Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Matrox Parhelia-512: ano i ne

  12:00
Matrox se nám po více než dvou létech vrátil mezi grafickou špičku s kartou, která toho svými technickými parametry slibuje opravdu mnoho. Jedna věc jsou ovšem teoretická čísla a druhá věc skutečný výkon: nyní se budeme konečně moci podívat na tento nový a bezesporu zajímavý čip z praktického (hráčského :-) úhlu pohledu.

Matrox už není jen staré železo
Musím se přiznat, že návrat Matroxu na špičku grafické scény vítám s potěšením staromilce, který nerad vidí, jak pozice starých osvědčených značek přebírají draví nováčci. Veterán Matrox dnes ukazuje, že toho má stále hodně co říci, a i když jeho nové dítko Parhelia-512 není (stejně jako žádná z předcházejících karet této firmy) řešení, které by se dnes dalo s čistým svědomím doporučit běžnému hráči, můžete si být jisti, že má mnoho co nabídnout. Technické parametry Parhelie byly již známy nějakou dobu – první pohled na tuto kartu jsme vám na stránkách BonusWebu nabídli více než před měsícem, takže nyní si na úvod stručně zopakujme nejdůležitější fakta.

Parhelia-512

Parhelia-512 je prvním skutečným grafickým procesorem (GPU) z dílny Matroxu; její vývoj trval přes dva roky. Není odvozena od předcházejícího matroxího čipu G550 ani jeho předchůdců – jedná se o zcela nové 0,15mikronové jádro, které obsahuje 80 miliónů tranzistorů. Po funkční stránce je Parhelia-512 plně kompatibilní se softwarovými rozhraními OpenGL 1.3DirectX 8.1 a umí přenášet data podle požadavků specifikace AGP 8x. Grafické karty s Parhelií-512 na palubě budou k dispozici ve dvou podobách: u levnější a pomalejší OEM verze (cca 350 dolarů) bude jádro taktováno na 200 a paměť na 250 MHz, zatímco rychlejší maloobchodní verze (400 dolarů) bude mít frekvence 220/275 MHz. Nízká frekvence GPU oproti GeForce4 Ti 4600 (300 MHz) a Radeonu 8500 (250 MHz) je poněkud překvapivá: Matrox tvrdí, že je to daň za velký počet tranzistorů v čipu (GeForce4 Ti má jen 63 miliónů a Radeon 8500 60 miliónů). Parhelia je prvním grafickým čipem pro běžná PC, který používá 256bitové paměťové rozhraní (Radeon 8500 a GeForce4 Ti mají 128bitové), což ve svém důsledku znamená špičkový datový tok 20 GB/s. Jeho pole čtyř vertex shaderů poskytuje násobně větší potenciál pro grafické efekty než jakým disponují jeho konkurenti – na jeho plné využití v hrách si ovšem budeme muset ještě dlouho počkat.

Ovladače & výkon: zatím zklamání
Ovladače Parhelie-512 používají microsoftí rozhraní .NET, o kterém jsem se podrobněji rozepsal v článku o testovacím programu Dacris Benchmarks .NET – znamená to mj. nutnost „obohatit“ svůj disk C: o runtime .NETu zvíci 20 MB. Podle testů, které provedly významné hardwarové webziny, vypadají ovladače poměrně stabilně, byť ne dokonale – na drobné nedostatky si stěžují Tom i Anand.

Po stránce výkonu si Parhelia-512 nemůže v žádném případě činit nároky na absolutní špičku. Pokud není zapnut antialiasing a/nebo anizotropické filtrování, nedosahuje Parhelia-512 ani úrovně GeForce4 Ti 4200, přestože cenově je (zatím) posazena na dvojnásobek. Výsledky v populárních hrách současnosti (Return to Castle Wolfenstein, Jedi Knight II) přisuzují novému čipu Matroxu potupné poslední místo – až za všemi GeForce4 Ti a Radeony 8500 (včetně modelu LE). O něco lepší obrázek skýtají Serious Sam 2Unreal Tournament 2003, kde Parhelia přeskočila alespoň Radeony:

John Carmack

Při zapnutém celoobrazovkovém antialiasingu se Parhelia v mnoha případech dotahuje na současného lídra, tj. GeForce4 Ti 4600, a kvalita obrazu je podle dosavadních pozorovatelů nedostižná. Je ovšem otázkou, zda je lepší hrát v nižším rozlišení s AA než ve vyšším rozlišení bez AA a ještě si za to něco připlatit.

Pro koho tedy?
Běžný hráč, který při svých nákupech zvažuje poměr cena/výkon a kromě her občas používá jen Word a Excel či podobné kancelářské aplikace, si pravděpodobně Parhelii-512 nekoupí – za lepší cenu dostane výkonnější řešení od NVIDIE nebo ATI. Hraní se třemi monitory může ovšem být (při adekvátně naprogramované hře) zajímavé, ovšem cena tří zobrazovacích jednotek + Parhelie není zrovna něco, co by si mohl dovolit každý. Uzavřel bych tedy toto pojednání konstatováním, že Parhelia-512 je řešením pro fajnšmekry vyžadující kvalitu obrazu par excellence, kteří se tolik nezaměřují na špičková čísla FPS. Pracovníci grafických studií, kteří potřebují používat velmi vysoká rozlišení a navíc rádi hrají počítačové hry, si zde však přijdou na své.

Zdroje: Tom’s Hardware Guide, AnandTech, FiringSquad

Autor:
Témata: Wolfenstein
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...