Co se týče ovladačů, ATI už je
na správné cestě
Překvapivě dlouho trvalo firmě ATI, než si plně
uvědomila důležitost, kterou mají pro úspěch jejích grafických čipů kvalitní
ovladače. Teprve v polovině minulého roku jsme se dočkali toho, na co jsme
u NVIDIE zvyklí už několik let: univerzálních driverů CATALYST,
které mají být už navždy společné pro celou rodinu čipů Radeon. Začínáme si
zvykat (a na příjemné věci si člověk zvyká rychle), že od grafických karet
ATI už není třeba čekat „podrazy“ v podobě herních nekompatibilit – ať už
pádů nebo chybného zobrazování. Dnes, půl roku poté, si už troufám říct, že
CATALYST a přísliby s ním spojené nebyly jen marketingovým blábolem.
O tom a o dalších věcech mluvil se serverem HotHardware
viceprezident softwarového oddělení ATI, pán se zajímavým jménem Ben
Bar-Haim.
Mohl byste nám na úvod říct něco o sobě? Jaká je vaše pozice uvnitř ATI a za co odpovídáte?
Odpovídám za veškerý software od ATI pro stolní PC, notebooky a multimediální produkty. To v zásadě znamená, že pod mojí jurisdikci spadá softwarová suita CATALYST se všemi jejími součástmi – ovladačem grafických čipů, programem pro práci na více zobrazovacích jednotkách (Hydravision), multimediální aplikací Multimedia Center a programem Remote Wonder.
Kolik výkonu navíc budou ještě
schopny ovladače z čipů Radeon 9xxx vyždímat? Myslíte, že ještě zbývá hodně
rezerv?
Dobrá otázka. Stále hledáme nové cesty jak zlepšit výkon, stabilitu a další vlastnosti našich ovladačů. Máme velmi talentovaný tým zaměřený na zvyšování výkonu a samozřejmě máme v plánu s každou novou verzí CATALYSTu demonstrovat lepší výkon. Věřte mi, když vám říkám toto: pokud existuje možnost vylepšení, my ji najdeme.
Kvalita ovladačů ATI se během
minulého roku trvale zlepšovala a uváděli jste častěji nové verze. Jaké
nástroje a metody jste použili k dosažení těchto
úspěchů?
Během posledních 18 měsíců se celý náš přístup k vývoji softwaru změnil k lepšímu. Za prvé jsme vyvinuli proces k řízení, plánování, přidělování priorit a implementování nových vlastností (modifikací softwaru). Pracujeme nyní také s unifikovaným procesem vývoje (Unified Development Process), který nám umožňuje bezchybnou integraci softwarových fragmentů vytvořených na různých místech světa do jednoho kompletního a plně otestovaného balíku. A konečně, hodně jsme investovali do vybudování a zalidnění efektivní, nezávislé a kompetentní organizace pro zajišťování kvality softwaru. Ta už zredukovala počet „úniků“ (tj. chyb objevených mimo ATI) o cca 50 %.
Ačkoli již bylo mnoho chyb odstraněno, rádi bychom znali váš názor na problémy s nestabilitou, které měly první základní desky disponující rozhraním AGP 8x s vašimi grafickými kartami Radeon 9700/9500.
Naše první karty byly plně ověřeny a vyladěny na referenčních základních deskách AGP 8x vyrobených firmou Intel. Později, když přišli s vlastními implementacemi AGP 8x další výrobci čipsetů a základních desek, vyskytly se u malého počtu našich karet problémy s hardwarovou a softwarovou nekompatibilitou. Následně jsme my i výrobci čipsetů a základních desek provedli změny, kterými se tyto problémy odstranily. Pracujeme s těmito firmami i nadále a provádíme vzájemnou validaci nových produktů, abychom zabránili případným budoucím nekompatibilitám.
Zdroj: HotHardware
Levné grafické karty
s podporou DirectX 8
I když se v poslední době mluví především
o nejnovější verzi microsoftího herního rozhraní, totiž DirectX 9,
prakticky všechny dosud vytvořené hry jsou naprogramovány pro DirectX 8 nebo
nižší. Je to logické: z grafických karet dostupných na trhu podporují
DirectX 9 plně jen Radeony 9500 a 9700, kteréžto jsou mezi námi zatím
jen velmi krátce a jejich penetrace mezi hráčskou obec je vzhledem
k celkovému množství mizivá. Koupi Radeonu 9500/9700 z hlediska
DirectX momentálně neospravedlní ani myšlenka „investice do budoucnosti“ – cena
je zatím vysoká a ona budoucnost celkem daleká. Jediné, co by mě osobně
mohlo zviklat směrem k Radeonu 9500, by byla úspěšná softwarová proměna na
Radeon 9700, o které jsem vám nedávno referoval.
Zatím jsme tedy stále bezpečně v časech, kdy se nemusíme rozpakovat sáhnout po kartě podporující „pouze“ DirectX 8. Porovnání levných karet tohoto druhu provedl nedávno server Penstarsys.com; účastníky klání byly VisionTek GeForce3 Ti 200, ATI Radeon 8500 LE 128 MB, Tyan Tachyon 9000 Pro a Chaintech GeForce4 Ti 4200-8X Special Edition. Pokud trochu sledujete dění v této oblasti, musí vám být dopředu jasný vítěz – karta od Chaintechu je ovšem také ze všech zúčastněných nejdražší (byť stále spadá pod 200 dolarů). S Athlonem XP 2200+ a 512 MB paměti DDR PC3000 podaly karty následující výkony:
Vidíme, že GF3 Ti 200 se pohybuje víceméně na úrovni Radeonu 9000 Pro, zatímco Radeon 8500 LE si oproti nim udržuje jistý náskok. 8500 LE se navíc ukázala být mimořádně zajímavou kartou při zapnutém anizotropickém filtrování, kde překonala všechny své konkurenty včetně GF4 Ti 4200. Po přetaktování zaznamenala (měřeno dle benchmarku Codecreatures) GF4 Ti 4200 12% nárůst výkonu, GF3 Ti 200 14%, Radeon 8500 LE dokonce 20%, zatímco Radeon 9000 Pro se autorům zcela odmítl nechat přetaktovat.
Na kartu stojící méně než 100 dolarů je Radeon 8500 LE jistě velmi dobrá koupě. K sehnání za obdobně nízkou cenu je navíc stále ještě její plnohodnotný bratr 8500 (lišící se frekvencí jádra a/nebo paměti). Ačkoli výkonovým vítězem v prakticky všech disciplínách je samozřejmě GeForce4 Ti 4200, poměr cena/výkon mluví jasně ve prospěch Radeonů.
Zdroj: Penstarsys.com