Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Harvest Moon DS: Island of Happiness – bezzemek zabírá půdu

aktualizováno 
Zemědělství je nevděčný obor, ale má i své kouzlo. A sérii Harvest Moon se daří zachytit obojí: dřinu i uspokojení.
70

Harvest Moon DS: Island of Happiness

Platforma: DS
Výrobce: Marvelous Interactive

  • Jako vždy brutálně návykové
  • Důkaz možnosti zábavy bez násilí
  • Tradiční svoboda konání
  • Divný koncept „pustého“ ostrova
  • Přehnaný odtok energie při práci
  • Rezervy ovládání
  • Série už potřebuje změny jako sůl

Grafika šla hodně nahoru, takže polykáme poznámku o dojení kdysi nedostatkové značky. Mírumilovné a přesto intenzivní zábavy ale nakonec není nikdy dost.

Herní karta

Harvest Moon DS: Island of Happiness

Harvest Moon DS: Island of HappinessIsland of Happiness nemohl vyjít ve vhodnější dobu. Staré jistoty a způsoby obživy se hroutí, svět slovy klasika „vymknut z kloubů šílí“ a plní se tonoucími. A to je právě čas, kdy videohry nabízejí pomocnou, inspirující ruku. Třeba taková America´s Army. Přišel jsi o práci v automobilce? Nezoufej, vojsko má vždy otevřenou náruč. Zastřílíš si jako ve hře a pak tě čeká šťastný život. Anebo série Harvest Moon. V bance už tě nechtějí? Zorej si kus půdy a živ se sám!

Nejnovější přírůstek do rodiny farmářských simulací tudíž začíná plavbou hrdiny za „novým životem“. Těžko říci, kam měl „pionýr“ vlastně namířeno, neboť když loď ztroskotá u břehů neobydleného ostrova, ukazuje se, že lepší místo by jen těžko hledal. Je tu pár zpustlých budov, do kterých nemůže. Je tu zpustlá zemědělská půda a pár budov v perfektním stavu, do kterých může – a protože se kolem nepoflakuje právoplatný majitel, je to všechno JEHO! Poučení první: co není hlídáno, Harvest Moon DS: Island of Happinesspatří tomu, kdo to sebere.

Zásadní roli hrají čas a strava.

Perfektní stav vašich nemovitostí za pět prstů jde tak daleko, že máte v obytném domku dokonce tradiční funkční telefon. Tentokrát slouží pro Wi-Fi „multiplayerové“ možnosti titulu, spočívající v pokecu s kamarády přes mikrofon, anebo v porovnávání úspěchů v nejrůznějších disciplínách typu týdenní produkce mléka. Ohromná bžunda, výrobce zavalen děkovnými dopisy. Při každém zvednutí sluchátka se vám navíc nabídne uložení hry. To zajisté funguje, standardně se ovšem postup ukládá kdykoli a kdekoli přes Diář.

Harvest Moon DS: Island of HappinessNeztroskotali jsme ale sami. Kromě hrdiny se na břeh dostal ještě zamračený senior v pionýrsky stylových modrých montérkách a červeném šátku kolem krku, no a potom i jeho rodinka: dcera a dvě vnoučata.

Ti jsou všichni naprosto v pohodě, což vypadá zprvu nepochopitelně, vše se však vyjasní, jakmile děd objasní pravidla: „Pěstuj něco a my to budeme odvážet, to jsme vždycky dělali.“ Čím to budou odvážet, když je loď na třísky, není jasné. V každém případě je tu poučení druhé: lepší než makat, je přiživit se na cizím makání. Jeden hejl vydá na obživu celé chytré rodiny.

Tím ale podivnosti hry ani zdaleka nekončí. Pustý ostrov se totiž začne bleskově zalidňovat. A to stylem „jmenuji se Chen, vidím, že jste obydlel tu starou chajdu, a tak tu otvírám obchod“. To by jako vtip ještě ušlo, plyne z toho poučení třetí: pro Harvest Moon DS: Island of Happinessobživu asijského obchodníka a jeho blízkých stačí pár zákazníků – a to i v případě, že nic nekupují. Když ale vzápětí stejným způsobem přibude obchodník se zvířaty a další „podnikatelé“, už nevíte, co si o autorech myslet.

Naštěstí jádro hry, jímž je práce na farmě, zůstalo nedotčeno. Na začátku máte jen pár základních nástrojů a sáčků se semeny a před sebou úkol vybudovat velkolepé prosperující hospodářství, založit rodinu a prožít šťastný život. Jako vždy.

