Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Harvest Moon: Magical Melody - motykou k blahobytu

aktualizováno 
Stará oblíbená farmářská hra se vrací v podobě další v nekonečné řadě konverzí. Už jsme si na Wii zvykli, ale je ta konverze alespoň povedená?
65

Harvest Moon: Magical Melody

Platforma: Wii
Výrobce: Marvelous Interactive

  • Perfektně vyvážený herní systém
  • Nepřeberné množství činností
  • Ohromná herní doba
  • Odbytá konverze
  • Nepohodlné ovládání
  • Krušné, ba mučivé začátky

Krásně zpracovaná simulace farmaření, ačkoliv pro někoho snad poněkud dětinsky vyhlížející. Konverzi se naštěstí nepodařilo rozbít hru s obtížným začátkem, ale sladkými odměnami.

Herní karta

Harvest Moon: Magical Melody

Harvest Moon: Magical MelodyStarý koncept, nové možnosti. Jak už to tak bývá u letitých herních sérií, Harvest Moon má za sebou pohnutou historii sahající až někam do dob šestnáctibitových vykopávek. Mnozí z nás ty časy pamatují, což z nás dělá rovněž vykopávky, ale to nemá cenu rozmazávat. Důležité je, že tu už zase máme další přírůstek, a dokonce ne jen tak ledajaký, poněvadž obsahuje i jakýsi příběh. Kdesi daleko, u přímořské vesnice plné náruživých farmářů a zahradníků, žila byla jedna bohyně úrody. Lidi na ni přestali věřit, tak se naštvala, pak byla děsně smutná a nakonec sama sebe proměnila v kámen. Poté, co se do oné vesnice přistěhujete, potkáte se s místními nadpřirozenými bytostmi a necháte si od nich vysvětlit situaci, bude vaším dlouhodobým herním úkolem osvobodit bohyni prostřednictvím kouzelných not. Jejich získávání se děje nejroztodivnějšími způsoby, někdy je to díky nějakému farmářskému úspěchu, jindy třeba jen proto, že jste od hry odešli a nechali panďuláka dlouhou dobu jen tak stát a nic nedělat. Nikdo vám dopředu neřekne, co je k získávání not zapotřebí, což je možná trochu uživatelsky nepříjemné, ale na to si Harvest Moon: Magical Melodyv téhle hře časem zvyknete.

V pokročilé fázi hry je myšlenka na nudu takřka absurdní, protože je toho tolik potřeba udělat.

Pokud to někdo náhodou neví, tak Magical Melody není žádný nový díl, ve skutečnosti jde o pouhou konverzi (kolikátou už?) starší hry. Původně vyšla na GameCube, sklidila nadšené ovace fanoušků, ale nikdy se nedočkala uvedení na starém kontinentu. Na oplátku je teď verze pro Wii určená pouze pro Evropu, čili zámořští hráči mají smůlu. Ale nemusí jim to nějak moc vadit. Konverze byla totiž o několik drobností okleštěna, například už není možné vybrat si pohlaví. Musíte hrát jako muž, čímž se pro některé hráče obsah celé hry snížil o polovinu. Navíc se během hraní setkáte s přehršlí nevychytaných much. Často třeba dostanete od někoho radu, jak udělat to či ono, s odkazem na příslušné tlačítko – jenže jde o tlačítko na GC ovladači, nikoli jedno z tlačítek na wiimote nebo nunčaku. A když je řeč o ovládání, Harvest Moon: Magical Melodytěšte se na noční můru. Budete si zvykat na tak úchvatně zmršený interface, že jsem něco takového už dlouho neviděl. Do menu se leze tlačítkem C (jen se podívejte – ano, to kulaté na nunčaku), zatímco položky v menu lze vybírat pouze páčkou, nikoli směrovým křížem. Směrový kříž má stejnou funkci jako páčka, ale na jiných místech, nejsou tedy vzájemně zaměnitelné. Ukazovací funkce byla posouzena jako nicotná blbost, tudíž se s ní zde nesetkáte, ačkoliv by zcela jistě velice pomohla. Tyto a podobné perličky dávají tušit, že konverze byla vypuštěna do světa ve značném spěchu a s minimálními náklady. Což je zatracená škoda, protože samotná hra je v jádru bezmála fantastická.

Klíčové v pochopení kvalit hry Harvest Moon: Magical Melody je vyhmátnutí významu slova „jádro“. Těžko se k němu prokousává, a jste-li nováčkem v sérii, možná nikdy nezjistíte, o čem to tady píšu. Jsou to takové ty základní herní vlastnosti, které skutečně obsahují potenciál klasiky, již člověk hraje bez ohledu na to, kolik jiných, Harvest Moon: Magical Melodyznámějších her mezitím vyšlo. Podaří-li se vám setrvat při hraní až do chvíle, kdy objevíte kouzlo Harvest Moonu, je velice pravděpodobné, že z vás od té doby bude další z dlouhé řady beznadějných fanoušků. Jde tady o to, jak se věci dějí v závislosti na vašich činnostech. A taky o jiné věci, které se dějí za účelem obohatit vaše činnosti o nový rozměr. Nejpodstatnější je asi variabilita toho všeho. V pokročilé fázi hry je myšlenka na nudu takřka absurdní, protože je toho tolik potřeba udělat, a vy to všechno budete dělat rádi, protože výsledky prostě vždycky stojí za to. Farmářský život by zkrátka byl krásnější než sen, pokud by nebylo obtížných začátků. Kdo už někdy nějaký Harvest Moon hrál, bude to mít snazší, ale noví hráči se budou zpočátku pěkných pár hodin koupat ve vlastní šťávě. A to i tehdy, když budou poctivě vykecávat se všemi obyvateli vesnice pořád dokola.

