Hladký přechod mezi DVD a HD-DVD
Společnosti Toshiba a Memory-Tech oznámily, že vyvinuly nový druh DVD disku. Ten umožňuje hladký přechod mezi formáty DVD a HD-DVD. Disk obsahuje dvě datové vrstvy. Jedna je určena pro záznam ve formátu DVD. Druhá ponese data formátu HD-DVD o kapacitě 15GB.
Technologie HD-DVD je hlavním konkurentem formátu Blue-Ray. Oba formáty se vyznačují vysokou kapacitou. Při čtení se používá tzv. modrý laser. Rozdíl je jednak ve způsobu práce s pity (drážky na disku), jednak v ochraně vrstvy, která nese citlivá data. Zatímco vývojáři HD-DVD použili hloubku datové vrstvy stejně jako u klasických DVD, tedy 0,6mm, sdružení stojící za Blue-Ray umístili tuto vrstvu pouze 0,1mm pod povrch. Společnost TDK ovšem pro Blue-Ray vyvinula speciální povrch, který má data ochránit i v tak malé hloubce.
Hlavní výhoda plynulého přechodu mezi DVD a HD-DVD je především v tom, že si koupíte disk s filmem, a přehrajete ho jak v klasickém DVD, tak HD-DVD přehrávači. V HD-DVD se samozřejmě přehraje film s vyšší kvalitou.
Kdo nakonec vyhraje bitvu nových formátů si netroufám odhadovat. Po dnešku má ovšem k vítězství blíže HD-DVD.
Operační paměti z dílny Santa Clause
Vánoce se blíží a pokud chcete potěšit své blízké zajímavým kusem hardwaru, vyzkoušejte operační paměť. Minule jsem psal o svítících pamětech, dnes něco více vánočního.
Sice nezáří barvičkami jak atomová elektrárna po výbuchu, zato pocházejí přímo od Santy Clause. Na čipech totiž nenajdete výrobce, ani technické údaje, ale vysmátého Santu, který vám přeje „Merry Christmas“.
Lepší zvuk od čipsetů Via
Jeden z největších výrobců čipsetů pro základní desky, společnost Via, podepsala smlouvu, díky které bude moci do svých zvukových karet Vinyl Audio Envy 24 integrovat pokročilé zvukové technologie od společnost QSound. Vylepšení by se měla týkat hlavně zvuku v multimediálních aplikacích.
Přesnější definice parametrů zatím nejsou k dispozici. Není také známo, kdy se tato technologie začne objevovat v nových čipsetech Via.
V současné době má Via v čipsetech 24bitový zvukový čip se samplovací frekvencí 96kHz a 36bitovým širokopásmovým směšovačem s dvaceti kanály.
Problémy se stínováním v HL2
Pokud jste hráli nový herní trhák od Valve s názvem Half-Life2, možná jste si všimli, že stíny neodpovídají nasvětlení scény. Proč tomu tak je? Při vývoji hry se vývojový tým musí rozhodnout, zda bude mít hru, která se přiblíží k realitě co nejvíc a bude mít úžasnou grafiku, nebo zvolí možnost nižších hardwarových nároků za cenu snížených detailů. Nebo může použít třetí možnost jako Valve a to kombinaci obou způsobů.
Jednoduchý příklad. Jste v místnosti, kde jsou krabice a bodové nasvětlení. A pokud se dobře podíváte a máte štěstí na neodladěnou texturu, uvidíte, že stíny směřují jiným směrem, než světlo svítí. Proč se tak stane? Vývojáři chtěli, aby si hru zahráli i lidé se slabší kartou, a tak jsou stíny statické. V praxi to znamená, že stíny jsou už přímo nakresleny na textuře podlahy a podobně.
Pokud si vzpomínáte, při uvedení screenshotů ze hry bylo Valve na tuto chybu upozorněno. Slíbilo, že vše opraví. Při betatestu se ovšem testeři zaměřili na jiné věci a tak je místy vidět tato nelogičnost.
No a pokud byste chtěli vidět jak vypadá Half-Life2 s dynamickými stíny, máte možnost. Jeden programátor totiž předělal pár levelů z HL2 do enginu DOOM3, který lépe se stíny pracuje. Bližší informace najdete v BW žurnálu.
Nový chladič pro grafické karty
Společnost Zalman uvádí na trh nový chladič grafických karet s označením VF700. Vybrat si můžete dvě varianty. Celoměděný chladič stojí 41 USD a varianta, která kombinuje měď s hliníkem stojí 33USD.
Chladič má velký heatsink, takže zabere i pozici pro sousední kartu. Výrobce jej nedoporučuje používat na karty Matrox a nVidia PCI Express. Chladič produkuje 18dB hluku a jako bonus dostanete mini chladič pro paměti.