A jako vždy to bude pěkná fuška. Klika je, že se začíná na jaře, kdy hodně prší a základní plodiny raší jako v okolí jaderné havárie. Což by vysvětlilo i záhadně vylidněné funkční budovy a hře by to dodalo marně vyhlížený čerstvý šmrnc – leč Harvest Moon DS: Island of Happinesstoho se od tvůrců přinejmenším zatím nedočkáme.

Zato tu nechybí nic, co se v předchozích dílech osvědčilo. Kutání v dolech a dobývání materiálů, upgrade nástrojů, sezónní kratochvíle od letních ohňostrojů až ke stavění sněhuláků, soutěže ve vaření, rybolov, namlouvání partnerek, vše je na svém místě. Při dostatečné píli vypadá ostrov nakonec opravdu hodně jinak než na začátku, což je solidní odměnou za všechnu tu dřinu.

Minule jsme volali po zapojení stylusu, tak jsme to dostali.

Realistické provázání zemědělských prací zůstalo rovněž beze změny, stejně jako báječná blbonevzdornost pravidel. Chybami se rolník učí. Hra vás neupozorní, že něco sejete v nesprávném ročním období. Máte to v informacích u semínek jasně Harvest Moon DS: Island of Happinessnapsáno a pokud si to nepřečtete, klidně si vyházejte celý pytlík – nesklidíte nic.

Obdobně jedno vržení semen dopadne na devět čtvercových políček, takže je třeba se duchaplně postavit. Políčka navíc musejí být nejdřív zkypřená motyčkou, má-li se setba ujmout. Následně je nutno rostliny zalévat, ale pokud jste si při kypření a setbě neudělali inteligentní uličky, rostoucí plodiny vám dovolí běhat jen kolem hranic lánu, takže všechno uvnitř uschne. A tak dále.

Zásadní roli hrají čas a strava. Ne že by vás honil nějaký brutální časový limit, nicméně vaše postava má dva ukazatele – pracovní energii a plnost žaludku a ty při práci ubývají zatraceně rychle, energie obzvlášť. Pokud dorazí na nulu, podle manuálu zkolabujete, v praxi se ale jen párkrát zapotácíte a pak prohlásíte, že máte Harvest Moon DS: Island of Happinesspro dnešek dost a jdete si lehnout.

Ráno dostanete zdarma rýžový koláč nebo jinou chudou snídani a ukazatele se rovněž zdarma trochu doplní. Výhodnější je ale na kolaps nečekat a jít si lehnout včas – pak se energie, nikoli však žaludek, doplní až na sto procent.

Energii můžete dále doplňovat svéráznými tokeny v podobě barevných srdíček, jež hra prezentuje jako „trávu“, ač ji ničím nepřipomínají. Jako mana z nebes se válí všude možně, ne ale v tak hojném množství, abyste mohli spokojeně žít a pracovat jen o nich. Nicméně k prodloužení pracovního dne v případě potřeby poslouží skvěle.

Hrdina sám o sobě se tak stává docela pěkným trenažérem firmy. Je třeba v první řadě řešit otázku, kolik optimálně investovat do jeho břicha, aby ani nesnědl veškerou Harvest Moon DS: Island of Happinessúrodu, ani pravidelně nekončil den po obdělání pár rostlin z důvodu hladu. Je potřeba mu promyšleně umístit obdělávanou plochu mezi postel a řeku, aby neztrácel čas zbytečným běháním pro vodu a na vzdálené pole.

Člověk se naučí různé triky jako třeba ze zbytku energie ještě naplnit konev vodou a pak jít spát, aby se ráno mohlo jít bez zdržování zalévat. A zrovna když si zvyknete na určitý rytmus, zláká vás chov zvířat, anebo se změní roční období a s ním i plodiny a jejich pravidla, takže můžete s celou logistikou začínat znova.

Z uvedeného tedy plyne, že hra není žádná „survivor“ záležitost. Živořit o snídani zdarma ale není zábavné. A kdo chce dělat pořádný a ve výsledku pohledný byznys, musí se ohánět. Žel, některé věci nejsou s oním oháněním v dokonalém souladu. Harvest Moon DS: Island of HappinessNapříklad ovládání. Minule jsme volali po zapojení stylusu, tak jsme to dostali.

