Harry Potter – čaruje už i na GameBoyi

Není to tak dlouho, co všechny fanoušky Harryho Pottera potěšil celovečerní film a s ním i počítačová hra. My vás nyní také potěšíme a to srovnáním dvou nových herních verzí – jedna je pro Game Boy Color, druhá pro Game Boy Advance. A tyto se, i k našemu překvapení, od sebe liší více, než jsme vůbec očekávali.
Harry Potter and the Philosopher's Stone

Harry Potter žil až do svých desátých narozenin nezáviděníhodným životem u příbuzných. Jeho rodiče prý zemřeli při autonehodě a tak zkrátka žije u nich. Žije však možná nebude to správné slovo, protože strýc, teta i bratránek mu dávají zřetelně najevo, že by se ho nejraději zbavili. Místo pokoje přespává v přístěnku pod schodištěm, nosí obnošené oblečení, sklízí zlobu, zatímco jeho tlustý rozmazlený bratránek dostává na co si pomyslí. Možná, že by ho nakonec všichni utrápili, avšak jednoho dne přijde dopis – a ne ledajaký. Poštovní doručovatelka v podobě sovy přináší obálku, jež obsahuje pozvánku do prvního ročníku Bradavické školy čar a kouzel. Přes přehršle komplikací (nepřející strýc, hledání nástupiště, nákup magických pomůcek...) Harry nakonec stane v hlavním sále Bradavic, kde každý rok moudrý klobouk přerozděluje žáky prvního ročníku do čtyřech kolejí (Nebelvír, Mrzimor, Havraspár a Zmijozel). Jednotlivé koleje mezi sebou soutěží o největší počet bodů utržených za školní rok a vybraní zástupci hrají velmi oblíbenou a prestižní hru – Famfrpál (kde se létá na košťatech). Harry se zde seznámí se svými nerozlučnými kamarády (Ron, Hermiona) i nepřáteli (Draco Malfoy), přičemž se zdá, že jeden z profesorů - Snape - si jej také příliš neoblíbil. Mimo mnoha vedlejších dobrodružství příběh směřuje k finálnímu střetnutí s dříve zatraceným kouzelníkem Voldemortem, jenž zabil Harryho rodiče a málem i jeho.

Vedle dosud vydaných (a vcelku úspěšných) her na PC a PSX, ve kterých na vlastní kůži prožíváme výše popsané dobrodružství, trh již nějaký čas okupují i dvě verze pro Game Boye (GBC a GBA). Nabízí se otázka, zda-li se od sebe oba tituly – mimo horšího technického zpracování na GBC – vůbec nějak liší. Již po prvních pár minutách jsem zjistil, že obě verze se shodují pouze co se týče osnovy děje, jinak je však dělí nejen zpracování, ale i ŽÁNR!

