Vypískají ochranu hudebních CD
proti kopírování sami legální uživatelé?
Firma Philips, která přinesla
světu kompaktní disky, nedávno vyjádřila svůj záporný postoj k pokusům
velkých hudebních společností znemožnit kopírování hudebních cédéček. Dosavadní
výsledky „pokusů na živých cílech“ vedly k velkému množství stížností,
protože „chráněná“ CD nejenže nebylo možné dobře extrahovat do počítačové podoby
(soubor WAV), ale mělo s nimi potíže i mnoho běžných CD přehrávačů. Na
tom není nic divného, přihlédneme-li ke společnému rysu výše uvedených ochran:
je to narušení původního hudebního záznamu chybami, které mají vyvést kopírující
jednotku CD-ROM natolik z míry, aby odmítla poslušnost anebo byl její
produkt neposlouchatelný.
Jakožto vynálezce formátu CD by Philips mohl odmítnout takovýmto zpotvořeným diskům použití samotného názvu „CD“ anebo použít jiné zákonné cesty, jak aplikovatelům ochran tyto praktiky znepříjemnit. Představitelé firmy říkají, že je lepší se s lidmi dohodnout, než se s nimi soudit. Gary Wirtz, generální ředitel copyrightového oddělení Philipsu, je toho názoru, že se protikopírovací technologie znemožní samy – důrazný odpor legálních uživatelů odvede hudební společnosti od myšlenek na podobné ochrany. „Nebude to fungovat tak, jak si představují, protože kterýkoli hacker si stejně kopie bude umět udělat. Bude to mít vliv pouze na poctivé zákazníky a my víme, že se už objevilo velké množství stížností.“
Vypadá to tedy, že si vydavatelé budou muset své plány dobře rozmyslet. V poslední době se roztrhl pytel s různými antikopírovacími metodami – prakticky všechny velké hudební společnosti přispěchaly s prohlášením, že intenzivně připravují jejich nasazení do praxe.
Například BMG uvedla v Evropě na trh dva chráněné tituly (Natalia Imbruglia: White Lilies Island a Greatest Hits skupiny Five), ale kvůli četným reklamacím nedávno přešla na „čistou“ výrobu těchto nahrávek. Ve Spojených státech má poslední takovéto CD firmy Universal na obalu zřetelné varování pro zákazníky, že by dané CD mohlo mít problémy s mechanikami CD-ROM a některými běžnými přehrávači, zatímco společnost BMG se omezila jen na malý nápisek „Cactus Data Shield“ bez jakéhokoli bližšího vysvětlení, o co se jedná. Následně na to pak kongresman Rick Boucher rozeslal předním hudebním asociacím a institucím (RIAA, IFPI atd.) dopis, ve kterém je varuje, že prodej cédéček znemožňujících domácí nahrávání by mohl být v rozporu se Zákonem o domácím nahrávání zvukových nosičů (AHRA) z roku 1992. Tento zákon, podle něhož mj. musí prodejce nahrávacího zařízení zaplatit do státní kasy dvě procenta jeho ceny, a prodejce prázdných pásek a disků tři procenta jejich ceny, by potom totiž ztratil svůj smysl. Prezidentka a výkonná ředitelka RIAA Hilary Rosenová na to reagovala slovy, že hudební společnosti hledají „tu správnou rovnováhu“.
Za sebe musím říct: jen do nich! :-)
Zdroj: New Scientist
Externí Sound Blaster nese
jméno Extigy
První zvukové řešení od firmy Creative Technology, které
nesídlí uvnitř počítačové krabice, ale mimo ni, bylo představeno minulý týden
a nese název Sound Blaster Extigy. Připojuje se k počítači
prostřednictvím rozhraní USB a poskytuje kvalitu srovnatelnou se Sound
Blasterem Audigy i těm, kteří z nějakých důvodů nemohou použít tuto
interní kartu – zejména uživatelům přenosných počítačů. Extigy umožňuje
multikanálové přehrávání zvuku vzorkovaného na 24 bitech a 96 kHz
a poskytuje 100dB odstup signálu od šumu. Svoje zalíbení v tomto
zařízení však mohou najít i nepočítačovci – lze ho totiž použít nezávisle na PC
jako dekodér Dolby Digital pro „set-top“ přehrávače DVD, jako zdroj 3D zvuku
formátu 5.1 z konzolí Xbox nebo PlayStation 2 i jako „vylepšovač“
zvuku linoucího se z mnoha jiných přehrávacích zařízení.
Extigy disponuje dálkovým ovládáním a velkým počtem konektorů, které vám umožní připojit prakticky cokoli relevantního včetně MIDI zařízení, mikrofonu a sluchátek. Očekávaná cena Extigy je ovšem také poněkud „notebooková“ – 150 US$.
Zdroj: Creative