Brzy budete mít receptů, že nebudete vědět co s nimi.

Harvest Moon: Magical MelodyTak tedy, abych snad alespoň nastínil, co se od hráče očekává, když ve hře samotné se toho člověk polovinu od nikoho nedozví, co říkáte? Inu tak – farmaření je náročná dřina, ale naštěstí tady nikdo na nikoho nespěchá. Neexistuje nic takového jako ultimátum, do kterého data musíte vydělat nějakou sumu a podobně, kdepak. Zpočátku postačí, když zryjete pár herních políček (ve tvaru čtverečků) na zahrádce za domem, zasadíte tam pár sazeniček a budete je každý den zalévat. Za pár dní (herních, ne skutečných) vám sazeničky vyrostou, vy je sklidíte a úrodu pošlete ke zpracování. Alespoň se domnívám, že zpracování je účelem posílání surovin. Posílá se všechno, co vypěstujete nebo třeba jen najdete někde se válet – dřevěná polena, volně rostoucí muchomůrky... posílání surovin je prostě základem obchodování v téhle hře. Druhý den ráno máte peníze za poslané zboží a jde se nanovo vydělávat. Po čase si budete moci pořídit pár slípek nebo nějaké krávy, koupíte jim příbytky, začnete se o ně starat a posléze i vydělávat na jejich produktech. No a mezitím můžete bloumat po okolí a dělat, co vás napadne. Třeba rybařit, nebo vlézt do Harvest Moon: Magical Melodyjeskyně-co-má-strašně-moc-pater a sbírat v ní drahou rudu. Taky se doporučuje věnovat pozornost obchodu s nástroji, abyste měli o něco snazší život. Nějaké základní nástroje máte už od začátku hry, a jejich používáním získáváte zkušenost. Následně si můžete zakoupit jejich lepší varianty, s nimiž je práce hotova podstatně rychleji. Je rovněž dobré nakoupit nějaké věci na předběžné zpracování surovin, abyste vydělali víc peněz. Kupříkladu máslo či sýr se prodává za cenu o něco vyšší než mléko, takže se příslušné nástroje časem docela jistě vyplatí. A vůbec, je toho všeho strašně moc a nemůžete očekávat, že ze sebe v jedné recenzi vychrlím všecko, co se tu dá dělat. Snad bych se ještě mohl zmínit, že jednou za čas je v městečku nějaká událost, při níž se dají vyhrát zajímavé ceny – nejatraktivnější jsou asi závody na koních.

Čtvero ročních období

I když by se někomu mohlo zdát, že bude následovat úvaha o známém díle skladatele Vivaldiho, ve skutečnosti je zde několik slov k tomu, jaký vliv mají změny ročních období na hru Harvest Moon: Magical Melody.
Tak především, každé období má pouhých třicet dní. Anebo nějak podobně, prostě je to o dost kratší než ve skutečnosti. Neptejte se proč, přijměte to jako fakt. Ke konci těch třiceti dnů se mějte na pozoru, protože některé plodiny jsou sezónní a během změny období prostě zemřou. Na jaře tedy budete sázet brambory, tuříny a jahody, načež v létě plynule přejdete na cibuli, kukuřici a rajčata. Anebo některé další plodiny, vždyť je to jedno. Na podzim přijde například mrkev a špenát, ale co v zimě?
Co byste čekali? V zimě nic neroste. Abyste z toho nebyli smutní, mám pro vás jeden tip. Běžte se podívat k jezeru. Nebývají jezera v zimě zamrzlá? Víte, možná budete moci přejít přes led, a najít tam... co asi? Nechte se překvapit!
Tak, to by stačilo. Už to zakončíme, třebaže musím přiznat, že roční období se vyznačují i důležitějšími věcmi než jsou specifické plodiny. Třeba odlišnou hudbou. Takhle napsané vám to nemusí připadat bůhvíjak důležité, ale počkejte, jak vám ty melodie polezou krkem po několikahodinovém poslechu. Však si na mě vzpomenete.

Harvest Moon: Magical MelodyKaždý den si musíte dávat pozor na svou staminu. Je zapotřebí chodit brzo spát, jinak stamina rychleji ubývá, a když se v průběhu dne blížíte ke konci svých sil, bývá dobrý nápad něco sníst. Brzy budete mít receptů, že nebudete vědět co s nimi, takže se rozhodně nebojte jednotvárné stravy. Nicméně úbytek hráčovy energie (lépe řečeno energie postavičky hráčem ovládané) se mi zdá až abnormálně rychlý a skutečně velmi omezuje herní možnosti. To velice přispívá k již zmiňované počáteční agónii, kdy hraní není ani trochu zábavné, zejména vidíte-li to všechno úplně poprvé. Závěr je tedy jasný – tahle hra je pouze pro trpělivé jedince nebo pro zanícené fandy. I těm bych ale spíše doporučil původní verzi pro GameCube, i kdyby to mělo znamenat import kompletní zámořské konzole spolu s hrou. V dnešní době by to už nemusela být tak závratná investice. Tahle verze ale dostane podstatně snížené hodnocení, protože ji konvertoři tak odflákli. To mají za to.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

60 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 24 čtenářů

Témata: Máslo


Nejčtenější

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.