Harry Potter – verze pro GBA; hodnocení: 80%
Harry Potter and the Philosopher's Stone GBA podoba se příliš neliší – co se týče stylu – od již recenzovaných verzí na PC a PSX. To znamená, že hra vás uvítá několika hezkými kreslenými obrázky komentujícími nelehký Harryho osud, aby vás posléze vysadila přímo ve vstupní hale hradu. Od schodiště na mě mává Ron, že první hodina obrany proti černé magii právě začíná a že bych si měl pospíšit. Cestou se znovu střetávám se svým (brzy již) úhlavním nepřítelem Dracem Malfoyem a jeho kumpány. Ron se mi samozřejmě ztratil, proto hledám učebnu stylem pokus-omyl. Běhání po hradě mi lehce usnadňuje červený kobereček, který fakticky ukazuje cestu ke všem dveřím. Nakonec tedy nacházím správné dveře a začíná první lekce. V té mě profesor Quirrell naučí to, co bych asi tak od první hodiny v magické škole očekával – tj. první kouzlo. Naučení kouzla reprezentuje mezihra. Profesor několikrát zamává hůlkou do čtyřech směrů a já musím, pomocí směrového kříže, pohyby zopakovat. Obtížnost se stupňuje a samozřejmě, za správné provedení sbírám body pro vlastní kolej. Následuje praxe – profesor mě zanechá v ohromné tréninkové místnosti, přičemž cílem zůstává otevření nyní zamčených vchodových dveří. Tlačítko se překvapivě ukrývá někde na konci. K čemu všemu se mi hodí první kouzlo? Brzy zjišťuji, že chodbou mi znemožňuje projít položená kláda, tak máchnu hůlkou. Tím docílím, že se kláda posune. Závěr: snadno se tím zbavuji překážek – pokud jim něco nestojí v cestě a mají se kam odvalit. Všechno. Celý smysl spočívá v čarování, hledání potřebných předmětů a později i v bloudění. Rozsah úrovní nabývá, společně s obtížností, úroveň od úrovně, logické problémy nechybí stejně jako povinné létání na koštěti. Trochu mě překvapilo, že s postavičkou neskáči a všechny Harry Potter and the Philosopher's Stone propasti se překonávají přes spínací tlačítka. Některá se, bohužel, po stisknutí znovu vypnou, což nejednou vyústí (třeba u Hagrida v zahradě) v ďábelské přesouvání zátěží (v tomto případě rostlin). K drobným změnám dochází i v rámci nepřátel, přesněji u spekulativních skřítků – zatímco všude jinde kradou kouzelné fazolky, zde vás setkání s nimi připraví o drahocenný život. Z toho vyplývá jednoznačné řešení – co nejrychleji je usmažit kouzlem. Naopak, kouzelné fazolky rozházené po úrovních životy přidávají, proto nalezení takového sáčku... nemá chybu.

Po stránce technického zpracování se Harry Potter směle vyrovnává těm nejlepším. Jak lze rozpoznat z obrázků, autoři zvolili lehký 3D nadhled, což jednak zabezpečuje maximální přehlednost a za druhé to hezky vypadá. I vlastní pohyby, art okolo, vše působí přesvědčivým dojmem, animace nechávají daleko za sebou konkurenci. Naneštěstí z vlastního zpracování – ačkoli kovaného zručnou řemeslnou rukou - nevzešlo nic, co by se jen náznakem podobalo hernímu zázraku. Troufám si tvrdit, což sama o sobě dokazuje i verze pro GBC, že z poutavého námětu a zřejmě i ne-zas-až-tak-svázaných-rukou-autorů-jak-se-šušká šlo vytlouci daleko více. Co nám zbývá? Poutavá arkáda v chytlavém zpracování opatřená čtenáři prověřeným příběhem. Jako osvěžující prvek působí létaní na koštěti (hra Famfrpál) čemuž kontrastují úrovně, ve kterých je potřeba zapojit mozkové buňky.

Harry Potter – verze pro GBC; hodnocení: 95%
Harry Potter and the Philosopher's Stone Zatímco verze všech dříve recenzovaných platforem (PC, PSX, GBA) se zpracováním soustředily především na žánr akční arkády, GBC inkarnace si razí svoji mnohem přitažlivější cestu. To, co se rozprostřelo před mými zraky, bych neočekával ani v tom nejdivočejším snu – žádná arkáda, ale klasické RPG se vším všudy. Pohled z ptačí perspektivy se ještě trošičku naklonil, aby vznikal 3D dojem, čímž zdejší dobrodružství nabývá na přehlednosti. Po stránce technického zpracování, především pak po té grafické, si mi těžko hledá chyba, neboť bych řekl, že ze starého dobrého GBC ždímá výkon až ze dna. Fakticky se nabízí srovnání pouze s Pokémony, kteří spíše než na technické ztvárnění sázeli na herní systém a dosud těžko hledají soupeře. Harry Potter tak síly přinejmenším vyrovnává, protože předkládá svoji vizi, přinejmenším pak alternativu, neboť ne všem se líbí prapodivné japonské potvůrky.