Pohyb postavy je mu svěřen až na jednu podivnou výjimku zcela výlučně, přičemž v levém spodním rohu displeje máte čtyři sloty na nástroje - aktivity. Ty fungují dobře: z ruksaku si přemístíte motyčku, konev či srp do konkrétního slotu a pak analogicky umístěným tlačítkem předmět používáte – pravý slot znamená pravé tlačítko, spodní spodní a tak dále. Jenomže.

Báječně pravdivý život
Vize autorů, která vše zavinila, je celkem jasná - představa zvelebení zpustlého, opuštěného ostrova je na papíře rozhodně působivá. Vzpomínám ale na klasický, původně GameCube díl HM: A Wonderful Life, kde se hrdinův život ocitl na blíže neurčené šikmé ploše, a tak se náš avatar šel dát dohromady na starou farmu v Pomněnkovém údolí, která však, byť nevyužívaná, PATŘILA jeho rodině a byla ve fungující vesnici. Na kouzlu hry a až reálně očistném pocitu z ní měla lví podíl právě uvěřitelnost zápletky, prostředí a vystupujících postav. Titul byl sice svou časovou náročností určen spíš hráčům vzdálené budoucnosti, kteří díky technice nebudou muset vstávat do školy ani do práce, ale člověk si připadal opravdu jako na vsi, kde běhá se psem po zpustlém pozemku, dojí kravku a večer si jde zachytat ryby. Naproti tomu Island of Happiness si svým hromaděním nepřesvědčivých nesmyslů získává srdce daleko hůře.

Harvest Moon DS: Island of HappinessAč jsou sloty kulaté, což evokuje představu kulatých tlačítek vpravo, pravák drží v pravé ruce stylus, takže by musel dojít na správné místo, pustit stylus, zalít nať z konve, vzít stylus, přemístit se o pět milimetrů vedle, pustit stylus a tak podobně. Na to autoři mysleli, takže si pro nástroje můžete vybrat mezi kulatými tlačítky vpravo a směrovým křížem vlevo – ramena kříže mají tutéž funkci. Ukazuje se však, že na rychlé a při rychlosti ještě milimetrově PŘESNÉ změny pozice figurky není kupodivu stylus ideální.

Když si odmyslíme nesnadno naplnitelné vysoké nároky na přesnost, dále třeba i nechtěné ťuknutí stylusem na sebratelný předmět znamená, že si ho postava přivlastní. Zvedne kámen, vytrhne drn plevele, sebere spadlou větev. Takové krámy ale po polích raší jako houby po dešti a vy nemáte zájem všechny sbírat – hrdina je Harvest Moon DS: Island of Happinesszuřivě cpe do ruksaku, odkud mu je zase musíte vyhazovat.

Takže bych osobně stylus vyhradil práci a jinak se kajícně vrátil ke starému pohybu postavy směrovým křížem. Místo bizarní nadbytečné možnosti běhu postranními tlačítky - v přímém směru, který zadáte stylusem, což je prakticky zcela nepraktické. Čímž nechci říci, že by stávající ovládání bylo dohromady úplně špatné. Prostě jen mohlo být daleko rychlejší a přesnější, o což v této sérii docela kráčí.

Podobně inventářem sice na první pohled listujete intuitivně, stylem „první ťuk co, druhý ťuk kam“, bohužel ale s řadou podrazů. Například pokud míří i druhý ťuk stylusem nikoli na prázdné, nýbrž na totéž obsazené okénko a je-li tam více předmětů téhož druhu, začnou se z naprosto nepochopitelného důvodu rozmisťovat Harvest Moon DS: Island of Happinessna zbylá prázdná místa v ruksaku. Podobně v přírodě sbírané věci téhož druhu se jednou poslušně umisťují na totéž místo, ale jindy halabala kamkoli, což zbytečně plní ruksak a nutí k ručnímu úklidu. Záhy je třeba přemisťovat velká množství stejných plodin, ale v mnohých případech to musíte odťukat stylusem po jednom kusu, což je vysloveně opruz. A tak podobně.

Dohromady ale všechny drobné nedostatky nic nemění na tom, že nejnovější Harvest Moon je opět pohlcující záležitost plná drobných radostí, propracovaný simulátor umožňující lépe pochopit duši zemědělce a jeho pro městského lenocha až odpudivou honbu za půdou a sklizní. Fanoušci si novinku jistě nenechají ujít a neměli by být zklamáni, už proto, že vizuálně vypadá daleko lépe než její značně gameboyovitý předchůdce.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

49 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 13 čtenářů



Nejčtenější

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.