní nese název nFiniteFX II: obsahuje dvě potrubí pro stínování vrcholů polygonů (vertex shading) a výkon v aplikacích, které budou schopny využít druhého potrubí, by měl být oproti GeForce3 trojnásobný. Tajemstvím zatím zůstává podstata vlastnosti nazývané NVIDIÍ Z-Correct, která má cosi společného s mapováním nerovností povrchu (bump mapping). Pro ty, kteří jsou zvyklí pracovat s více monitory, bude zajímavá technologie nView, která toho umí více než její předchůdkyně TwinView a měla by se dát snadněji používat.

Zdroj: X-bit labs



Nové procesory AMD budou umět SSE2 – ale až v roce 2003
Když Intel v roce 1996 představil veřejnosti rozšíření instrukční sady svých procesorů pod názvem MMX, nadělal se kolem toho velký humbuk a někteří lidé si představovali, že výkonnostní přínos se projeví velmi záhy. Vývojářské firmy jsou ale v těchto záležitostech (logicky) setrvačnější a začínají nových možností obvykle využívat až tehdy, když mají jistotu, že mezi jejich potenciálními zákazníky je daný hardware dostatečně rozšířen. S tím se potýkají všichni inovátoři – příkladem může být třeba NVIDIA a její pixel/vertex shader. Aby se výhody instrukcí MMX, SSE, SSE2 nebo 3DNow! projevily, musí jim být daný program napsán na míru. Dnes můžeme říci, že MMX je standardem, na jehož přítomnost se spoléhají prakticky všechny hry a jiné multimediální programy, 3DNow! a SSE mají slušnou penetraci, zatímco na proražení SSE2 se teprve čeká. Benchmarky Pentia 4 ukazují, že Intel prakticky rezignoval na další zvyšování výkonnosti klasické jednotky FPU a plně se soustředí na rozvoj potenciálu SSE2 – tyto instrukce totiž mohou v budoucnu instrukce FPU zcela nahradit.

AMD ví o tomto náporu Intelu a jeho snaze převést celý softwarový průmysl tímto směrem, a je zřejmé, že snahy zavádět jiné standardy jako v případě 3DNow! by nebyly vývojáři softwaru zrovna vítány. Mluvčí AMD prohlásil, že jeho firma má v plánu instrukce SSE2 podporovat, jakmile se tyto prosadí jako standard – tato situace by podle něj měla nastat v roce 2003. Nová verze Athlonů založená na 0,13mikronovém jádře Thoroughbred tedy instrukcemi SSE2 ještě disponovat nebude. Zajímavá je otázka, na kterou ještě není veřejnosti známa odpověď: jak a za jakých podmínek hodlá AMD od Intelu získat licenci na SSE2, když rivalita těchto firem je v posledních létech na ostří nože. Nu, ještě je čas.

Zdroj: tecChannel.de

Autor:
Témata: Intel, software
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...