Příjemné osvěžení připraví hned úvod, protože hra začíná už v Příčné ulici. Hagrid mě pověří, abych nakoupil všechny potřebné propriety a tak se vrhám do průzkumu okolí. Mimo rozličných stánků se poprvé setkávám s nepřáteli, kteří se náhle objevují ve vedlejších uličkách a všech temných koutech. Bitvy neprobíhají nijak originálním Harry Potter and the Philosopher's Stone způsobem, ale těžko něco vymyslet v takto omezeném systému. Jednoduše řečeno, na jedné straně stojím já a na druhé nepřátelé. Střídáme se na tahy, přičemž hraji-li já, mám čtyři možnosti: útok kouzlem, použít předmět, použít sestavu karet či utéci. Tímto se dostávám k jednomu opomíjenému aspektu a to sbírání karet. Buďte si jisti, že téměř každý sud, socha či pouhá díra ve zdi nějakou ukrývá a tak šílenství se sbíráním může propuknout v plném proudu. Vylepšení spočívá v tom, že kolekce karet neslouží jen pro potěchu oka, ale jejich kombinace vytvářejí různá posilovací kouzla. Tyto kombo sestavy také postupně nacházíte.

RPG prvky se neomezují na výčet několika charakteristik, počtu životů, many a bodů na další úroveň. Podobně jako v klasických hrách svého žánru ani zde nechybí silueta postavy s volnými políčky, do kterých se vejdou boty, plášť, rukavice... zkrátka všechny možné a jinak se projevující věcičky. Člověk tak velmi brzy a velmi snadno propadne šílenství, kdy jen tak bloudíte místnostmi a vylepšujete si herní vlastnosti. Celkově se mi líbí, že hra vám nedá nic zadarmo a přestože si knížku vykládá, řekněme, velmi volně, drží se její základní ideje a stěžejních událostí. Vraťme se zase zpět do Příčné ulice. Potřebné peníze ukrývají skřeti v bance a tak ji navštívíte. Autoři neopomněli ani scénku ve vlaku a ze situace, kdy Hagrid Harry Potter and the Philosopher's Stone vezl prváky na loďkách, vytěžili akční mezihru (uhýbáte se na loďce příšerám). Do Bradavic přicestujete už plni zkušeností, proto by vás neměl překvapit ceremoniál s kloboukem ani hledání správného hesla do vlastní koleje. Tím přichází na řadu adventure část, kdy mluvíte s postavami, které po vás něco chtějí. Když už se probojujete na vlastní kolej a odpočinete přes noc, čeká vás hned druhý den hodina lektvarů s profesorem Snapem. Ten ani okamžik neváhá a sráží body – a mimochodem, celkový bodový stav kolejí lze kdykoli zjistit pomocí počitadel u hlavního vchodu školy. Zpět k výuce - při hodině se zraní spolužák Nevil, Snape vás okamžitě pošle nasbírat ingredience pro lektvar atd. Právě díky tomu mi přijde zde recenzovaná verze dosti sympatická – sice se nedrží striktně knihy, ale dodržuje její pravidla, přičemž přidává hojný počet vlastních nápadů. A myslím, že zábavy si užijí i hráči nijak nepoznamenaní fenoménem Harry Potter, protože hra sama vše krásně vysvětlí. Co více dodat? Máte-li rádi RPG a Harryho Pottera, neváhejte - a možná, že by mohli o koupi popřemýšlet i vlastníci o generaci lepší konzole. Harry Potter pro GBC je totiž moc fajn!

Harry Potter and the Philosopher’s Stone
Výrobce/Distributor Griptonite Games / EA
Platforma GameBoy Advance, GameBoy Color
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: GBA verdikt: Hezky zpracována arkáda, která však nenabízí nic nového – z poutavého námětu šlo přeci jenom “vyždímat“ více.
GBC verdikt: Zatím asi nejvíce sympatická hra o mladém kouzelníkovi, která se vydala svoji vlastní cestou – klasickým RPG. A výsledek stojí za to.
Hodnocení: GBA verze: 80%, GBC verze: 95%