Hartross - RTS z českých luhů a hájů

  • 14
Věřili byste, že po sériích Command & Conquer či Age of Empires může v České republice vzniknout 2D realtimeová strategie, která má tak vypilovanou grafiku a obsahuje tolik nápadů, že se může stát revolučním titulem svého žánru a na kopytech roznést svou slavnou konkurenci zvučných jmen? Já jsem ponejprv také nevěřil...
Hartross - Red Rhapsody

Někdy koncem roku 1996 se v hlavě několika lidí z Jižní Moravy zrodila myšlenka vytvořit revoluční realtimeovou strategii. Slovo dalo slovo, tým lidí se dal do práce a po několika měsících tvrdé dřiny představil projekt domácím distributorům. Nutno podotknout, že domácí herní scéna byla tehdy, co se kvalitních her s teoretickou možností uspět v zahraničí týče, v plenkách - Illusion Softworks začínal pracovat na Hidden & Dangerous, v Zima Software dělali Mutarium a Poldu a JRC Interactive lákalo hráče Horkým Létem či Hovnivály. Protože projekt Rayvisionu (tak se náš tým jmenoval) vypadal už ve své době velice dobře, projevil o něj vážný zájem Zima Software a následně jej také představil veřejnosti a zahraničním partnerům jako svůj projekt. Ačkoliv signály ze zahraničí naznačovaly, že hra by mohla být trhákem, zaměřili se Zimovci hlavně na Mutarium a Poldu a na projekt, který nesl pracovní název Dimmension Hartross se tak nějak zapomínalo. Léta plynula, projekt byl několikrát pozastaven a opět oživen (asi 5x), až se dostal do dnešního stádia vývoje - grafika je těsně před dokončením, Hartross - Red Rhapsody scénář, popisy budov, jednotek a zbraní jsou propracovány do nejmenších detailů, název se změnil na Hartross - Red Rhapsody, ale něco tu přece jenom nehrálo - engine. Programátoři se na hře totiž střídali jako na běžícím pásu a jak odcházeli, brala za své také jejich práce, a tak si dnes tým Rayvision, který je autorem příběhu a veškeré grafiky, může screenshoty jen tapetovat plochu ve Windows a doufat, že Zima Software najde schopného programátora, který dokáže jejich představy přepsat do strojového kódu - řeči jedniček a nul. A zatímco budou Zima Software a Rayvision hledat, pojďme se podívat, o čem má Hartross - Red Rhapsody být a jak zatím vypadá po vizuální stránce.

Nejprve se ale vrhněme na příběh. V nepříliš vzdálené budoucnosti stane lidstvo tváří v tvář poznání svého původu: Ne Bůh, ani mocná ruka přírody dali vzniknout naší rase, ale osamělí poutníci vesmírem jsou pradávnými předky lidského rodu. Po tisíciletém odloučení se Pozemšťané s Xaivy znovu shledají a spojením obou civilizací vzniknou Erkané oplývající mnoha neobyčejnými schopnostmi. Jejich pýcha, zloba a nadřazenost vede až k vyřazení z nové společnosti a proto zosnují strašný plán na pomstu.

Hartross - Red Rhapsody

Obě spřátelené rasy napadne smrtelný virus, proti kterému není lék. Podezření ze vzájemné genocidy vede až ke dlouhé nemilosrdné válce, ve které umírají tisíce nevinných bytostí. Ani poznání původce všeho zla už nedovede zastavit další násilí. Nevraživost a utrpení je příliš hluboce zakořeněné v duších všech.

Malá planeta Hartross na okraji galaxie, která se kdysi stala novým domovem vyhoštěných Erkanů, se teď stává poslední nadějí zbídačených národů. Hartross ukrývá tajemství boje proti smrtelné nákaze, protože virus je ve zdejším prostředí zcela neškodný. S novou nadějí se zdecimované armády obou stran sešikovaly, aby se pokusily vybojovat svou poslední šanci na záchranu. Přežití bylo to, na co myslel každý jednotlivec a na jiné úvahy nezbyl čas. Ale na planetě zatím čekají její noví obyvatelé rozhodnutí bránit svoji domovinu. Pro všechny tu totiž není místo...

Jak vidíte, myšlenka hry slibuje strhující atmosféru a povede-li se naprogramovat engine tak, jak si autoři přejí, bude revoluční také svou hratelností. Hartross - Red Rhapsody Grafické zpracování je totiž obdivuhodné a vězte, že to, co vidíte na obrázcích kolem, ještě není finální podoba, grafika by se totiž měla ještě dolaďovat. Každopádně čtyřletý vývoj jednotek, jejich detailní zpracování ve vysokém rozlišení (Hartross bude podporovat rozlišení 800x600, 1024x768 a 1280x1024) a in-game animace slibují vynikající vizuální zážitek.

Bohužel jen podle scénáře, nápadů a grafiky se hra hodnotit nedá, ale použijí-li autoři do hry jen čtvrtinu všech nápadů, které mají (jejich realizace závisí na schopnostech programátorů a jejich engine), bude hra svým způsobem revoluční a její uplatnění se na zahraničním trhu by nemělo být velkým problémem. Zatím tedy vyčkejme, jak dopadne "honba na programátory" a mrkněme se na základní vlastnosti Hartrossu v bodech:

  • Realtime strategie s rozvinutým strategickým jádrem.
  • Historické jádro příběhu založeno na dochovaných záznamech starých Sumerů (Enuma Eliš) Hartross - Red Rhapsody
  • Tři znepřátelené rasy - Lidé, Xaivové a Erkané (Humans, Xaivas, Erkans).
  • Tři různá válečná tažení s propracovanou dějovou linií.
  • 40 náročných levelů, netradiční mise, náhlé změny situace.
  • Multiplayer pro 8 hráčů.
  • Detailní renderovaná grafika ve vysokém rozlišení.
  • Zoomování herní plochy, speciální efekty, ... .
  • 75 typů různých jednotek (pozemní, letecké, námořní, pracovní, ...).
  • 55 typů budov a bojových pevností.
  • Přes 150 renderovaných animací objektů... a spousta dalších vychytávek.


  • Témata: Galaxie, software, Virus